Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
C |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
1. Conèixer els aspectes psicosocials que influeixen en el procés salut/malaltia de la persona |
A1 A2 A3 A4 A5 A7 A9 A10 A13 A14 A15 A16
|
B6 B7 B8 B9 B15 B19 B21
|
|
2. Conèixer les característiques psicosocials de la practica professional |
A3 A9 A10 A13 A15
|
B6 B9
|
|
3. Conèixer i treballar l'autoconeixement |
|
B1 B2 B3 B4 B7 B8 B9 B10 B11
|
|
4. Conèixer i desenvolupar actituds i habilitas bàsiques de comunicació necessaries per desenvolupar una comunicació de qualitat i per poder establir una relació terapéutica efectiva |
A2 A3 A7 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A16
|
B2 B5 B6 B7 B9 B10 B13 B14 B15 B19 B23 B26
|
|
5. Iniciar, mantenir i finalitzar les relacions terapèutiques i professionals |
|
B7 B9 B10 B13 B14 B20 B21 B23 B25 B26
|
|
6. Desenvolupar les habilitats i tècniques d’assessorament necessaries per desenvolupar recursos personals |
A12
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B14 B15 B19 B20 B23 B24 B25 B26
|
C3
|
7. Detectar i donar resposta a les diferents necessitats psicosocials de la població |
A9 A10 A11
|
B7 B9 B10 B15 B20 B21 B24
|
|
8. Analitzar les característiques emocionals i la seva influència en el procés d’atenció |
A1 A2 A3 A9 A10 A13
|
B21 B22
|
|
9. Analitzar una situació de cures, avaluar les necessitats psicosocials i dissenyar el procés d’atenció d’infermeria |
A1 A2 A3 A4 A5 A7 A9 A10 A11 A12
|
B10 B14
|
|
10. Reconèixer la família i la comunitat com elements de suport social |
A11 A12 A13 A15
|
B13
|
|
11. Sensibilitzar a l’alumne sobre la influencia de les seves actituds en el procés de relació d’ajuda amb el pacient i la seva família |
A1 A2 A13 A14 A15
|
|
|
Utilitzar les eines bàsiques en TIC a través del moodle |
A18
|
B1 B5
|
C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: La persona com a unitat de relació. |
1. Consideracions psicosocials bàsiques.
2. Relacions interpersonals.
3. Valors i creences.
4. Actituds i processos de canvi.
5. Relació intrapersonal.
6. Autocura.
7. Tècniques per desenvolupar recursos personals.
|
Unitat temàtica II: La família. |
8. La família.
9. Intervenció a les crisi.
|
Unitat temàtica III: Aspectes psicosocials de les cures. |
10. La malaltia i l’hospitalització.
11. Ansietat i estrès: components bàsics de la malaltia.
12. Mètodes alternatius per augmentar el benestar.
13. Tècniques relacionals en infermeria.
14. La empatía.
15. L’escolta activa.
16. Fases de l’entrevista.
17. Relació terapèutica.
18. Aspectes psicosocials del dolor.
19. Pèrdua i dol.
20. Aspectes psicològics del pacient quirúrgic.
21. Pacient ingressat en unitats de cures especials.
22. Aspectes psicosocials del pacient crònic.
23. Aspectes psicosocials del pacient terminal. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
18 |
36 |
54 |
Seminaris |
|
10 |
30 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
5 |
10 |
Fòrums de discussió |
|
4 |
2 |
6 |
Treballs |
|
0 |
25 |
25 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
9 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura, presa de contacte, recollida de les expectatives dels alumnes referent a l’assignatura en general, preferències de metodologia..., informació general: atenció personalitzada, exàmens , treballs, revisió articles, sessions obligatòries, lectura obligatòria d’un llibre ... |
Sessió Magistral |
Exposició del contingut de l’assignatura. |
Seminaris |
Sessions pràctiques en grups reduïts obligatòries on es treballarà i reflexionarà de forma personal i en grup diferents aspectes dels continguts teòrics, com també de la seva aplicació a la pràctica. Es realitzarà un portafoli de les diferents sessions. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema o exercici relacionat amb l’assignatura. |
Fòrums de discussió |
A partir de la visió de pel•lícules, comentari d’articles...defensar postures d’un tema concret, a través del moodle. |
Treballs |
Treball d’aprofundiment que realitzarà l’alumne i es presentarà per escrit de forma individual o en grup, comentari d’ un article científic per escrit en grup , lectura obligatòria d’un llibre i presentació d'un resum i opinió personal . |
|
Sessió Magistral |
Seminaris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
|
Descripció |
S’ofereix un horari d’atenció personalitzada a l’alumnat (personal o per correu electrònic). Tots els alumnes han de realitzar un mínim de 2 tutories. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Assistència obligatòria i realització de portafoli individual |
20% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització de resolució d’exercicis en grup i/o individual, a l’aula. |
10% |
Fòrums de discussió |
A partir d'un article, pel·lícula defensar postures sobre un tema concret a través del moodle. |
5% |
Treballs |
Presentació d’un treball individual o en grup o pòster, comentari crític d'un article individual o en grup. Lectura i opinió personal d'un llibre |
30% |
Proves objectives de tipus test |
30 preguntes tipus test, prova de validació |
35% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
S'ha d'aprovar cadascun dels apartats per poder aprovar l'assignatura. Realització obligatòria de 2 tutories mínim. Opció A: l'opció descrita anteriorment correspon a l'opció A. Opció B: Prova escrita 20 preguntes curtes (40%), participació als seminaris obligatoris i portafoli (20%) comentari article, lectura i resum opinió personal llibre, treball d'aprofundiment d'un tema o presentació de pòster (40%) |
Bàsica |
Novel G, Lluch Mª T, Miguel Mª D., Enfermería psicosociaI y de salud mental., Masson., 2003 Barcelona.
Tazón P, Aseguinolaza L, García-Campayo J., Enfermería S21: relación y comunicación., D.A.E., 2000 Madrid.
Allué M., Perder la piel., Planeta/SeixBarral, 1998 Barcelona.
|
|
Complementària |
Llor B, Abad MA, García M, Nieto J., Ciencias psicosociales aplicadas a la salud., Interamericana., 1995 Madrid.
Latorre JM., Ciencias psicosociales aplicadas II., Síntesis., 1994 Madrid.
Astudillo W. Redimenta C., Cuidados del enfermo en fase terminal., , 1997 Navarra.
Alvárez J A., El cáncer proceso oncológico integral., Imprenta Moderna., 1998 León.
López E., Enfermería en cuidados paliativos., Médica Panamericana., 1998 Madrid.
Johnson., Enfermería profesional: Enfermería de Salud Mental y psiquiátrica., Mc Graw-Hill Interamericana., 2000 Madrid.
Lluch MT., Enfermería psicosocial y de salud mental: marco conceptual y metodológico., Universidad de Barcelona., 2004 Barcelona.
Cook J, Fontaine KL., Enfermería psiquiátrica, Interamericana., 1993 Madrid.
Borrell F., Entrevista clínica: manual de estrategias prácticas., semfyc ediciones., 2004 Barcelona.
Morrison M., Fundamentos de enfermería en salud mental., Harcout-Brace., 1999 Madrid.
, http://psiquiatria.com, ,
, http://wwwcop.es, ,
Gil J., Psicología de la salud: aproximación histórica, conceptual y aplicaciones., Pirámide., 2003 Madrid.
Nieto J, Abad M A, Esteban, M, Tejerina M., Psicología para ciencias de la salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad., McGraw-Hill., 2004 Madrid.
Myers DG., Psicología., Medica Panamericana., 1999 Madrid.
Bobes J., Salud mental: enfermería psiquiátrica., Síntesis., 1994 Madrid.
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES I/18061002 |
|
|