Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A2 |
Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials. |
A3 |
Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant. |
A4 |
Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència. |
A5 |
Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient. |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A10 |
Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…) |
A11 |
Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…) |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
A13 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera |
A14 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats. |
A15 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut. |
A16 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida. |
A18 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar tecnologies i informàtica a les cures de salut. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B9 |
Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B10 |
Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort. |
B11 |
Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats. |
B13 |
Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges. |
B14 |
Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat. |
B15 |
Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os). |
B19 |
Utilitza críticament les eines d'avaluació i auditoria del cuidatge segons els estàndards de qualitat rellevats. |
B20 |
Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament. |
B21 |
Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions. |
B22 |
Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió. |
B23 |
Capacitat per informar, enregistrar, documentar i derivar cuidatges utilitzats tecnologies adequades. |
B24 |
Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació. |
B25 |
Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient). |
B26 |
Capacitat per representar adequadament la perspectiva del pacient i actuar per evitar abusos. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer els aspectes psicosocials que influeixen en el procés salut/malaltia de la persona |
A1 A2 A3 A4 A5 A7 A9 A10 A13 A14 A15 A16
|
B6 B7 B8 B9 B15 B19 B21
|
|
2. Conèixer les característiques psicosocials de la practica professional |
A3 A9 A10 A13 A15
|
B6 B9
|
|
3. Conèixer i treballar l'autoconeixement |
|
B1 B2 B3 B4 B7 B8 B9 B10 B11
|
|
4. Conèixer i desenvolupar actituds i habilitas bàsiques de comunicació necessaries per desenvolupar una comunicació de qualitat i per poder establir una relació terapéutica efectiva |
A2 A3 A7 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A16
|
B2 B5 B6 B7 B9 B10 B13 B14 B15 B19 B23 B26
|
|
5. Iniciar, mantenir i finalitzar les relacions terapèutiques i professionals |
|
B7 B9 B10 B13 B14 B20 B21 B23 B25 B26
|
|
6. Desenvolupar les habilitats i tècniques d’assessorament necessaries per desenvolupar recursos personals |
A12
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B14 B15 B19 B20 B23 B24 B25 B26
|
C3
|
7. Detectar i donar resposta a les diferents necessitats psicosocials de la població |
A9 A10 A11
|
B7 B9 B10 B15 B20 B21 B24
|
|
8. Analitzar les característiques emocionals i la seva influència en el procés d’atenció |
A1 A2 A3 A9 A10 A13
|
B21 B22
|
|
9. Analitzar una situació de cures, avaluar les necessitats psicosocials i dissenyar el procés d’atenció d’infermeria |
A1 A2 A3 A4 A5 A7 A9 A10 A11 A12
|
B10 B14
|
|
10. Reconèixer la família i la comunitat com elements de suport social |
A11 A12 A13 A15
|
B13
|
|
11. Sensibilitzar a l’alumne sobre la influencia de les seves actituds en el procés de relació d’ajuda amb el pacient i la seva família |
A1 A2 A13 A14 A15
|
|
|
Utilitzar les eines bàsiques en TIC a través del moodle |
A18
|
B1 B5
|
C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: La persona com a unitat de relació. |
1. Consideracions psicosocials bàsiques.
2. Relacions interpersonals.
3. Valors i creences.
4. Actituds i processos de canvi.
5. Relació intrapersonal.
6. Autocura.
7. Tècniques per desenvolupar recursos personals.
|
Unitat temàtica II: La família. |
8. La família.
9. Intervenció a les crisi.
|
Unitat temàtica III: Aspectes psicosocials de les cures. |
10. La malaltia i l’hospitalització.
11. Ansietat i estrès: components bàsics de la malaltia.
12. Mètodes alternatius per augmentar el benestar.
13. Tècniques relacionals en infermeria.
14. La empatía.
15. L’escolta activa.
16. Fases de l’entrevista.
17. Relació terapèutica.
18. Aspectes psicosocials del dolor.
19. Pèrdua i dol.
20. Aspectes psicològics del pacient quirúrgic.
21. Pacient ingressat en unitats de cures especials.
22. Aspectes psicosocials del pacient crònic.
23. Aspectes psicosocials del pacient terminal. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
25 |
15 |
40 |
Seminaris |
|
8 |
26 |
34 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Fòrums de discussió |
|
3 |
0 |
3 |
Treballs |
|
0 |
25 |
25 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
24 |
25 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura, presa de contacte, recollida de les expectatives dels alumnes referent a l’assignatura en general, preferències de metodologia..., informació general: atenció personalitzada, exàmens , treballs, revisió articles, sessions obligatòries, lectura obligatòria d’un llibre ... |
Sessió Magistral |
Exposició del contingut de l’assignatura. |
Seminaris |
Tallers d'habilitats pràctiques en grups reduïts obligatòries on es treballarà i reflexionarà de forma personal i en grup diferents aspectes dels continguts teòrics, com també de la seva aplicació a la pràctica, es treballarà l'adquisisició d'habilitats comunicacionals bàsiques. Es realitzarà un diari reflexiu de les diferents sessions. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema o exercici relacionat amb l’assignatura. |
Fòrums de discussió |
A partir de la lectura crítica d'un article científic relacionat amb l'assignatura, ..defensar postures d’un tema concret, a través del moodle. |
Treballs |
Lectura obligatòria d’un llibre i presentació d'un diari reflexiu. realització d'un portafoli electrònic de l'assignatura on es recollirà tots els treballs i aportacions fetes. |
|
Sessió Magistral |
Seminaris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Fòrums de discussió |
Treballs |
Activitats Introductòries |
Proves objectives de tipus test |
|
Descripció |
S’ofereix un horari d’atenció personalitzada a l’alumnat (personal o per correu electrònic). Es recomana realitzar com a mínim una tutoria. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Assistència obligatòria i realització del diari reflexiu individual |
15%+20% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Participacií i resolució d’exercicis en grup i/o individual, a l’aula. |
5% |
Fòrums de discussió |
A partir d'un article defensar postures sobre un tema concret a través del moodle. |
5% |
Treballs |
Portafoli eletrònic s'avaluarà el format i contingut general del portafoli, així com les autoavaluacions i reflexions de l'alumnat |
15%+5% |
Proves objectives de tipus test |
30 preguntes tipus test, prova de validació |
35% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
S'ha d'aprovar cadascun dels apartats per poder aprovar l'assignatura. Els seminaris son obligatoris. Es recomana realitzar una tutoria mínim . |
Bàsica |
Novel G, Lluch Mª T, Miguel Mª D., Enfermería psicosociaI y de salud mental., Masson., 2004 Barcelona.
Tazón P, Aseguinolaza L, García-Campayo J., Enfermería S21: relación y comunicación., D.A.E., 2000 Madrid.
Allué M., Perder la piel., Planeta/SeixBarral, 1998 Barcelona.
|
|
Complementària |
Llor B, Abad MA, García M, Nieto J., Ciencias psicosociales aplicadas a la salud., Interamericana., 1995 Madrid.
Latorre JM., Ciencias psicosociales aplicadas II., Síntesis., 1994 Madrid.
Astudillo W. Redimenta C., Cuidados del enfermo en fase terminal., Eunsa, 2002 Navarra.
López E., Enfermería en cuidados paliativos., Médica Panamericana., 2004 Madrid.
Johnson., Enfermería profesional: Enfermería de Salud Mental y psiquiátrica., Mc Graw-Hill Interamericana., 2000 Madrid.
Lluch MT., Enfermería psicosocial y de salud mental: marco conceptual y metodológico., Universidad de Barcelona., 2004 Barcelona.
Borrell F., Entrevista clínica: manual de estrategias prácticas., semfyc ediciones., 2004 Barcelona.
Morrison M., Fundamentos de enfermería en salud mental., Harcout-Brace., 1999 Madrid.
Gil J., Psicología de la salud: aproximación histórica, conceptual y aplicaciones., Pirámide., 2004 Madrid.
Nieto J, Abad M A, Esteban, M, Tejerina M., Psicología para ciencias de la salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad., McGraw-Hill., 2004 Madrid.
Myers DG., Psicología., Medica Panamericana., 2005 Madrid.
Bobes J., Salud mental: enfermería psiquiátrica., Síntesis., 1994 Madrid.
Penzo W., Psicologia per a les Ciències de la Salut, Universitat de Barcelona, 1999 Barcelona
Olivares J, Méndez FX, Técnicas de modificación de la conducta, Biblioteca nueva, 2005 Madrid
Castanyer O., La asertividad expresión de una sana autoestima, Desclée de Brouwer, 2005 Bilbao
Bishop S., Desarrolle su asertividad, Gedisa, 2005 Barcelona
Kelly J., Entrenamiento de las habilidades sociales, Desclée de Brouwer, 2004 Bilbao
André Ch., Lelord F., La autoestima, Kairós, 2005 Barcelona
Kübler-Ross E., La muerte: un amanecer, Luciérnaga, 2006 Barcelona
Kübler-Ross E., Kessler D., Sobre el duelo y el dolor, Luciérnaga, 2006 Barcelona
Arranz P. et cols, Intervención emocional en cuidados paliativos, Ariel Ciencias Médicas, 2005 Barcelona
Espejo M.D., Cuidados paliativos, DAE, 2002 Madrid
Johnson M., Diagnósticos enfermeros, resultados e intervenciones. Interrelaciones NANDA,NOC y NIC, Elsevier, 2003 Madrid
Luis M.T et cols, De la teoría a la práctica. El pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI, Masson, 2005 Barcelona
McCloskey J., Bulechek G., Clasificación de intervenciones de enfermería (NIC), Elsevier, 2005 Madrid
Moorhead S., Johnson M., Maas M., Clasificación de resultados de enfermería (NOC), Elsevier, 2005 Madrid
NANDA internacional, Diagnósticos enfermeros: definiciones y clasificación, Elsevier, 2005 Madrid
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES I/18061002 |
|
|
Altres comentaris |
El primer dia de classe dilluns 14 gener 08 està previst visionar la pel·lícula "El Doctor" sobre la qual s'obrirà un fòrum de discussió en grups, per tant és necessari haver vist la pel·lícula per poder participar en l'activitat.
S'ha de realitzar una tutoria mínim per poder presentar el pòster. |
|