Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A2 |
Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials. |
A3 |
Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant. |
A4 |
Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència. |
A5 |
Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient. |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A8 |
Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats). |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A10 |
Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…) |
A11 |
Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…) |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
A13 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera |
A14 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats. |
A15 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut. |
A16 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida. |
A17 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació. |
A18 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar tecnologies i informàtica a les cures de salut. |
A19 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar política nacional i internacional. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B9 |
Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B10 |
Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort. |
B11 |
Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats. |
B13 |
Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges. |
B14 |
Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat. |
B15 |
Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os). |
B17 |
És conscient dels principis de finançament de cuidatges socio-sanitaris i s'usa els recursos eficientment. |
B18 |
Capacitat per dirigir i coordinador un equip, delegant cuidatges adequadament. |
B20 |
Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament. |
B21 |
Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions. |
B22 |
Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió. |
B23 |
Capacitat per informar, enregistrar, documentar i derivar cuidatges utilitzats tecnologies adequades. |
B24 |
Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació. |
B25 |
Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient). |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Adquirir els coneixements que permetin tenir cura de les dones en els diferents nivells d’atenció i durant tot el cicle reproductiu, tenint en compte la seva individualitat i el context familiar, social i ambiental. |
A1 A3 A5 A7 A8 A9 A13 A14 A16
|
B1 B2 B3 B4 B6 B7 B8 B11 B15 B17 B22
|
C2 C5
|
2. Aprofundir en l’observació, anàlisi i resolució de problemes enfront situacions pràctiques rellevants tant professionals con socials, en els que està implicada la salut reproductiva. |
A1 A2 A3 A4 A5 A7 A8 A9 A10 A12 A13 A16 A17 A19
|
B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B10 B13 B15 B20 B22 B24
|
C2 C5
|
3. Aplicar les cures d’infermeria que necessita cada individu en les diferents etapes evolutives. |
A1 A2 A3 A4 A5 A7 A8 A9 A10 A12 A13 A16 A17 A19
|
B2 B3 B4 B5 B7 B8 B9 B10 B11 B13 B14 B15 B20 B21 B22 B23 B24 B25
|
C2 C5
|
4. Conèixer els aspectes bàsics en relació a totes les etapes de la infància, tenint en compte els aspectes biopsicosocials. |
A1 A13 A14 A16
|
B1 B3 B4
|
C2 C5
|
5. Adquirir actituds i habilitats en la valoració de l’estat de salut dels nenes contribuint a millorar el creixement i desenvolupament de la població infantil. |
A1 A2 A4 A5 A7 A11 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A19
|
B1 B3 B4 B6 B8 B9 B10 B11 B13 B15 B20 B21 B24 B25
|
C2 C5
|
6. Responsabilitzar-se i col•laborar en la realització i aplicació de programes de salut a la infància i de salut reproductiva. |
A2 A4 A5 A10 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A19
|
B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B14 B18 B24
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1: |
Fonaments d’infermeria maternal. |
TEMA 2: |
Salut sexual i reproductiva. |
TEMA 3: |
Reproducció humana. |
TEMA 4: |
Problemes de salut reproductiva. |
TEMA 5: |
Fonaments de creixement i desenvolupament humà. |
TEMA 6: |
Descripció i cures de salut en les diferents etapes de la infància i adolescència. |
TEMA 7: |
Problemes de salut més freqüents en les diferents etapes de la infància i adolescència. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
80 |
120 |
Debats |
|
20 |
20 |
40 |
Treballs |
|
6 |
30 |
36 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
20 |
30 |
Pràctiques a laboratoris |
|
30 |
60 |
90 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves de Desenvolupament |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura, presa de contacte, recollida de les expectatives dels alumnes. Informació respecte a la evolució i cronograma de les activitats programa i avaluació. |
Sessió Magistral |
Conceptes teòriques de l’assignatura. |
Debats |
Anàlisi i defensa de temes de actualitat d’interès social relacionats amb l’assignatura. |
Treballs |
Planificació d’un projecte de investigació. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral en grups d’alumnes de un tema de l’assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicació pràctica simulada de la teoria. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació d’un problema, anàlisi i debat. |
|
Treballs |
Presentacions / exposicions |
Pràctiques a laboratoris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Proves objectives de preguntes curtes |
Proves de Desenvolupament |
|
Descripció |
S’ofereix un horari d’atenció a l’alumnat (personal o per correu electrònic). Seguiments del treballs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Treball previ, col•laboració i implicació en el grup. |
10% |
Treballs |
Recerca prèvia del tema, plantejament del problema i organització de la recerca. |
10% |
Presentacions / exposicions |
Aprofundiment del tema, presentació i organització del treball. |
10% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Examen de preguntes de resposta curta, relacionades amb els continguts de l'assignatura |
20 |
Proves de Desenvolupament |
Examen de preguntes de resposta de llarga extensió, per exemple, un tema complert. Relacionades amb els continguts de l'assignatura. |
20 |
Altres |
Proves objectives test: Preguntes amb diferents alternatives de resposta. |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes amb problemes d'adaptació al programa tindran altres opcions d'avaluació d'acord amb la professora. |
Bàsica |
|
-
Díaz M (Coord) Atención integral de enfermería en el niño y en el adolescente. Madrid. Síntesis. 2002
-
Edege, V. Miller, M. Cuidados de salud a la mujer. Madrid. Mosby/Doyma. 1995
-
Garcés, B. Manual de procediments i tècniques d’infermeria pediàtrica. Tarragona. Servei de publicacions Universitat Rovira i Virgili. 1998
-
Torrens, Martinez Bueno. Enfermería de la mujer. Madrid. DAE. 2001
-
Vanrell, Iglesias, Cabero. Manual d’Obstetricia i Ginecologia per a pregraduats. Barcelona. Masson. 1996 |
Complementària |
|
-
Didona, N A.; Marks MG.; Kumm, R.: Enfermería Maternal. México: McGraw-Hill Interamericana 1997
-
González Merlo, J. Ginecología. Barcelona: Salvat 1997
-
Olds, S.; London,M.; Ladewing, P.; Enfermeria Maternal I y II. Madrid: 2000
-
Pritchard, A.; Maldonald, P.; Williams Obstetricia. Barcelona: Salvat 2002
-
Seguranyes, G.; Enfermería maternal. Barcelona: Masson Salvat 2000
-
Behrman, KliegmaN, Jenson. Nelson Tratado de pediatría I y II. Madrid: McGraw-Hill- Interamericana: 2000
-
Waechter, E.H. Enfermería pediátrica I y II. Méjico: McGraw-Hill-Interamericana 1993
-
Wong, D.L. Enfermeria pediátrica. Madrid: Mosby/Doyma. 1995 |
|