Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
1. Conèixer les característiques generals del procés d’envelliment humà. |
A1
|
|
C2 C5
|
2. Descriure les modificacions que es produeixen en la satisfacció de les necessitats de la persona com a conseqüència de l’envelliment. |
A2
|
|
C2 C5
|
3. Analitzar les conseqüències que te el procés d’envelliment en el manteniment i recuperació de l’estat de salut de la persona gran. |
A3
|
|
C2 C5
|
4. Especificar les peculiaritats de la malaltia en els ancians. |
A3
|
|
C2 C5
|
5. Conèixer els recursos socials de la comunitat i els diferents nivells assistencials gerontogeriàtrics. |
A2 A10 A11
|
|
C2 C5
|
6. Analitzar el rol d’infermeria en l’atenció de les persones grans i la seva família. |
|
B4 B8
|
C2 C5
|
7. Aplicar el procés d’atenció d’infermeria en el cuidatge de la persona gran i la seva família. |
A3 A4 A5 A11 A12 A13
|
B4 B9 B10
|
C2 C5
|
8. Desenvolupar les activitats i actituds necessàries per aprestar el cuidatge de forma integral a l’individu ancià, tant en situació de salut com de malaltia. |
A6 A7 A8 A9 A10
|
B10
|
C2 C5
|
9. Sensibilitzar-se davant l’atenció de les persones grans. |
A12
|
|
C2 C5
|
10. Donar resposta a les necessitats del vell i la família en els diferents àmbits i nivells assistencials. |
A2 A9 A10 A11 A12 A13
|
B9
|
C2 C5
|
11. Implicar-se en l’equip interdisciplinar d’atenció geriàtrica. |
|
B8 B14
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
Bloc 1 |
Aspectes introductoris al procés d’envelliment humà. |
Bloc 2 |
Perspectiva cultural i social de la vellesa. |
Bloc 3 |
El vell sa: necessitats bàsiques del vell segons el model de Virginia Henderson. |
Bloc 4 |
El cuidatge geriàtric. Intervencions autònomes en problemes geriàtrics de major repercussió sociosanitària. Les demències. |
Bloc 5 |
Nivells assistencials i atenció sociosanitària. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
45 |
75 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
28 |
7 |
35 |
Treballs |
|
20 |
30 |
50 |
Presentacions / exposicions |
|
0.3 |
0 |
0.3 |
Seminaris |
|
15 |
0 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
2 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del programa, activitats d’avaluació i seguiment de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició de continguts teòrics amb suport de mitjans audiovisuals. A partir de l’explicació l’alumne haurà de profunditzar i treballar en els temes de forma autònoma. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctica guiada d’anàlisi de casos, lectura de textos, treball en grup a partir de temàtiques diverses proposades a l’aula, debats. |
Treballs |
Realització d’un treball d’avaluació continuada a escollir entre diferents propostes realitzades per la professora. |
Presentacions / exposicions |
Ha fonamentar-se en una exposició que tracti de fer una síntesi de tot el treball fet. Partirà d’un guió orientador fet de la manera més esquemàtica possible i basat en les parts considerades claus del treball. Les característiques principals han de ser la claredat, la síntesi i el rigor. Cal fer èmfasi en el fet que la presentació oral es durà a un estricte control del temps. |
Seminaris |
Sessions de debat sobre temes relacionats amb l'envelliment |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
Presentacions / exposicions |
Seminaris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Sessió magistral:
Es basarà en l’orientació a l’alumne en els seus dubtes com en la cerca bibliogràfica complementària per realitzar el treball autònom d’estudi dels continguts bàsics de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l’aula ordinària:
Orientació a l’aula individualitzada o grupal, segons el cas, per l’anàlisi del casos, selecció dels textos, resolució dels problemes plantejats a resoldre a l’aula.
Resolució de problemes, exercicis:
Orientació individualitzada o grupal, segons el cas, en relació a les necessitats plantejades per l’alumne.
Treballs:
Orientació respecte als aspectes formals i de contingut relacionats amb la temàtica específica del treball.
Presentacions/exposicions:
L’alumne rebrà tutorització respecte a com elaborar el treball per tal de ser presentat de forma oral.
Ús de l’entorn virtual:
L’alumne ho podrà utilitzar com a mitjà de comunicació amb el professor.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
S’avaluarà a partir del treballs presentats, considerant els aspectes formal i de contingut segons l’especificitat del treball. |
10% |
Treballs |
S’avaluarà els exercicis d’avaluació continuada, tenint en compte els criteris formals i de contingut proposats per les activitats. |
20% |
Presentacions / exposicions |
Es valorarà la capacitat de síntesi tenint en compte els continguts del tema i el temps disponible per la seva presentació. |
10% |
Seminaris |
s'avaluarà la participació als seminaris |
5% |
Proves objectives de tipus test |
Sessió Magistral: S’avaluarà mitjançant una prova escrita. |
50% |
Altres |
Resolució de problemes, exercicis: S'avaluarà a partir dels treballs presentats, considerant els aspectes formal i de contingut segons l'especificitat del treball. |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
-
BERGER, L. i MAILLOUX-POIRIER, D. (1989): Personnes âgées. Un approche globale. Démarche de soins par besoins. Etudes Vivantes: Canada.
-
BERGER, L. i MAILLOUX-POIRIER, D. (1991): Soins gériatriques: problèmes complexes et interventions autonomes. Maloine: Quebec.
-
GARCIA, M.; TORRES M.P. i BALLESTEROS, E. (1993): Enfermería Geriátrica. Masson-Salvat: Barcelona.
-
MARTORELL, M.A. (2000): Manual de cuidatge en el procés d’Alzheimer. Servei Lingüístic (ed.), Universitat Rovira i Virgili: Tarragona.
-
ROGERS-SEIDL, F. (1995): Planes de cuidados en enfermería geriátrica. Ed. Científicas y técnicas: Barcelona. Paradigma: Madrid.
-
SAN ROMAN, T. (1990): Vejez y cultura. Hacia los límites del sistema. Fundació Caixa de Pensions: Barcelona. |
Complementària |
|
Per a cada tema hi haurà una bibliografia específica i unes lectures recomanades, que s’anirant adaptan segons les necesitas especifiques de l’alumne i de l’actualitat científica i social del moment.
Altres recursos:
Videografia, webgrafia. Entorn virtual.
|
|