DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura INFERMERIA COMUNITÀRIA II Codi 18061006
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
10.5 6 4.5 Troncal Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marialuisa.mateu@urv.cat
elvira.dealbert@urv.cat
marialuisa.panisello@urv.cat
daniela.lleixa@urv.cat
olivia.roig@urv.cat
yolanda.domenech@urv.cat
manueljose.martinez@urv.cat
Professors/es
MATEU GIL, MARÍA LUISA
DEALBERT RAMOS, ELVIRA
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
LLEIXA LLEIXA, DANIELA
ROIG CALVET, OLIVIA
DOMENECH CID, YOLANDA
MARTINEZ MEMBRADO, MANUEL JOSE
Web
Descripció general i informació rellevant Adquirir els coneixements, les habilitats i asctituds per poder desenvolupar les funcions d'infermeria en l'Atrenció Primària de Salut

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A5 Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats).
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A11 Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A13 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera
A14 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats.
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
A17 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació.
A18 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar tecnologies i informàtica a les cures de salut.
A19 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar política nacional i internacional.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B14 Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat.
B15 Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os).
B16 Dins del context clínic, capacitat per educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cuidatges de salut i altres treballadors socio-sanitaris.
B17 És conscient dels principis de finançament de cuidatges socio-sanitaris i s'usa els recursos eficientment.
B18 Capacitat per dirigir i coordinador un equip, delegant cuidatges adequadament.
B19 Utilitza críticament les eines d'avaluació i auditoria del cuidatge segons els estàndards de qualitat rellevats.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B21 Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
B23 Capacitat per informar, enregistrar, documentar i derivar cuidatges utilitzats tecnologies adequades.
B24 Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
B25 Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).
B26 Capacitat per representar adequadament la perspectiva del pacient i actuar per evitar abusos.
B27 Capacitat per identificar i tractar comportaments desafiadors.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Identificar i descriure les característiques estructurals i funcionals de la comunitat, l’organització sociosanitària local, els recursos i les interrelacions amb altres zones, tenint en compte l’estructura sociosanitària bàsic. A19
B1
B3
B11
B13
B15
B17
C4
C5
2. Conèixer el funcionament de l’Atenció Primària, les funcions i activitats comunitàries que s’hi fan i el rol que desenvolupa la infermera dintre de l’equip. A1
A13
A14
A19
B1
B3
B6
B8
B11
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B26
C1
C3
C4
C5
3. Aplicar els coneixements propis del currículum en l’atenció a l’individu i la família tant en el centre com en el domicili. A2
A3
A4
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B8
B9
B10
B11
B13
B14
B16
B17
B18
B19
B20
B21
B22
B23
B24
B25
B26
B27
C3
C4
C5
4. Desenvolupar un pla de cures a una persona amb problemes de salut crònics. A1
A2
A3
A4
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B13
B14
B16
B17
B18
B19
B20
B21
B22
B23
B24
B25
B26
B27
C3
C4
C5
5. Identificar i donar resposta, en la mesura de les possibilitats, a les necessitats educatives de la persona, família i comunitat, emprant metodologies adients en cada situació en l’àmbit de l’Atenció Primària. A1
A2
A3
A4
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
6. Utilitzar els sistemes de registre propis de l’Atenció primària. A7
A17
A18
B1
B6
B8
B11
B17
B19
B23
B24
C2
C4
C5
7. Emprar la metodologia científica apropiada per al disseny i l’aplicació d’intervencions comunitàries dirigides a la promoció de la salut i la prevenció de la malaltia. A3
A4
A5
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B13
B14
B16
B17
B18
B19
B20
B21
B22
B23
B24
B25
B26
B27
C3
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema Introductori. Introducció a l’assignatura: Evolució històrica.
Unitat I: La comunitat. Concepte.
Grups de la comunitat: Característiques, classificació, estructura.
Cohesió.
La família com unitat bàsica.
Desenvolupament comunitari.

Unitat II: Sistemes de Salut: Atenció Primària de Salut (APS). Models i Sistemes de Salut.
Reforma de l’APS.
Desenvolupament de la reforma sanitària a l’estat espanyol.
Sistema sanitari català.

Unitat III Educació per a la salut.
Unitat IV Metodologia de treball en APS.
Unitat V: Intervencions comunitàries, Programes.
Protocols.

Unitat VI Organitzacions Internacionals per a la Salut.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
40 40 80
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 5 10
Pràctiques externes (de camp/sortides)
132 0 132
Treballs
11 12 23
Seminaris
10 0 10
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació dels continguts de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Posar en pràctica els coneixements adquirits resolent problemes de validació de programes preventius, de dietes,...
Pràctiques externes (de camp/sortides) Realització d'un període de pràctiques en Centres d'Atenció Primària (CAP)
Treballs Debats:.Posar en pràctica els coneixements adquirits durant els estudis d'infermeria fomentant el debat i el desenvolupament del pensament crític.
Seminaris Al començament i acabament del període de pràctiques de cada grup de pràctiques.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Treballs
Proves objectives de tipus test
Proves objectives de preguntes curtes
Descripció
Sessió magistral: Atenció personalitzada per a qualsevol dubte de l’alumna/e en horari de tutories. Pràctiques externes: Seguiment individualitzat de l’alumne durant la realització de les pràctiques clíniques en el centres de pràctiques. Treballs: Tutorització del PAI. Tutorització de la xerrada col•loqui. Tutorització debats

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques externes (de camp/sortides) Avaluació continuada mitjançant l’observació directa de les activitats de l’alumne/a pel professional del centre de pràctiques. 40%
Treballs Debats. Avaluació del treball de grup i individual 10%
Proves objectives de tipus test Examen de pregunta tancada amb resposta múltiple relacionat amb el contingut teòric. 25%
Proves objectives de preguntes curtes Examen de resposta breu i resolució de problemes relacionat amb el contingut teòric. 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal aprovar les proves objectives i les pràctiques externes en un 5 per poder fer l'avaluació sumativa


Fonts d'informació

Bàsica
  • PIEDROLA GIL, G. Y cols. Medicina Preventiva y de Salud Pública Masson Salvat 10ª ed. Barcelona 1991
  • SAN MARTIN H. Manual de Salud Pública y Medicina Preventiva. Masson,. Barcelona 1986
  • MARTÍN ZURRO, A y CANO PÉREZ, J.. (dirs) Manual de Atención Primaria, 2ª ed. Barcelona 1989
  • ALFONSO ROCA, MT. y ALVAREZ DARDET (cols). Serie Manuales de Enfermería, Enfermería Comunitaria I. Masson-Salvat, Barcelona 1992 Monografías Clínicas en Atención Primaria. Ed. Doyma. Barcelona 1991
  • VAQUERO, J.L. La Salud Pública del futuro. Piramide. Madrid 1992
  • GENERALITAT DE CATALUNYA. Pla de Salut de la Regió Sanitària de Tortosa. Servei Català de la Salut. Departament de Sanitat i Seguretat Social. Tortosa, 1999-2002
  • OMS: Atención Primaria de Salud. Conferencia Internacional de Alma-Ata. Ginebra, 1978
  • GENERALITAT DE CATALUNYA. Llibre Blanc. Bases per a la integració de la prevenció a la pràctica assistencial. Departament de Sanitat i Seguretat Social. Generalitat de Catalunya. Barcelona 1993
  • MAZARRASSA-GERMAN-SANCHEZ  -SÁNCHEZ G-MERELLES- APARICIO. Salud Pública y Enfermería Comunitaria. Biblioteca Enfermería Profesional. McGRAAW-HILL. Interamericana de España. Madrid 1996
  • MINISTERIO DE SANIDAD Y CONSUMO. Colección Sanidad Ambiental. Ministerio de Sanidad y Consumo. Madrid.
  • MARTINEZ NAVARRO, F. Antó J.M. y Cols: Salud Pública. McGraw-Hill Interamericana de España, Madrid 1999.
  • SANCHEZ MORENO, A. y Cols: Enfermería Comunitaria. Actuación en enfermería Comunitaria. Los sistemas y programas de salud. McGraw-Hill Interamericana de España, S.A.V. Madrid 2000
  • RAMOS CALERO E. Enfermeria Comunitária Métodos y Tècnicas. Ediciones DAE (Grupo Paradigma). Madrid 2000
  • Guies de Pràctica Clínica i Material Docent de l’Institut Català de la Sallut
  • Llibre Blanc de les professions sanitàries. Departament de sanitat i Seguretat social. Generalitat de Catalunya. Barcelona 2003.
  • GENERALITAT DE CATALUNYA. Pla de Salut de Catalunya 2002-2005  Departament de Sanitat i Seguretat Social. Barcelona 2003
  • CAJA LÓPEZ, C y LÓPEZ PISA, R.M. (dirs) Serie Manual  de Enfermería, Enfermería  Comunitaria III. Masson. Barcelona 2003 LUIS RODRIGO, MT. Los Diagnosticos Enfermeros. Masson. Barcelona 2003
  • Generalitat de Catalunya..Lllibre blanc: Consens sobre les activitats preventives a l'edat adulta dins de l'atenció primària. Generalitat de Catalunya. Direcció General de Salut Pública. Barcelona 
  • Espinàs Boquet J.Guia de actuación en Atención Primaria. SEMFYC.
  • Generalitat de Catalunya. Enquesta de salut de Catalunya 2002. Departament de Salut
Complementària

Complementària:    

Pàg.www gencat/salut

Altres recursos:

Articles d’actualitat relacionats amb problemes de salut

 

Recomanacions