DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura INFERMERIA GERIÀTRICA Codi 18061008
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 3 4.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
LASAGA HERIZ, MARIA AMAYA
Adreça electrònica amaia.lasaga@urv.cat
Professors/es
LASAGA HERIZ, MARIA AMAYA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta és una guia-programa íntegrament consensuada entre les professores que imparteixen la docència al Campus Centre i al Campus Terres de l’Ebre

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer les característiques generals del procés d’envelliment humà. A1
C2
C5
2. Descriure les modificacions que es produeixen en la satisfacció de les necessitats de la persona com a conseqüència de l’envelliment. A2
C2
C5
3. Analitzar les conseqüències que te el procés d’envelliment en el manteniment i recuperació de l’estat de salut de la persona gran. A3
C2
C5
4. Especificar les peculiaritats de la malaltia en els ancians. A3
C2
C5
5. Conèixer els recursos socials de la comunitat i els diferents nivells assistencials gerontogeriàtrics. A2
A10
A11
C2
C5
6. Analitzar el rol d’infermeria en l’atenció de les persones grans i la seva família. B4
B8
C2
C5
7. Aplicar el procés d’atenció d’infermeria en el cuidatge de la persona gran i la seva família. A3
A4
A5
A11
A12
A13
B4
B9
B10
C2
C5
8. Desenvolupar les activitats i actituds necessàries per aprestar el cuidatge de forma integral a l’individu ancià, tant en situació de salut com de malaltia. A6
A7
A8
A9
A10
B10
C2
C5
9. Sensibilitzar-se davant l’atenció de les persones grans. A12
C2
C5
10. Donar resposta a les necessitats del vell i la família en els diferents àmbits i nivells assistencials. A2
A9
A10
A11
A12
A13
B9
C2
C5
11. Implicar-se en l’equip interdisciplinar d’atenció geriàtrica. B8
B14
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1 Aspectes introductoris al procés d’envelliment humà.
Bloc 2 Perspectiva cultural i social de la vellesa.
Bloc 3 El vell sa: necessitats bàsiques del vell segons el model de Virginia Henderson.
Bloc 4 El cuidatge geriàtric. Intervencions autònomes en problemes geriàtrics de major repercussió sociosanitària. Les demències.
Bloc 5 Nivells assistencials i atenció sociosanitària.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 45 75
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
28 7 35
Treballs
20 30 50
Presentacions / exposicions
0.3 0 0.3
Seminaris
15 0 15
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de tipus test
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa, activitats d’avaluació i seguiment de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició de continguts teòrics amb suport de mitjans audiovisuals. A partir de l’explicació l’alumne haurà de profunditzar i treballar en els temes de forma autònoma.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctica guiada d’anàlisi de casos, lectura de textos, treball en grup a partir de temàtiques diverses proposades a l’aula, debats.
Treballs Realització d’un treball d’avaluació continuada a escollir entre diferents propostes realitzades per la professora.
Presentacions / exposicions Ha fonamentar-se en una exposició que tracti de fer una síntesi de tot el treball fet. Partirà d’un guió orientador fet de la manera més esquemàtica possible i basat en les parts considerades claus del treball. Les característiques principals han de ser la claredat, la síntesi i el rigor. Cal fer èmfasi en el fet que la presentació oral es durà a un estricte control del temps.
Seminaris Sessions de debat sobre temes relacionats amb l'envelliment

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Presentacions / exposicions
Seminaris
Atenció personalitzada
Descripció
Sessió magistral: Es basarà en l’orientació a l’alumne en els seus dubtes com en la cerca bibliogràfica complementària per realitzar el treball autònom d’estudi dels continguts bàsics de l’assignatura. Resolució de problemes, exercicis a l’aula ordinària: Orientació a l’aula individualitzada o grupal, segons el cas, per l’anàlisi del casos, selecció dels textos, resolució dels problemes plantejats a resoldre a l’aula. Resolució de problemes, exercicis: Orientació individualitzada o grupal, segons el cas, en relació a les necessitats plantejades per l’alumne. Treballs: Orientació respecte als aspectes formals i de contingut relacionats amb la temàtica específica del treball. Presentacions/exposicions: L’alumne rebrà tutorització respecte a com elaborar el treball per tal de ser presentat de forma oral. Ús de l’entorn virtual: L’alumne ho podrà utilitzar com a mitjà de comunicació amb el professor.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària S’avaluarà a partir del treballs presentats, considerant els aspectes formal i de contingut segons l’especificitat del treball. 10%
Treballs S’avaluarà els exercicis d’avaluació continuada, tenint en compte els criteris formals i de contingut proposats per les activitats. 20%
Presentacions / exposicions Es valorarà la capacitat de síntesi tenint en compte els continguts del tema i el temps disponible per la seva presentació. 10%
Seminaris s'avaluarà la participació als seminaris 5%
Proves objectives de tipus test Sessió Magistral: S’avaluarà mitjançant una prova escrita. 50%
Altres

Resolució de problemes, exercicis: S'avaluarà a partir dels treballs presentats, considerant els aspectes formal i de contingut segons l'especificitat del treball.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • BERGER, L. i MAILLOUX-POIRIER, D. (1989): Personnes âgées. Un approche globale. Démarche de soins par besoins. Etudes Vivantes: Canada.
  • BERGER, L. i MAILLOUX-POIRIER, D. (1991): Soins gériatriques: problèmes complexes et interventions autonomes. Maloine: Quebec.
  • GARCIA, M.; TORRES M.P. i BALLESTEROS, E. (1993): Enfermería Geriátrica. Masson-Salvat: Barcelona.
  • MARTORELL, M.A. (2000): Manual de cuidatge en el procés d’Alzheimer. Servei Lingüístic (ed.), Universitat Rovira i Virgili: Tarragona.
  • ROGERS-SEIDL, F. (1995): Planes de cuidados en enfermería geriátrica. Ed. Científicas y técnicas: Barcelona. Paradigma: Madrid.
  • SAN ROMAN, T. (1990): Vejez y cultura. Hacia los límites del sistema. Fundació Caixa de Pensions: Barcelona.
Complementària

Per a cada tema hi haurà una bibliografia específica i unes lectures recomanades, que s’anirant adaptan segons les necesitas especifiques de l’alumne i de l’actualitat científica i social del moment.

Altres recursos:

Videografia, webgrafia. Entorn virtual.

Recomanacions