DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura PRÀCTICUM COMUNITARI Codi 18061007
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 0 6 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MATEU GIL, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marialuisa.mateu@urv.cat
elvira.dealbert@urv.cat
marialuisa.panisello@urv.cat
mariapaz.querol@urv.cat
daniela.lleixa@urv.cat
teresamagdalena.ruperez@urv.cat
franciscojose.gallart@urv.cat
olivia.roig@urv.cat
yolanda.domenech@urv.cat
manueljose.martinez@urv.cat
Professors/es
MATEU GIL, MARÍA LUISA
DEALBERT RAMOS, ELVIRA
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
LLEIXA LLEIXA, DANIELA
RUPEREZ ESPUNY, TERESA MAGDALENA
GALLART COMPANY, FRANCISCO JOSE
ROIG CALVET, OLIVIA
DOMENECH CID, YOLANDA
MARTINEZ MEMBRADO, MANUEL JOSE
Web
Descripció general i informació rellevant L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant a l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges. Al llarg de les diferents experiències, mobilitza instruments que li permetin analitzar i comprendre els contextos presents en qualsevol situació de cuidatges: el context de la persona, el context de la professió i el context de la unitat on es desenvolupa l’acció dels cuidatges. La pràctica clínica possibilita a l’estudiant la continuïtat de l’aprenentatge, el qual haurà de donar prova d’allò que aprèn en les fases teòriques, tot esperant ser ajudat a mobilitzar o recrear coneixements, fent una justa adequació de coneixements a la particularitat de cada situació. CRITERIS I PROCEDIMENTS DE SELECCIÓ I SITUACIÓ DE CENTRES, TUTORS I ALUMNES: Les professores seleccionen els centres de practiques de les Àrees Bàsiques de Salut (ABS) del territori i assignen els alumnes a les professionals d’infermeria que treballen en aquests centres. El departament assigna els diferents tutors acadèmics de l’assignatura. Les coordinadores del pràcticum assignen a cada estudiant un tutor acadèmic.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A5 Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
A19 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar política nacional i internacional.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
B24 Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Descriure i analitzar l’Atenció Primària que es dona des dels Centres de Salut a les persones al llarg del seu cicle vital. B1
C1
2. Identificar les funcions i rols d’infermeria com a membre de l’equip de salut. A16
A19
B1
B4
B5
B6
B8
3. Conèixer i utilitzar els sistemes de registre propis de l’Atenció Primària. A1
A2
B1
B6
B9
B10
C2
C5
4. Proporcionar cures d’Infermeria a l’individu i família tant al centre com al domicili. A2
A3
A5
A6
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B13
B20
B22
5. Participar en el Programa d’Atenció Domiciliària (ATDOM), desenvolupant el Procés d’Atenció d’Infermeria. A2
A3
A5
A6
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
B10
B13
B20
B22
C2
C3
6. Implicar-se en l’atenció integral de l’individu al llarg del seu cicle vital des de la consulta d’infermeria del Centre d’Atenció Primària i en l’àmbit comunitari. A1
A2
A3
A4
A5
A7
A10
B5
B6
B7
B8
B9
B24

Procediments de selecció
Procediments


L'alumne/a omple un full en el qual consta el seu domicili durant les pràctiques i la seva disponibilitat de vehicle durant les mateixes.
L'alumne/a es assignat a un determinat centre per a fer les pràctiques segons la proximitat, l'accesibilitat i la seva situació personal

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries 1 0 1
 
Selecció de posició de pràctiques 0 0 0
Estada / execució de pràctiques 0 109 109
Treballs 0 20 20
Relació amb el tutor de pràctiques intern 20 0 20
 
Relació amb el tutor de pràctiques extern 0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió de presentació del pràcticum
Selecció de posició de pràctiques PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA, INSTITUCIONS, TUTORS:
Presentació del programa, centres de pràctiques. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de les professores de pràctiques.
Estada / execució de pràctiques

ESTADA/EXECUCIÓ DE PRÀCTIQUES:
OBSERVACIÓ DE L’ENTORN
- Descriure l’ABS a la que pertany el centre on fa les pràctiques, l’organigrama i cronograma, els components de l’EAP i els seus rols, els sistemes de registre utilitzats, les activitats de l’EAP assistencials i no assistencials.

ACTITUDS/COMUNICACIÓ/RELACIÓ PERSONAL
- L’alumne es presenta al malalt/família indicant nom, horari, condició d’estudiant.
- L’alumne identifica mitjançant l’observació i els registres al malalt pel seu nom.
- L’alumne manté una actitud d’escolta activa i respectuosa (ús adequat del tu, vostè).
- L’alumne es presenta als diferents membres.
- L’alumne coneix els diferents membres.
- L’alumne manté una actitud de predisposició a l’aprenentatge i una actitud d’escolta activa i respecte.
- L’alumne observarà i preguntarà per obtenir la informació que faciliti la seva integració.
- L’alumne utilitza els elements de CV i CNV de forma adequada a cada situació.
- CV ( to de veu, claredat d’expressions, fluïdes, utilització de pauses, coherència, temps de reacció baix).
- CNV ( mirada, interacció puntualment reforçada pel tacte, somriure, expressió facial d’interès, posició corporal-facial sincrònica).
- L’alumne demostrarà actituds bàsiques: empatia, disponibilitat, acceptació, confidencialitat, autenticitat, escolta activa, respecte.
- L’alumne protegirà la intimitat del pacient/família.
- L’alumne mostrarà respecte i tolerància vers els hàbits, pluralitat i diversitat cultural i ideològica.
- L’alumne detectarà l’impacte psicosocial que la malaltia i la hospitalització provoquen en el malalt/família.
- L’alumne afavorirà l’expressió de sentiments i pensaments ( pors, preocupacions, ansietat, mites, experiències prèvies...) per part pacient/família.
- L’alumne animarà al malalt /família en l’obtenció dels objectius terapèutics, incloent aspectes de motivació, valoració positiva dels esforços i progressos assolits.
- L’alumne reforçarà els comportaments adaptatius del malalt/família.
- L’alumne mantindrà una actitud de respecte I reconeixement envers companys, professors I altres membres de l’equip.
- L’alumne utilitzarà adequadament els canals de comunicació (oral, escrit ) entre els membres de l’equip, alumne i professor.
- L’alumne demostrarà responsabilitat i iniciativa en la realització de les tasques assignades.
- L’alumne identificarà i reconeixerà els propis errors i procurarà corregir-los.
- L’alumne demostrarà sentit crític en la realització de les tasques assignades.
- L’alumne garantirà la continuïtat de les seves tasques.
- L’alumne oferirà disponibilitat.
- L’alumne s’acomiadarà.

TÈCNIQUES /PROCEDIMENTS
- Desenvolupar amb destresa i habilitat les extraccions sanguínies, les injeccions IM, subcutànies, embenatges, sondatges, ECG...
- realitzar cures de ferides i nafres seguint criteris d’higiene i asepsia.
- conèixer i aplicar els protocols que es porten a terme al centre.

- Informar i motivar els usuaris per a que adquireixin o mantinguin
estils de vida saludables.
- Demostrar habilitats per realitzar activitats educatives individuals.
- Identificar l’estat vacunal del usuari segons calendari vacunal.
- Recomanar l’aplicació de les vacunes segons l’edat i/o situació personal.

PLA DE CURES
- Realitzar un PAI a una persona atesa al domicili:
- Utilitzar el dossier de recollida de dades segons el model de Virgínia Henderson que utilitzen al CAP.
- Analitzar les dades obtingudes.
- Identificar els Problemes de Col•laboració (PC) i Diagnòstics Infermers (DI).
- Planificar les cures.
- Avaluar l’efectivitat de les accions realitzades.

- Utilitzar el dossier de recollida de dades segons l’etapa evolutiva en la que trobi la dona.
- Analitzar les dades obtingudes.
- Identificar els Problemes de Col•laboració (PC) i Diagnòstics Infermers (DI).
- Planificar les cures.
- Avaluar l’efectivitat de les accions realitzades.

- Utilitzar el dossier de recollida de dades segons l’etapa evolutiva en la que es trobi el nen/a.
- Analitzar les dades obtingudes.
- Identificar els Problemes de Col•laboració (PC) i Diagnòstics Infermers (DI).
- Planificar les cures.
- Avaluar l’efectivitat de les accions realitzades.

L’alumne ha de realitzar una estada de 6 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent dels Centres d’Atenció Primària, realitzant les funcions assignades i previstes a la proposta de pràctiques.
Seminari: Ampliació i avaluació de les pràctiques realitzades.
Treballs ELABORACIÓ DE TREBALL RESUM:
Dossier del pràcticum i registre del pla de cures.
Relació amb el tutor de pràctiques intern RELACIÓ AMB EL TUTOR UNIVERSITAT:
Tutorització individualitzada per l’aprenentatge mitjançant una sèrie d’entrevistes i sessions de treball en diferents moments del desenvolupament de les pràctiques.
Relació amb el tutor de pràctiques extern RELACIO AMB ELS PROFESSIONALS DELS CENTRES DE PRÀCTIQUES:
Tutorització individualitzada per l’aprenentatge mitjançant una relació directa i continuada durant les hores de pràctiques.

Mecanismes coordinació/seguiment
 
Relació amb el tutor de pràctiques extern
Relació amb el tutor de pràctiques intern
Treballs
Estada / execució de pràctiques
Descripció
MECANISMES DE COORDINACIÓ I SEGUIMENT: Sessió de presentació: Orientació a l’alumne sobre els centres de salut on realitzarà les pràctiques, objectius i planificació de les pràctiques. Atenció Personalitzada: Seguiment personalitzat de les pràctiques realitzades per l’alumne i la seva evolució als diferents centres de pràctiques per part de les professores. Es farà un seguiment de l’evolució de l’alumne al centre de pràctiques mitjançant reunions amb els professionals dels centres de salut on els alumnes realitzen les pràctiques.

Avaluació
  Descripció Pes
Estada / execució de pràctiques ESTADA/EXECUCIÓ DE PRÀCTIQUES (75%):
S’avaluarà els comportaments observables derivats dels objectius de pràctiques.

ELABORACIÓ D’UN PROCÉS D’ATENCIÓ D’INFERMERIA (PAI) (25%):
Avaluació de totes les parts que composen el Procés d’Atenció d’Infermeria (PAI).

SESSIÓ AVALUATIVA DE LES PRÀCTIQUES:
Posada en comú de les experiències viscudes en les pràctiques i els treballs realitzats.
100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Observacions: L'avaluació es farà de manera continuada durant les visites als centres de pràctiques. La nota final s'estableix a partir puntuació obtinguda en Procés d'atenció d'Infermeria i la qualificació de les pràctiques que realitza el professional del centre i la professora de l'escola.


Fonts d'informació

Bàsica

Tota la bibliografia bàsica de les assignatures que composen el currículum d’infermeria de 1r i 2n curs.

Complementària
  • Luis Rodrigo MT. Los diagnosticos enfermeros 3ª edicion. Barcelona: Masson; 2004.
Recomanacions