DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura INFERMERIA MATERNOINFANTIL Codi 18061009
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
15 4.5 10.5 Troncal Segon Anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.garciam@urv.cat
mariapaz.querol@urv.cat
Professors/es
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
Web
Descripció general i informació rellevant La qualitat de la assistència a la dona i a la seva família en salut reproductiva és el producte de la capacitat dels professionals que treballen en l’àrea maternal. El coneixement del desenvolupament fisiològic, psicològic i social en les diferents etapes de la dona són el fonament de les cures en infermeria maternal. D’altra banda, els nens des del seu naixement fins arribar a joves adults, constitueixen un grup ben definit de població. Per a que l’atenció dirigida a aquest grup tingui entitat pròpia cal conèixer les etapes de desenvolupament fisiològic, psicològic i social de l’ésser humà des del naixement fins a l’adolescència.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A5 Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats).
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A11 Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A13 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera
A14 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats.
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
A17 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació.
A18 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar tecnologies i informàtica a les cures de salut.
A19 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar política nacional i internacional.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
B12 Capacitat per ajustar el seu paper amb l'objectiu de respondre efectivament a les necessitats de la població o els pacients. Quan sigui necessari i apropiat, ser capaç de desafiar els sistemes vigents per cobrir les necessitats de la població i els pacients.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B14 Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat.
B15 Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os).
B17 És conscient dels principis de finançament de cuidatges socio-sanitaris i s'usa els recursos eficientment.
B18 Capacitat per dirigir i coordinador un equip, delegant cuidatges adequadament.
B19 Utilitza críticament les eines d'avaluació i auditoria del cuidatge segons els estàndards de qualitat rellevats.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B21 Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
B23 Capacitat per informar, enregistrar, documentar i derivar cuidatges utilitzats tecnologies adequades.
B24 Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
B25 Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).
B26 Capacitat per representar adequadament la perspectiva del pacient i actuar per evitar abusos.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir els coneixements que permetin tenir cura de les dones en els diferents nivells d'atenció i durant tot el cicle reproductiu, tenint en compte la seva individualitat i el context familiar, social i ambiental. A1
A2
A5
A6
A7
A9
A10
A11
A14
A18
B1
B3
B4
B5
B7
B8
B9
B10
B11
B13
B17
B22
B23
C2
C5
Aprofundir en l'observació, anàlisi i resolució de problemes enfront situacions pràctiques rellevants tant professionals con socials, en els que està implicada la salut reproductiva. A1
A2
A5
A6
A7
A10
A11
A12
A17
A18
B1
B2
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B13
B15
B20
B22
B24
B26
C2
C5
Responsabilitzar-se i col•laborar en la realització i aplicació dels programes d'atenció i promoció de la salut reproductiva. A4
A5
A10
A11
A18
A19
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B14
B18
B24
C2
C5
Conèixer els aspectes del creixement i desenvolupament de l'esser humà en totes les etapes de la infància i la influència que pot exercir l'entorn social i físic sobre aquest. A1
A10
A14
A16
B1
B3
B4
B13
C2
C5
Adquirir actituds i habilitats en la valoració de l'estat de salut dels nes i nenes. A1
A3
A13
A15
A16
A18
B1
B3
B4
B11
B13
B20
B24
C2
C5
Aplicar les cures que necessita l'individu sa en les diferents etapes de la infància, en relació a les seves necessitats derivades de l'etapa de la infància en què es troben per contribuint al desenvolupament desenvolupar de les seves capacitats.Tot tenint en compte la integració del seu entorn familiar i social. A2
A5
A6
A7
A8
A10
A11
A12
A14
A18
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B12
B13
B20
B21
B22
B23
C2
C5
Responsabilitzar-se i col•laborar en la realització i aplicació dels programes d'atenció i promoció de la salut durant la infància. A2
A5
A6
A10
A12
A14
A19
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B18
B19
B24
C2
C5
Aplicar les cures d'infermeria en els nens i nenes malalts, en relació a les seves necessitats derivades de l'etapa de la infància en què es troben, tot tenint en compte la integració del seu entorn familiar i social. A1
A2
A5
A6
A7
A10
A11
A12
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B11
B12
B13
B15
B17
B20
B21
B23
B24
B25
B26
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: Fonaments d’infermeria maternal.
TEMA 2: Salut sexual i reproductiva.
TEMA 3: Reproducció humana.
TEMA 4: Problemes de salut reproductiva.
TEMA 5: Estat mundial de la infància. Situació de l'assistència als nenes i nenes a l'Estat Espanyol.
TEMA 5: Fonaments del creixement i desenvolupament humans.Creixement i desenvolupament en les diferents etapes de la infància.
TEMA 6: Cures als nens i nenes sans en les diferents etapes de la infància.
TEMA 7: El procés de la malaltia i hospitalització en els nens i nenes.
TEMA 8: Atenció d'infermeria en els problemes de salut més freqüents en les diferents etapes de la infància i adolescència.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 4 8
 
Sessió Magistral
60 120 180
Debats
4 4 8
Treballs
6 45 51
Presentacions / exposicions
10 20 30
Pràctiques a laboratoris
25 50 75
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 10 15
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de preguntes curtes
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, presa de contacte, recollida de les expectatives dels alumnes. Informació respecte a la evolució i cronograma de les activitats programa i avaluació.
Sessió Magistral Conceptes teòriques de l’assignatura.
Debats Anàlisi i defensa de temes de actualitat d’interès social relacionats amb l’assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Presentacions / exposicions Exposició oral en grups d’alumnes de un tema de l’assignatura.
Pràctiques a laboratoris Aplicació pràctica simulada de la teoria.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació d’un problema, anàlisi i debat.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Presentacions / exposicions
Pràctiques a laboratoris
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Proves objectives de preguntes curtes
Descripció
S’ofereix un horari d’atenció personalitzada a l’estudiant, tant presencial com per correu electrònic. Per concertar cita es podrà fer servir l'espai "horari de reunions", dins l'entorn Moodle.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Treball previ, col•laboració i implicació en el grup. Veure comentaris
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Veure comentaris
Presentacions / exposicions Presentació oral dels temes treballats. Veure comentaris
Proves objectives de preguntes curtes Examen de preguntes de resposta curta, relacionades amb els continguts de l'assignatura Veure comentaris
Altres Veure comentaris
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura està dividida en dues matèries: Infermeria Maternal i Infermeria Infantil.

Per superar-la, cal aprovar l'avaluació de cadascuna d'aquestes matèries.

La nota final serà la qualificació resultant de la mitja aritmètica de les notes obtingudes a cadascuna de les matèries.

SISTEMA D'AVALUACIÓ DE LA INFERMERIA INFANTIL

En primera convocatòria, l'assignatura es pot superar per dues vies:

- A) Avaluació continuada: efectuant les activitats programades al llarg del curs (70%) i després la proba final de pregunta curta en relació als continguts treballats en les activitats (30%).

- B) Treball final d'assignatura (70%) i proba final (30%)

Per poder sumar els percentatges, hauran d'estar aprovades les dues parts.

Es recomana seguir el sistema d'avaluació continuada. Aquest sistema representa un treball més estructurat i continu de l'estudiant i a la vegada major aprofitament dels continguts.

En segona convocatòria, l'assignatura es podrà superar:

Fent un treball final d'assignatura (70%) i una proba final (30%).

SISTEMA D'AVALUACIÓ DE LA INFERMERIA MATERNAL

Primera i segona convocatòries

- Realització de portafolis: 25%

- Treball+ exposició oral: 25%

- Proba objectiva de prregunta curta: 50%

Per poder sumar els percentatges, hauran d'estar aprovades les tres activitats.


Fonts d'informació

Bàsica

INFERMERIA MATERNAL

Pàgines web

INFERMERIA INFANTIL

 

Pàgines web

 

Complementària
  • Waechter, E.H. Enfermería pediátrica I y II. Méjico: McGraw-Hill-Interamericana 1993
  • Wong, D.L. Enfermeria pediátrica. Madrid: Mosby/Doyma. 1995
Recomanacions