DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MÉDICO-QUIRÚRGICA Codi 18061011
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
10.5 4.5 6 Troncal Primer Anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
Adreça electrònica flor.saez@urv.cat
elena.gonzalez@urv.cat
mariasabina.artero@urv.cat
eva.llorens@urv.cat
marialuisa.maldonado@urv.cat
montserrat.marti@urv.cat
nuria.albacar@urv.cat
mercedes.delosada@urv.cat
pereantoni.dalmau@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
Professors/es
SÁEZ VAY, FLORENCIA
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
ARTERO PONS, MARIA SABINA
LLORENS INSA, EVA MARIA
MALDONADO SIMÓ, MARÍA LUISA
MARTI CAVALLE, MARIA MONTSERRAT
ALBACAR RIOBOÓ, NÚRIA MARIA
DE LOSADA LLORENTE, MERCEDES
DALMAU LLORCA, PERE ANTONI
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
Web
Descripció general i informació rellevant La assignatura de Introducció a la infermeria medicoquirúrgica tracta temes generals que es consideren introductoris i explica les diferents cures que s’han de realitzar a individus amb problemes comuns que interfereixen en la satisfacció de les necessitats bàsiques, amb la finalitat d’aplicar-los tant en l’àmbit hospitalari com en l’extrahospitalari.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats).
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A13 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Descriure els factors que s’interrelacionen en el procés salut-malaltia i la seva implicació en l’adult. B8
B11
C5
2. Comprendre els principals mecanismes fisiopatològics i etiopatogènics responsables de la producció de les malalties més comuns. A1
B1
B2
B5
B11
3. Conèixer les proves diagnòstiques i mesures terapèutiques més comuns i la seva significació per a la persona. A2
B1
B3
B5
B8
B11
4. Prendre consciència de les respostes d’afrontament en les situacions d’interrelació tractades. A7
A9
A15
B2
B3
B8
B9
B11
B22
5. Comprendre com els problemes de salut i tractaments repercuteixen en la persona en la seva dimensió holística. A9
A15
B3
B5
B8
B9
B11
B22
C3
6. Aplicar tècniques o procediments d’infermeria amb mesures de seguretat i habilitat en el laboratori d’experimentació A6
A8
A13
B1
B8
B11

Continguts
Tema Subtema
Unitat 1 Introducció a la infermeria Medicoquirúrgica
Proves diagnòstiques
Administració de medicaments
Cures d’infermeria a la persona durant el procés quirúrgic
Unitat 2 Cures a la persona amb:
Ferides i traumatismes
Desequilibris hidroelectolítics i àcid-bàsics
Dolor
Infecció
Hemorràgia
Càncer
Xoc

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
45 67.5 112.5
Pràctiques a laboratoris
40 80 120
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 0 4
Presentacions / exposicions
5 0 5
Estudis previs
0 6 6
Resolució de problemes, exercicis
0 6 6
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
Proves pràctiques
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició teòrica de l’assignatura
Pràctiques a laboratoris Simulacions: administració de medicaments, recollida de mostres, cures, embenats i rentat, vestit i enguantat en l’àrea quirúrgica.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d’exercicis relacionats amb la temàtica de l’assignatura.
Presentacions / exposicions Presentació escrita i exposició oral per part dels alumnes d’un tema concret (treball de grup)
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació sobre un tema concret ( que posteriorment s’exposarà oralment a l’aula) i presentació d’un esquema de treball per part dels alumnes. (treball de grup)
Resolució de problemes, exercicis Cas pràctic . Càlcul del risc d’UPP segons escales EMINA i NORTON i realització de pla de cures.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Pràctiques a laboratoris
Estudis previs
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Sessió Magistral: Per qualsevol dubte relacionat amb el contingut teòric de l’assignatura. Pràctiques a laboratoris: Per qualsevol dubte relacionat amb els exercicis proposats s’atendrà a l’alumne a les hores de tutoria. Estudis previs: Seguiment individualitzat de l’alumne durant les pràctiques simulades. Resolució de problemes, exercicis: Per orientar i resoldre dubtes respecte a l’esquema del treball

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentació escrita i exposició oral a l’aula d’un tema concret preparat en grup. 5%
Resolució de problemes, exercicis Presentació obligatòria del cas pràctic 5%
Proves objectives de tipus test Examen de resposta múltiple relacionat amb el contingut teòric 45%
Proves pràctiques Simulació pràctica 30%
Proves objectives de preguntes curtes Prova objetiva individual sobre els conceptes desenvolupat a classe 15
 
Altres comentaris i segona convocatòria

() La nota final vindrà donada per la suma de les parts. És imprescindible tenir aprovades totes les parts per aprovar l'assignatura. () L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria.


Fonts d'informació

Bàsica PHILLIPS, N., Berry y Kohn, Técnicas de quirófano., Elsevier España S.A. 10ª edició., 2005 Madrid.
LUIS RODRIGO, M.T., Diagnósticos de enfermería. Revisión crítica y guía práctica., Masson., 2000 Barcelona.
POZUELO, S., Enfermería de quirófano. Conceptos fundamentales., Toray., 1987 Barcelona.
SMELTZER, S.C., BARE, B.G., Enfermería Médico-quirúrgica de Brunner y Suddarth., McGraw Hill/Interamericana., 2002 Madrid.
ESTAPE, J., Enfermería y cáncer., Doyma., 1992 Barcelona.
ESTEVE, J., MITJANS, J., Enfermería. Técnicas clínicas., McGraw-Hill/Interamericana., 2000 Madrid.
HOLLOWAY, N.M., Planes de cuidados en Enfermería Medicoquirúrgica., Doyma., 1990 Barcelona.
LONG, B.C., PHIPPS, W.J., Tratado de Enfermería Medicoquirúrgica. Vol I i II., Interamericana., 1992 Barcelona.
SÁEZ VAY, F. y cols, “Atención integral al paciente quirúrgico”, Enfermería Científica, núm. 168-169, pp 48-52., 1996 Madrid.
BARRACHINA BELLÉS, L., “Enfermería Medicoquirúrgica. Generalidades”, a: Master de Enfermería., Masson., 1997 Barcelona.
PÍRIZ CAMPOS, R., FUENTES RAMOS, M., “Enfermería médicoquirúrgica”, Vol I, a: Enfermería S 21., DAE., 2001 Madrid.

Complementària NETTER, F.H., Colección Ciba de ilustraciones médicas., Salvat., 1990 Barcelona.
CARPENITO, L.J., Diagnósticos de Enfermería., Interamericana., 1991 Madrid.
ÁLVAREZ RODRIGUEZ, J.A., El cáncer, proceso oncológico integral., Imprenta Moderna., 1998 León.
BEARE, P.G., MYERS, J.L., Enfermería Medicoquirúrgica, Vol I., Harcourt Brace., 1999 Madrid.
MILLER, M.J., Fisiopatología., Interamericana., 1985 México.
FULLER, J.R., Instrumentación quirúrgica, principios y práctica., Panamericana. 3ª edició., 2001 Madrid.
HOSPITAL SEVERO OCHOA., Manual de técnicas y procedimientos de enfermería., Interamericana., 1990 Madrid.
MARTIN TUCKER, S., Normas de cuidados del paciente. Guía de planificación de la práctica asistencial conjunta., Harcourt Brace., 1997 Madrid.
MARTIN DUCE, A., Patología quirúrgica., Elsevier España, S.A., 2005 Madrid.
, www.enfermeria21.com, ,
, www.ulceras.net, ,
IGNATAVICIUS, D.D., VARNER BAYNE, M., “Enfermeria Medicoquirúrgica”, a: Biblioteca Enfermería Profesional, Vol 9, 10 i 12., McGraw-Hill/Interamericana., 1999 Madrid.
GONZÁLEZ, E., SÁEZ, F., “Infección nosocomial. Prevención de las infecciones nosocomiales más frecuentes”., Enfermería Clínica, núm. 146-147, pp 33-37., 1994 Madrid.
KOZIER, B. y cols., “Técnicas en enfermería” a: Biblioteca Enfermería Profesional. Vol 7 i 8., McGraw Hill/Interamericana., 1999 Madrid.
MALDONADO, M.L., “Trastornos del equilibrio ácido-base”, Revista ROL de Enfermería, núm. 185, pp 31-39., 1994 Barcelona.

Recomanacions