DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES II Codi 18061003
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
Adreça electrònica mar.lleixa@urv.cat
marta.berenguer@urv.cat
Professors/es
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
BERENGUER POBLET, MARTA
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Per desenvolupar correctament la relació terapèutica, eix central de la nostra professió, hem d’oferir una visió global i integral de les cures d’infermeria considerant i analitzant els diferents aspectes psicosocials que influeixen en els diferents processos d’atenció als usuaris/famílies, per tal d’assolir una relació satisfactòria. Les habilitats relacionals representen un dels pilars de la pràctica dels professionals sanitaris i són un dels factors més determinants de la qualitat dels serveis de salut. La comunicació és l’habilitat fonamental que caracteritza la competència professional i a la vegada és una de les majors fonts de satisfacció personal. Una comunicació efectiva exigeix saber, saber fer i saber estar, per això és necessari efectuar una formació i un desenvolupament de les habilitats comunicacionals i relacionals amb actituds generadores de confiança i respecte envers l’usuari i la seva família, ja que aquestes determinen les bases que possibiliten una relació terapèutica eficaç. Per oferir unes cures de qualitat també és imprescindible l’autoconeixement i l’autocura, que ens permetrà reflexionar i iniciar si cal els canvis adients per millorar en el creixement personal i professional que conduirà a la millor relació i per tant a oferir la qualitat que mereixen els usuaris.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A5 Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient.
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A11 Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A13 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera
A14 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats.
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
A18 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar tecnologies i informàtica a les cures de salut.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B14 Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat.
B15 Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os).
B19 Utilitza críticament les eines d'avaluació i auditoria del cuidatge segons els estàndards de qualitat rellevats.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B21 Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
B23 Capacitat per informar, enregistrar, documentar i derivar cuidatges utilitzats tecnologies adequades.
B24 Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
B25 Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).
B26 Capacitat per representar adequadament la perspectiva del pacient i actuar per evitar abusos.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer els aspectes psicosocials que influeixen en el procés salut/malaltia de la persona A1
A2
A3
A4
A5
A7
A9
A10
A13
A14
A15
A16
B6
B7
B8
B9
B15
B19
B21
2. Conèixer les característiques psicosocials de la practica professional A3
A9
A10
A13
A15
B6
B9
3. Conèixer i treballar l'autoconeixement B1
B2
B3
B4
B7
B8
B9
B10
B11
4. Conèixer i desenvolupar actituds i habilitas bàsiques de comunicació necessaries per desenvolupar una comunicació de qualitat i per poder establir una relació terapéutica efectiva A2
A3
A7
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A16
B2
B5
B6
B7
B9
B10
B13
B14
B15
B19
B23
B26
5. Iniciar, mantenir i finalitzar les relacions terapèutiques i professionals B7
B9
B10
B13
B14
B20
B21
B23
B25
B26
6. Desenvolupar les habilitats i tècniques d’assessorament necessaries per desenvolupar recursos personals A12
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B14
B15
B19
B20
B23
B24
B25
B26
C3
7. Detectar i donar resposta a les diferents necessitats psicosocials de la població A9
A10
A11
B7
B9
B10
B15
B20
B21
B24
8. Analitzar les característiques emocionals i la seva influència en el procés d’atenció A1
A2
A3
A9
A10
A13
B21
B22
9. Analitzar una situació de cures, avaluar les necessitats psicosocials i dissenyar el procés d’atenció d’infermeria A1
A2
A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
A12
B10
B14
10. Reconèixer la família i la comunitat com elements de suport social A11
A12
A13
A15
B13
11. Sensibilitzar a l’alumne sobre la influencia de les seves actituds en el procés de relació d’ajuda amb el pacient i la seva família A1
A2
A13
A14
A15
Utilitzar les eines bàsiques en TIC a través del moodle A18
B1
B5
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: La persona com a unitat de relació. 1. Consideracions psicosocials bàsiques.
2. Relacions interpersonals.
3. Valors i creences.
4. Actituds i processos de canvi.
5. Relació intrapersonal.
6. Autocura.
7. Tècniques per desenvolupar recursos personals.
Unitat temàtica II: La família. 8. La família.
9. Intervenció a les crisi.
Unitat temàtica III: Aspectes psicosocials de les cures. 10. La malaltia i l’hospitalització.
11. Ansietat i estrès: components bàsics de la malaltia.
12. Mètodes alternatius per augmentar el benestar.
13. Tècniques relacionals en infermeria.
14. La empatía.
15. L’escolta activa.
16. Fases de l’entrevista.
17. Relació terapèutica.
18. Aspectes psicosocials del dolor.
19. Pèrdua i dol.
20. Aspectes psicològics del pacient quirúrgic.
21. Pacient ingressat en unitats de cures especials.
22. Aspectes psicosocials del pacient crònic.
23. Aspectes psicosocials del pacient terminal.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
25 15 40
Seminaris
8 26 34
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
Fòrums de discussió
3 0 3
Treballs
0 25 25
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
1 24 25
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, presa de contacte, recollida de les expectatives dels alumnes referent a l’assignatura en general, preferències de metodologia..., informació general: atenció personalitzada, exàmens , treballs, revisió articles, sessions obligatòries, lectura obligatòria d’un llibre ...
Sessió Magistral Exposició del contingut de l’assignatura.
Seminaris Tallers d'habilitats pràctiques en grups reduïts obligatòries on es treballarà i reflexionarà de forma personal i en grup diferents aspectes dels continguts teòrics, com també de la seva aplicació a la pràctica, es treballarà l'adquisisició d'habilitats comunicacionals bàsiques. Es realitzarà un diari reflexiu de les diferents sessions.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema o exercici relacionat amb l’assignatura.
Fòrums de discussió A partir de la lectura crítica d'un article científic relacionat amb l'assignatura, ..defensar postures d’un tema concret, a través del moodle.
Treballs Lectura obligatòria d’un llibre i presentació d'un diari reflexiu. realització d'un portafoli electrònic de l'assignatura on es recollirà tots els treballs i aportacions fetes.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Fòrums de discussió
Treballs
Activitats Introductòries
Proves objectives de tipus test
Descripció
S’ofereix un horari d’atenció personalitzada a l’alumnat (personal o per correu electrònic). Es recomana realitzar com a mínim una tutoria.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Assistència obligatòria i realització del diari reflexiu individual 15%+20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Participacií i resolució d’exercicis en grup i/o individual, a l’aula. 5%
Fòrums de discussió A partir d'un article defensar postures sobre un tema concret a través del moodle. 5%
Treballs Portafoli eletrònic s'avaluarà el format i contingut general del portafoli, així com les autoavaluacions i reflexions de l'alumnat 15%+5%
Proves objectives de tipus test 30 preguntes tipus test, prova de validació 35%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'ha d'aprovar cadascun dels apartats per poder aprovar l'assignatura. Els seminaris son obligatoris. Es recomana realitzar una tutoria mínim .


Fonts d'informació

Bàsica Novel G, Lluch Mª T, Miguel Mª D., Enfermería psicosociaI y de salud mental., Masson., 2004 Barcelona.
Tazón P, Aseguinolaza L, García-Campayo J., Enfermería S21: relación y comunicación., D.A.E., 2000 Madrid.
Allué M., Perder la piel., Planeta/SeixBarral, 1998 Barcelona.

Complementària Llor B, Abad MA, García M, Nieto J., Ciencias psicosociales aplicadas a la salud., Interamericana., 1995 Madrid.
Latorre JM., Ciencias psicosociales aplicadas II., Síntesis., 1994 Madrid.
Astudillo W. Redimenta C., Cuidados del enfermo en fase terminal., Eunsa, 2002 Navarra.
López E., Enfermería en cuidados paliativos., Médica Panamericana., 2004 Madrid.
Johnson., Enfermería profesional: Enfermería de Salud Mental y psiquiátrica., Mc Graw-Hill Interamericana., 2000 Madrid.
Lluch MT., Enfermería psicosocial y de salud mental: marco conceptual y metodológico., Universidad de Barcelona., 2004 Barcelona.
Borrell F., Entrevista clínica: manual de estrategias prácticas., semfyc ediciones., 2004 Barcelona.
Morrison M., Fundamentos de enfermería en salud mental., Harcout-Brace., 1999 Madrid.
Gil J., Psicología de la salud: aproximación histórica, conceptual y aplicaciones., Pirámide., 2004 Madrid.
Nieto J, Abad M A, Esteban, M, Tejerina M., Psicología para ciencias de la salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad., McGraw-Hill., 2004 Madrid.
Myers DG., Psicología., Medica Panamericana., 2005 Madrid.
Bobes J., Salud mental: enfermería psiquiátrica., Síntesis., 1994 Madrid.
Penzo W., Psicologia per a les Ciències de la Salut, Universitat de Barcelona, 1999 Barcelona
Olivares J, Méndez FX, Técnicas de modificación de la conducta, Biblioteca nueva, 2005 Madrid
Castanyer O., La asertividad expresión de una sana autoestima, Desclée de Brouwer, 2005 Bilbao
Bishop S., Desarrolle su asertividad, Gedisa, 2005 Barcelona
Kelly J., Entrenamiento de las habilidades sociales, Desclée de Brouwer, 2004 Bilbao
André Ch., Lelord F., La autoestima, Kairós, 2005 Barcelona
Kübler-Ross E., La muerte: un amanecer, Luciérnaga, 2006 Barcelona
Kübler-Ross E., Kessler D., Sobre el duelo y el dolor, Luciérnaga, 2006 Barcelona
Arranz P. et cols, Intervención emocional en cuidados paliativos, Ariel Ciencias Médicas, 2005 Barcelona
Espejo M.D., Cuidados paliativos, DAE, 2002 Madrid
Johnson M., Diagnósticos enfermeros, resultados e intervenciones. Interrelaciones NANDA,NOC y NIC, Elsevier, 2003 Madrid
Luis M.T et cols, De la teoría a la práctica. El pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI, Masson, 2005 Barcelona
McCloskey J., Bulechek G., Clasificación de intervenciones de enfermería (NIC), Elsevier, 2005 Madrid
Moorhead S., Johnson M., Maas M., Clasificación de resultados de enfermería (NOC), Elsevier, 2005 Madrid
NANDA internacional, Diagnósticos enfermeros: definiciones y clasificación, Elsevier, 2005 Madrid

http://wwwcop.es, http://wwwpsiquiatria.com, http://wwwcancer.com, 


El llibre "Perdel la piel " és de lectura obligatòria

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES I/18061002
 
Altres comentaris
El primer dia de classe dilluns 14 gener 08 està previst visionar la pel·lícula "El Doctor" sobre la qual s'obrirà un fòrum de discussió en grups, per tant és necessari haver vist la pel·lícula per poder participar en l'activitat. S'ha de realitzar una tutoria mínim per poder presentar el pòster.