Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A2 |
Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials. |
A3 |
Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant. |
A4 |
Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència. |
A5 |
Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient. |
A6 |
Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…) |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A8 |
Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats). |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A10 |
Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…) |
A11 |
Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…) |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
A13 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera |
A14 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats. |
A15 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut. |
A16 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida. |
A17 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació. |
A18 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar tecnologies i informàtica a les cures de salut. |
A19 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar política nacional i internacional. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B9 |
Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B10 |
Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort. |
B11 |
Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats. |
B12 |
Capacitat per ajustar el seu paper amb l'objectiu de respondre efectivament a les necessitats de la població o els pacients. Quan sigui necessari i apropiat, ser capaç de desafiar els sistemes vigents per cobrir les necessitats de la població i els pacients. |
B13 |
Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges. |
B14 |
Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat. |
B15 |
Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os). |
B17 |
És conscient dels principis de finançament de cuidatges socio-sanitaris i s'usa els recursos eficientment. |
B18 |
Capacitat per dirigir i coordinador un equip, delegant cuidatges adequadament. |
B19 |
Utilitza críticament les eines d'avaluació i auditoria del cuidatge segons els estàndards de qualitat rellevats. |
B20 |
Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament. |
B21 |
Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions. |
B22 |
Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió. |
B23 |
Capacitat per informar, enregistrar, documentar i derivar cuidatges utilitzats tecnologies adequades. |
B24 |
Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació. |
B25 |
Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient). |
B26 |
Capacitat per representar adequadament la perspectiva del pacient i actuar per evitar abusos. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Adquirir els coneixements que permetin tenir cura de les dones en els diferents nivells d'atenció i durant tot el cicle reproductiu, tenint en compte la seva individualitat i el context familiar, social i ambiental. |
A1 A2 A5 A6 A7 A9 A10 A11 A14 A18
|
B1 B3 B4 B5 B7 B8 B9 B10 B11 B13 B17 B22 B23
|
C2 C5
|
Aprofundir en l'observació, anàlisi i resolució de problemes enfront situacions pràctiques rellevants tant professionals con socials, en els que està implicada la salut reproductiva. |
A1 A2 A5 A6 A7 A10 A11 A12 A17 A18
|
B1 B2 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B13 B15 B20 B22 B24 B26
|
C2 C5
|
Responsabilitzar-se i col•laborar en la realització i aplicació dels programes d'atenció i promoció de la salut reproductiva. |
A4 A5 A10 A11 A18 A19
|
B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B14 B18 B24
|
C2 C5
|
Conèixer els aspectes del creixement i desenvolupament de l'esser humà en totes les etapes de la infància i la influència que pot exercir l'entorn social i físic sobre aquest.
|
A1 A10 A14 A16
|
B1 B3 B4 B13
|
C2 C5
|
Adquirir actituds i habilitats en la valoració de l'estat de salut dels nes i nenes. |
A1 A3 A13 A15 A16 A18
|
B1 B3 B4 B11 B13 B20 B24
|
C2 C5
|
Aplicar les cures que necessita l'individu sa en les diferents etapes de la infància, en relació a les seves necessitats derivades de l'etapa de la infància en què es troben per contribuint al desenvolupament desenvolupar de les seves capacitats.Tot tenint en compte la integració del seu entorn familiar i social. |
A2 A5 A6 A7 A8 A10 A11 A12 A14 A18
|
B2 B3 B4 B5 B8 B9 B12 B13 B20 B21 B22 B23
|
C2 C5
|
Responsabilitzar-se i col•laborar en la realització i aplicació dels programes d'atenció i promoció de la salut durant la infància. |
A2 A5 A6 A10 A12 A14 A19
|
B3 B4 B5 B8 B9 B10 B18 B19 B24
|
C2 C5
|
Aplicar les cures d'infermeria en els nens i nenes malalts, en relació a les seves necessitats derivades de l'etapa de la infància en què es troben, tot tenint en compte la integració del seu entorn familiar i social. |
A1 A2 A5 A6 A7 A10 A11 A12 A17
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B11 B12 B13 B15 B17 B20 B21 B23 B24 B25 B26
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1: |
Fonaments d’infermeria maternal. |
TEMA 2: |
Salut sexual i reproductiva. |
TEMA 3: |
Reproducció humana. |
TEMA 4: |
Problemes de salut reproductiva. |
TEMA 5: |
Estat mundial de la infància. Situació de l'assistència als nenes i nenes a l'Estat Espanyol. |
TEMA 5: |
Fonaments del creixement i desenvolupament humans.Creixement i desenvolupament en les diferents etapes de la infància. |
TEMA 6: |
Cures als nens i nenes sans en les diferents etapes de la infància. |
TEMA 7: |
El procés de la malaltia i hospitalització en els nens i nenes. |
TEMA 8: |
Atenció d'infermeria en els problemes de salut més freqüents en les diferents etapes de la infància i adolescència. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
4 |
8 |
|
Sessió Magistral |
|
60 |
120 |
180 |
Debats |
|
4 |
4 |
8 |
Treballs |
|
6 |
45 |
51 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
20 |
30 |
Pràctiques a laboratoris |
|
25 |
50 |
75 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
10 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura, presa de contacte, recollida de les expectatives dels alumnes. Informació respecte a la evolució i cronograma de les activitats programa i avaluació. |
Sessió Magistral |
Conceptes teòriques de l’assignatura. |
Debats |
Anàlisi i defensa de temes de actualitat d’interès social relacionats amb l’assignatura. |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral en grups d’alumnes de un tema de l’assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicació pràctica simulada de la teoria. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació d’un problema, anàlisi i debat. |
|
Treballs |
Presentacions / exposicions |
Pràctiques a laboratoris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Descripció |
S’ofereix un horari d’atenció personalitzada a l’estudiant, tant presencial com per correu electrònic.
Per concertar cita es podrà fer servir l'espai "horari de reunions", dins l'entorn Moodle. |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Treball previ, col•laboració i implicació en el grup. |
Veure comentaris |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne.
|
Veure comentaris |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral dels temes treballats. |
Veure comentaris |
Proves objectives de preguntes curtes |
Examen de preguntes de resposta curta, relacionades amb els continguts de l'assignatura |
Veure comentaris |
Altres |
|
Veure comentaris |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assignatura està dividida en dues matèries: Infermeria Maternal i Infermeria Infantil. Per superar-la, cal aprovar l'avaluació de cadascuna d'aquestes matèries. La nota final serà la qualificació resultant de la mitja aritmètica de les notes obtingudes a cadascuna de les matèries. SISTEMA D'AVALUACIÓ DE LA INFERMERIA INFANTIL En primera convocatòria:
Avaluació continuada: efectuant les activitats programades al llarg del curs (80%) i després la proba final de pregunta curta en relació als continguts treballats en les activitats (20%). Cal presetar totes les activitats d'avaluació continuada. Per poder sumar els percentatges, hauran d'estar aprovades les dues parts. En segona convocatòria, l'assignatura es podrà superar: Prova escrita, amb preguntes de resposta curta. SISTEMA D'AVALUACIÓ DE LA INFERMERIA MATERNAL Primera i segona convocatòries - Realització de portafolis: 35% - Treball+ exposició oral: 15% - Proba objectiva de prregunta curta: 50% Per poder sumar els percentatges, hauran d'estar aprovades les tres activitats. |
Bàsica |
|
INFERMERIA MATERNAL
- Torrens, Martinez Bueno. Enfermería de la mujer. Madrid. DAE. 2003
- Vanrell, Iglesias, Cabero. Manual d’Obstetricia i Ginecologia per a pregraduats. Barcelona. Masson. 1996
- González Merlo, J. Ginecología. Barcelona: Salvat 1997
- Olds, S.; London,M.; Ladewing, P.; Enfermeria Maternal I y II. Madrid: 2000
- Pritchard, A.; Maldonald, P.; Williams Obstetricia. Barcelona: Salvat 2004 (21ª ed.)
- Seguranyes, G.; Enfermería maternal. Barcelona: Masson Salvat 2000
- Sociedad Española de Ginecologia y Obstetricia. Tratado de ginecología, obstetricia y medicina de la reproducción (2v + CD). Barcelona: Medica Panamericana 2003.
- Cabero Roura,Luis;Saldívar Rodríguez,Donato;Cabrillo Rodríguez,Eduardo. Obstetricia y medicina materno-fetal. Madrid: Medica Panamericana cop. 2007.
- Berger. Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia. Buenos Aires [etc]: Medicina Panamericana 2004.
- Pierce, Benjamin A. Genética: un enfoque conceptual. Madrid [etc.] Médica Panamericana cop. 2006 (2ª ed).
- Protocol per a l'assistència natural al part normal. Departament de Salut. Generalitat de Catalunya.
Pàgines web
INFERMERIA INFANTIL
- AGUILAR CORDERO, M. José. Tratado de enfermería infantil : cuidados pediátricos. Madrid [etc.] : Elsevier Science, 2003.
- ALONSO VAREA, J.M…[et al.] El llibre de’n Pau : guia per a l’abordatge del maltractament en la infància per als professionals de la salut. Barcelona : Generalitat de Catalunya. Departament de Sanitat i Seguretat Social, 1996.
- Berger. Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia. Buenos Aires [etc]: Medicina Panamericana 2004.
- BEHRMAN ; KLIEGMAN ; JENSON. Nelson tratado de pediatría. 5ª ed. Madrid : McGraw-Hill, 2004.
- BRAZELTON, T. Berry ; GREENSPAN, Stanley I. Las necesidades básicas de la infancia : lo que cada niño o niña precisa para vivir, crecer y aprender. Barcelona : Graó, 2005.
-
Garcés, B. Manual de procediments i tècniques d’infermeria pediàtrica. Tarragona. Servei de publicacions Universitat Rovira i Virgili. 1998
-
GARCÍA-SICILIA, J… [et al.] Manual práctico de pediatría en atención primaria. Madrid : Publimed, 2001.
- GOMELLA, Tricia Lacy (dir.) Neonatología manejo básico, procedimientos, problemas en la guardia, enfermedades, fármacos. 5ª ed. Buenos Aires [etc.] : Médica Panamericana, 2006.
- LEAL QUEVEDO, F.J. Vacunas en pediatría. 2ª ed. Bogotá [etc.] Médica Panamericana, 2004.
- MARKENSON, D.S. Asistencia pediátrica prehospitalaria. Madrid : Elsevier, 2007.
- OMS. Método madre canguro : guía práctica. Ginebra : OMS, 2004
- TAEUSCH, H.W.; AVERY, M.E. Compendio de neonatología Avery. Madrid : Harcourt, 2001.
- Tamez Nascimento, Raquel; Pantoja Silva, María Jones. Enfermería en la unidad de cuidados intensivos neonatal: asistencia del recién nacido de alto riesgo. Buenos Aires México Médica Panamericana 2003 (2ª ed).
- TEILTELBAUM, J.E.; DEANTONIS, K.O.; KAHAN, S. Signos y síntomas en pediatría. Barcelona : Mayo, 2005.
Pàgines web
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|