DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura INFERMERIA COMUNITÀRIA I Codi 18061005
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MATEU GIL, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marialuisa.mateu@urv.cat
Professors/es
MATEU GIL, MARÍA LUISA
Web
Descripció general i informació rellevant Per poder conèixer la distribució dels problemes de salut, els seus determinants, la influéncia dels factors que condicionen la presentació de les malalties, i els efectes de les intervencions sanitàries, tenim dues eines de treball:la demografia y la epidemiologia. Aquestes disciplines són bàsiques per a la comprensió del procés salut - malaltia i per a la identificació de factors de risc amb la finalitat de programar activitats de promoció de la salut i prevenció de la malaltia, les quals es duen a terme en el marc de l’atenció primària on la infermera té una tasca molt important.

Competències
Codi  
A5 Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient.
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats).
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
A17 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Identificar els elements bàsics de la demografia. A16
A17
2. Analitzar l’estructura i dinàmica d’una població. B1
3. Conèixer els elements de la epidemiologia. A17
4. Aplicar les estratègies i tècniques de la epidemiologia. A12
B1
C2
C5
5. Comprendre les mesures de prevenció i promoció en les diferents etapes de la malaltia. A12
B1
B3
6. Comprometre’s com a membre del grup de treball. B1
B2
B3
B4
B5
7. Conèixer l’epidemiologia de les malalties transmissibles amb la finalitat d’aplicar els mecanismes de control i evitar la seva transmissió. A5
A8
8. Conèixer l’epidemiologia de les malalties cròniques amb la finalitat d’identificar factors de risc i programar activitats preventives. A5
A8

Continguts
Tema Subtema
UNITAT TEMÀTICA I: DEMOGRAFIA 1. Conceptes generals. Aplicacions sanitàries. Evolució Històrica.
2. Fonts de dades demogràfiques.
3. Instruments per a l’anàlisi demogràfica: Taxa, raó, proporció. Tipus d’estudi.
4. Estructura de població. Dinàmica de població.
5. Fenòmens demogràfics: Natalitat, fecunditat, fertilitat, nupcialitat. Concepte i mesura.. Mortalitat:Components, causes, mesura. Estandardització. Esperança de vida. Taules de vida i aplicacions.. Migració. Concepte. Evolució i mesura.
6. Tendències i política de població.
UNITAT TEMÀTICA II: EPIDEMIOLOGIA
• Concepte d’epidemiologia. Desenvolupament Històric. Objectius i aplicacions. Multicausalitat. Raonament epidemiològic. Classificació dels estudis epidemiològics.
• Variables epidemiològiques. Classificació. Escala de mesura. Relació de variables.
• Mesures de freqüència. Raó, proporció, taxa. Indicadors de freqüència de mobilitat i mortalitat.
• Fonts d’informació.
• Epidemiologia descriptiva. Epidemiologia analítica: Estudis transversals, longitudinals. Cas/control i de cohort. Epidemiologia experimental. Estudis d’intervenció i experimentació.
• Avaluació dels programes de cribatge. Validesa de les proves diagnostiques. Requisits d’un programa de cribatge. Definició de malaltia.
• Vigilància epidemiològica. Patrons i tendències de morbi mortalitat.
• Lectura crítica de publicacions científiques amb continguts d’epidemiologia.
UNITAT TEMÀTICA III: EPIDEMIOLOGIA APLICADA
1. Epidemiologia de les malalties infeccioses. Bases per a la seva prevenció.
2. Epidemiologia de les malalties cròniques. Principals factors de risc.
3. Estudi del nivell de salut de la comunitat. Definició. Metodologia. Disseny. Fons d’informació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
40 50 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 10 15
Treballs
0 13 13
Resolució de problemes, exercicis
2 16 18
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
1 5 6
Proves objectives de preguntes curtes
1 5 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de la assignatura, explicació del objectius, de l’avaluació i el cronograma de les activitats.
Sessió Magistral Explicació dels conceptes bàsics de les unitats temàtiques.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis pràctics d’epidemiologia.
Treballs Lectura i anàlisi d'articles relacionats amb la matèria
Resolució de problemes, exercicis Exercicis practics i problemas

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Proves objectives de tipus test
Proves objectives de preguntes curtes
Descripció
Atenció personalitzada en grups d’ alumnes per orientar el desenvolupament del treball.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Lectura i analisis d'articles relacionats amb la matèria 20%
Proves objectives de tipus test Examen de resposta múltiple. 50%
Proves objectives de preguntes curtes Examen de preguntes curtes. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

  • Colimon K-M. Fundamentos de epidemiologia. Madrid: Diaz de Santos; 1980
  • Generalitat de Catalunya. Anuari estadístic de catalunya 2004. Generalitat de Catalunya, Institut d'estadística de Catalunya.
  • Icart Isern M.T, et al. Enfermeria comunitaria: epidemiologia. Barcelona: Masson; 1997
  • Martin Zurro  A, et al. Manual de atención primária: organización y pautas de actuación en la consulta. 2ª ed. Barcelona: Doyma S.A; 1989.
  • Piedrola Gil G,  Medicina preventiva y salut pública. 8ª ed. Barcelona: Salvat; 1988.
  • Pressat R. Introducción a la demografia. Madrid: Pirámide; 1975.
  • Rothman  K.J. Epidemiología moderna. Madrid: Diaz de Santos; 1987.
 

 

Complementària , , ,
Kahl-Martin, Fundamentos de Epidemiologia, Diaz de Santos, Madrid 1990

  • Armijo-Rojas  R. Epidemiología. 2ª ed. Buenos Aires: Interamericana; 1978.
  • Hubert G., Guillaume W.  Demografía. Madrid: Pirámide; 1975.
  • Leguina J. Fundamentos de demográfia. 4ª ed. Madrid: Siglo veintiuno de España, Editores S.A.; 1989.
  • Pineault  R, et al. La planificación sanitaria, conceptos, metodos estrategias. 2ª ed. Barcelona: Masson S.A; 1989.
  • Presser E, et al.  Diagnóstico de salud y formulación de programas para 1986 en la comunidad floral de navarra. Gobierno de Navarra Departamento de Salud y bienestar.
  • San  Martin H, et al.  Epidemiologia, teoría, investigación, práctica. Madrid: Diaz de Santos S.A.; 1986.
  • UNED. Salud publica. Madrid: UNED; 1982.
  • Weeks J.R. Sociologia de la población. Madrid: Alianza Editorial; 1984.
 

 

Altres recursos:

Institut d’estadística de Catalunya: http://www.idescat.net

Institut nacional d’estadística: http://ine.es


 

Recomanacions