DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES II Codi 18061003
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
LLEIXA FORTU?O, MARIA DEL MAR
Adreça electrònica mar.lleixa@urv.cat
marta.berenguer@urv.cat
Professors/es
LLEIXA FORTU?O, MARIA DEL MAR
BERENGUER POBLET, MARTA
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Per desenvolupar correctament la relació terapèutica, eix central de la nostra professió, hem d’oferir una visió global i integral de les cures d’infermeria considerant i analitzant els diferents aspectes psicosocials que influeixen en els diferents processos d’atenció als usuaris/famílies, per tal d’assolir una relació satisfactòria. Les habilitats relacionals representen un dels pilars de la pràctica dels professionals sanitaris i són un dels factors més determinants de la qualitat dels serveis de salut. La comunicació és l’habilitat fonamental que caracteritza la competència professional i a la vegada és una de les majors fonts de satisfacció personal. Una comunicació efectiva exigeix saber, saber fer i saber estar, per això és necessari efectuar una formació i un desenvolupament de les habilitats comunicacionals i relacionals amb actituds generadores de confiança i respecte envers l’usuari i la seva família, ja que aquestes determinen les bases que possibiliten una relació terapèutica eficaç. Per oferir unes cures de qualitat també és imprescindible l’autoconeixement i l’autocura, que ens permetrà reflexionar i iniciar si cal els canvis adients per millorar en el creixement personal i professional que conduirà a la millor relació i per tant a oferir la qualitat que mereixen els usuaris.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer els aspectes psicosocials que influeixen en el procés salut/malaltia de la persona A1
A2
A3
A4
A5
A7
A9
A10
A13
A14
A15
A16
B6
B7
B8
B9
B15
B19
B21
2. Conèixer les característiques psicosocials de la practica professional A3
A9
A10
A13
A15
B6
B9
3. Conèixer i treballar l'autoconeixement B1
B2
B3
B4
B7
B8
B9
B10
B11
4. Conèixer i desenvolupar actituds i habilitas bàsiques de comunicació necessaries per desenvolupar una comunicació de qualitat i per poder establir una relació terapéutica efectiva A2
A3
A7
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A16
B2
B5
B6
B7
B9
B10
B13
B14
B15
B19
B23
B26
5. Iniciar, mantenir i finalitzar les relacions terapèutiques i professionals B7
B9
B10
B13
B14
B20
B21
B23
B25
B26
6. Desenvolupar les habilitats i tècniques d’assessorament necessaries per desenvolupar recursos personals A12
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B14
B15
B19
B20
B23
B24
B25
B26
C3
7. Detectar i donar resposta a les diferents necessitats psicosocials de la població A9
A10
A11
B7
B9
B10
B15
B20
B21
B24
8. Analitzar les característiques emocionals i la seva influència en el procés d’atenció A1
A2
A3
A9
A10
A13
B21
B22
9. Analitzar una situació de cures, avaluar les necessitats psicosocials i dissenyar el procés d’atenció d’infermeria A1
A2
A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
A12
B10
B14
10. Reconèixer la família i la comunitat com elements de suport social A11
A12
A13
A15
B13
11. Sensibilitzar a l’alumne sobre la influencia de les seves actituds en el procés de relació d’ajuda amb el pacient i la seva família A1
A2
A13
A14
A15
Utilitzar les eines bàsiques en TIC a través del moodle A18
B1
B5
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: La persona com a unitat de relació. 1. Consideracions psicosocials bàsiques.
2. Relacions interpersonals.
3. Valors i creences.
4. Actituds i processos de canvi.
5. Relació intrapersonal.
6. Autocura.
7. Tècniques per desenvolupar recursos personals.
Unitat temàtica II: La família. 8. La família.
9. Intervenció a les crisi.
Unitat temàtica III: Aspectes psicosocials de les cures. 10. La malaltia i l’hospitalització.
11. Ansietat i estrès: components bàsics de la malaltia.
12. Mètodes alternatius per augmentar el benestar.
13. Tècniques relacionals en infermeria.
14. La empatía.
15. L’escolta activa.
16. Fases de l’entrevista.
17. Relació terapèutica.
18. Aspectes psicosocials del dolor.
19. Pèrdua i dol.
20. Aspectes psicològics del pacient quirúrgic.
21. Pacient ingressat en unitats de cures especials.
22. Aspectes psicosocials del pacient crònic.
23. Aspectes psicosocials del pacient terminal.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
18 36 54
Seminaris
10 30 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 5 10
Fòrums de discussió
4 2 6
Treballs
0 25 25
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de tipus test
1 9 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, presa de contacte, recollida de les expectatives dels alumnes referent a l’assignatura en general, preferències de metodologia..., informació general: atenció personalitzada, exàmens , treballs, revisió articles, sessions obligatòries, lectura obligatòria d’un llibre ...
Sessió Magistral Exposició del contingut de l’assignatura.
Seminaris Sessions pràctiques en grups reduïts obligatòries on es treballarà i reflexionarà de forma personal i en grup diferents aspectes dels continguts teòrics, com també de la seva aplicació a la pràctica. Es realitzarà un portafoli de les diferents sessions.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema o exercici relacionat amb l’assignatura.
Fòrums de discussió A partir de la visió de pel•lícules, comentari d’articles...defensar postures d’un tema concret, a través del moodle.
Treballs Treball d’aprofundiment que realitzarà l’alumne i es presentarà per escrit de forma individual o en grup, comentari d’ un article científic per escrit en grup , lectura obligatòria d’un llibre i presentació d'un resum i opinió personal .

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Descripció
S’ofereix un horari d’atenció personalitzada a l’alumnat (personal o per correu electrònic). Tots els alumnes han de realitzar un mínim de 2 tutories.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Assistència obligatòria i realització de portafoli individual 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de resolució d’exercicis en grup i/o individual, a l’aula. 10%
Fòrums de discussió A partir d'un article, pel·lícula defensar postures sobre un tema concret a través del moodle. 5%
Treballs Presentació d’un treball individual o en grup o pòster, comentari crític d'un article individual o en grup. Lectura i opinió personal d'un llibre 30%
Proves objectives de tipus test 30 preguntes tipus test, prova de validació 35%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'ha d'aprovar cadascun dels apartats per poder aprovar l'assignatura. Realització obligatòria de 2 tutories mínim. Opció A: l'opció descrita anteriorment correspon a l'opció A. Opció B: Prova escrita 20 preguntes curtes (40%), participació als seminaris obligatoris i portafoli (20%) comentari article, lectura i resum opinió personal llibre, treball d'aprofundiment d'un tema o presentació de pòster (40%)


Fonts d'informació

Bàsica Novel G, Lluch Mª T, Miguel Mª D., Enfermería psicosociaI y de salud mental., Masson., 2003 Barcelona.
Tazón P, Aseguinolaza L, García-Campayo J., Enfermería S21: relación y comunicación., D.A.E., 2000 Madrid.
Allué M., Perder la piel., Planeta/SeixBarral, 1998 Barcelona.

Complementària Llor B, Abad MA, García M, Nieto J., Ciencias psicosociales aplicadas a la salud., Interamericana., 1995 Madrid.
Latorre JM., Ciencias psicosociales aplicadas II., Síntesis., 1994 Madrid.
Astudillo W. Redimenta C., Cuidados del enfermo en fase terminal., , 1997 Navarra.
Alvárez J A., El cáncer proceso oncológico integral., Imprenta Moderna., 1998 León.
López E., Enfermería en cuidados paliativos., Médica Panamericana., 1998 Madrid.
Johnson., Enfermería profesional: Enfermería de Salud Mental y psiquiátrica., Mc Graw-Hill Interamericana., 2000 Madrid.
Lluch MT., Enfermería psicosocial y de salud mental: marco conceptual y metodológico., Universidad de Barcelona., 2004 Barcelona.
Cook J, Fontaine KL., Enfermería psiquiátrica, Interamericana., 1993 Madrid.
Borrell F., Entrevista clínica: manual de estrategias prácticas., semfyc ediciones., 2004 Barcelona.
Morrison M., Fundamentos de enfermería en salud mental., Harcout-Brace., 1999 Madrid.
, http://psiquiatria.com, ,
, http://wwwcop.es, ,
Gil J., Psicología de la salud: aproximación histórica, conceptual y aplicaciones., Pirámide., 2003 Madrid.
Nieto J, Abad M A, Esteban, M, Tejerina M., Psicología para ciencias de la salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad., McGraw-Hill., 2004 Madrid.
Myers DG., Psicología., Medica Panamericana., 1999 Madrid.
Bobes J., Salud mental: enfermería psiquiátrica., Síntesis., 1994 Madrid.

http://wwwcop.es,  http://wwwpsiquiatria.com, http://wwwcancer.com

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES I/18061002