Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A2 |
Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials. |
A3 |
Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant. |
A4 |
Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència. |
A5 |
Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient. |
A6 |
Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…) |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A8 |
Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats). |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A10 |
Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…) |
A11 |
Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…) |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
A13 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B9 |
Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B10 |
Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort. |
B14 |
Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer les característiques generals del procés d’envelliment humà. |
A1
|
|
C2 C5
|
2. Descriure les modificacions que es produeixen en la satisfacció de les necessitats de la persona com a conseqüència de l’envelliment. |
A2
|
|
C2 C5
|
3. Analitzar les conseqüències que te el procés d’envelliment en el manteniment i recuperació de l’estat de salut de la persona gran. |
A3
|
|
C2 C5
|
4. Especificar les peculiaritats de la malaltia en els ancians. |
A3
|
|
C2 C5
|
5. Conèixer els recursos socials de la comunitat i els diferents nivells assistencials gerontogeriàtrics. |
A2 A10 A11
|
|
C2 C5
|
6. Analitzar el rol d’infermeria en l’atenció de les persones grans i la seva família. |
|
B4 B8
|
C2 C5
|
7. Aplicar el procés d’atenció d’infermeria en el cuidatge de la persona gran i la seva família. |
A3 A4 A5 A11 A12 A13
|
B4 B9 B10
|
C2 C5
|
8. Desenvolupar les activitats i actituds necessàries per aprestar el cuidatge de forma integral a l’individu ancià, tant en situació de salut com de malaltia. |
A6 A7 A8 A9 A10
|
B10
|
C2 C5
|
9. Sensibilitzar-se davant l’atenció de les persones grans. |
A12
|
|
C2 C5
|
10. Donar resposta a les necessitats del vell i la família en els diferents àmbits i nivells assistencials. |
A2 A9 A10 A11 A12 A13
|
B9
|
C2 C5
|
11. Implicar-se en l’equip interdisciplinar d’atenció geriàtrica. |
|
B8 B14
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
Bloc 1 |
Aspectes introductoris al procés d’envelliment humà. |
Bloc 2 |
Perspectiva cultural i social de la vellesa. |
Bloc 3 |
El vell sa: necessitats bàsiques del vell segons el model de Virginia Henderson. |
Bloc 4 |
El cuidatge geriàtric. Intervencions autònomes en problemes geriàtrics de major repercussió sociosanitària. Les demències. |
Bloc 5 |
Nivells assistencials i atenció sociosanitària. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
45 |
75 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
28 |
7 |
35 |
Treballs |
|
20 |
30 |
50 |
Presentacions / exposicions |
|
0.3 |
0 |
0.3 |
Seminaris |
|
15 |
0 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
2 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del programa, activitats d’avaluació i seguiment de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició de continguts teòrics amb suport de mitjans audiovisuals. A partir de l’explicació l’alumne haurà de profunditzar i treballar en els temes de forma autònoma. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctica guiada d’anàlisi de casos, lectura de textos, treball en grup a partir de temàtiques diverses proposades a l’aula, debats. |
Treballs |
Realització d’un treball d’avaluació continuada a escollir entre diferents propostes realitzades per la professora. |
Presentacions / exposicions |
Ha fonamentar-se en una exposició que tracti de fer una síntesi de tot el treball fet. Partirà d’un guió orientador fet de la manera més esquemàtica possible i basat en les parts considerades claus del treball. Les característiques principals han de ser la claredat, la síntesi i el rigor. Cal fer èmfasi en el fet que la presentació oral es durà a un estricte control del temps. |
Seminaris |
Sessions de debat sobre temes relacionats amb l'envelliment |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
Presentacions / exposicions |
Seminaris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Sessió magistral:
Es basarà en l’orientació a l’alumne en els seus dubtes com en la cerca bibliogràfica complementària per realitzar el treball autònom d’estudi dels continguts bàsics de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l’aula ordinària:
Orientació a l’aula individualitzada o grupal, segons el cas, per l’anàlisi del casos, selecció dels textos, resolució dels problemes plantejats a resoldre a l’aula.
Resolució de problemes, exercicis:
Orientació individualitzada o grupal, segons el cas, en relació a les necessitats plantejades per l’alumne.
Treballs:
Orientació respecte als aspectes formals i de contingut relacionats amb la temàtica específica del treball.
Presentacions/exposicions:
L’alumne rebrà tutorització respecte a com elaborar el treball per tal de ser presentat de forma oral.
Ús de l’entorn virtual:
L’alumne ho podrà utilitzar com a mitjà de comunicació amb el professor.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
S’avaluarà a partir del treballs presentats, considerant els aspectes formal i de contingut segons l’especificitat del treball. |
10% |
Treballs |
S’avaluarà els exercicis d’avaluació continuada, tenint en compte els criteris formals i de contingut proposats per les activitats. |
20% |
Presentacions / exposicions |
Es valorarà la capacitat de síntesi tenint en compte els continguts del tema i el temps disponible per la seva presentació. |
10% |
Seminaris |
s'avaluarà la participació als seminaris |
5% |
Proves objectives de tipus test |
Sessió Magistral: S’avaluarà mitjançant una prova escrita. |
50% |
Altres |
Resolució de problemes, exercicis: S'avaluarà a partir dels treballs presentats, considerant els aspectes formal i de contingut segons l'especificitat del treball. |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
-
BERGER, L. i MAILLOUX-POIRIER, D. (1989): Personnes âgées. Un approche globale. Démarche de soins par besoins. Etudes Vivantes: Canada.
-
BERGER, L. i MAILLOUX-POIRIER, D. (1991): Soins gériatriques: problèmes complexes et interventions autonomes. Maloine: Quebec.
-
GARCIA, M.; TORRES M.P. i BALLESTEROS, E. (1993): Enfermería Geriátrica. Masson-Salvat: Barcelona.
-
MARTORELL, M.A. (2000): Manual de cuidatge en el procés d’Alzheimer. Servei Lingüístic (ed.), Universitat Rovira i Virgili: Tarragona.
-
ROGERS-SEIDL, F. (1995): Planes de cuidados en enfermería geriátrica. Ed. Científicas y técnicas: Barcelona. Paradigma: Madrid.
-
SAN ROMAN, T. (1990): Vejez y cultura. Hacia los límites del sistema. Fundació Caixa de Pensions: Barcelona. |
Complementària |
|
Per a cada tema hi haurà una bibliografia específica i unes lectures recomanades, que s’anirant adaptan segons les necesitas especifiques de l’alumne i de l’actualitat científica i social del moment.
Altres recursos:
Videografia, webgrafia. Entorn virtual.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|