Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A2 |
Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials. |
A6 |
Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…) |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A8 |
Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats). |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A13 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera |
A15 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B9 |
Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B11 |
Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats. |
B22 |
Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Descriure els factors que s’interrelacionen en el procés salut-malaltia i la seva implicació en l’adult. |
|
B8 B11
|
C5
|
2. Comprendre els principals mecanismes fisiopatològics i etiopatogènics responsables de la producció de les malalties més comuns. |
A1
|
B1 B2 B5 B11
|
|
3. Conèixer les proves diagnòstiques i mesures terapèutiques més comuns i la seva significació per a la persona. |
A2
|
B1 B3 B5 B8 B11
|
|
4. Prendre consciència de les respostes d’afrontament en les situacions d’interrelació tractades. |
A7 A9 A15
|
B2 B3 B8 B9 B11 B22
|
|
5. Comprendre com els problemes de salut i tractaments repercuteixen en la persona en la seva dimensió holística. |
A9 A15
|
B3 B5 B8 B9 B11 B22
|
C3
|
6. Aplicar tècniques o procediments d’infermeria amb mesures de seguretat i habilitat en el laboratori d’experimentació |
A6 A8 A13
|
B1 B8 B11
|
|
Tema |
Subtema |
Unitat 1 |
Introducció a la infermeria Medicoquirúrgica
Proves diagnòstiques
Administració de medicaments
Cures d’infermeria a la persona durant el procés quirúrgic
|
Unitat 2 |
Cures a la persona amb:
Ferides i traumatismes
Desequilibris hidroelectolítics i àcid-bàsics
Dolor
Infecció
Hemorràgia
Càncer
Xoc
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
45 |
67.5 |
112.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
40 |
80 |
120 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
0 |
4 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
0 |
5 |
Estudis previs |
|
0 |
6 |
6 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
6 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
0 |
2 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica de l’assignatura |
Pràctiques a laboratoris |
Simulacions: administració de medicaments, recollida de mostres, cures, embenats i rentat, vestit i enguantat en l’àrea quirúrgica. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d’exercicis relacionats amb la temàtica de l’assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Presentació escrita i exposició oral per part dels alumnes d’un tema concret (treball de grup) |
Estudis previs |
Cerca, lectura i treball de documentació sobre un tema concret ( que posteriorment s’exposarà oralment a l’aula) i presentació d’un esquema de treball per part dels alumnes. (treball de grup) |
Resolució de problemes, exercicis |
Cas pràctic . Càlcul del risc d’UPP segons escales EMINA i NORTON i realització de pla de cures. |
|
Sessió Magistral |
Pràctiques a laboratoris |
Estudis previs |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Descripció |
Sessió Magistral:
Per qualsevol dubte relacionat amb el contingut teòric de l’assignatura.
Pràctiques a laboratoris:
Per qualsevol dubte relacionat amb els exercicis proposats s’atendrà a l’alumne a les hores de tutoria.
Estudis previs:
Seguiment individualitzat de l’alumne durant les pràctiques simulades.
Resolució de problemes, exercicis:
Per orientar i resoldre dubtes respecte a l’esquema del treball
|
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Presentació escrita i exposició oral a l’aula d’un tema concret preparat en grup. |
5% |
Resolució de problemes, exercicis |
Presentació obligatòria del cas pràctic |
5% |
Proves objectives de tipus test |
Examen de resposta múltiple relacionat amb el contingut teòric |
45% |
Proves pràctiques |
Simulació pràctica |
30% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Prova objetiva individual sobre els conceptes desenvolupat a classe |
15 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
() La nota final vindrà donada per la suma de les parts. És imprescindible tenir aprovades totes les parts per aprovar l'assignatura. () L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria. |
Bàsica |
PHILLIPS, N., Berry y Kohn, Técnicas de quirófano., Elsevier España S.A. 10ª edició., 2005 Madrid.
LUIS RODRIGO, M.T., Diagnósticos de enfermería. Revisión crítica y guía práctica., Masson., 2000 Barcelona.
POZUELO, S., Enfermería de quirófano. Conceptos fundamentales., Toray., 1987 Barcelona.
SMELTZER, S.C., BARE, B.G., Enfermería Médico-quirúrgica de Brunner y Suddarth., McGraw Hill/Interamericana., 2002 Madrid.
ESTAPE, J., Enfermería y cáncer., Doyma., 1992 Barcelona.
ESTEVE, J., MITJANS, J., Enfermería. Técnicas clínicas., McGraw-Hill/Interamericana., 2000 Madrid.
HOLLOWAY, N.M., Planes de cuidados en Enfermería Medicoquirúrgica., Doyma., 1990 Barcelona.
LONG, B.C., PHIPPS, W.J., Tratado de Enfermería Medicoquirúrgica. Vol I i II., Interamericana., 1992 Barcelona.
SÁEZ VAY, F. y cols, “Atención integral al paciente quirúrgico”, Enfermería Científica, núm. 168-169, pp 48-52., 1996 Madrid.
BARRACHINA BELLÉS, L., “Enfermería Medicoquirúrgica. Generalidades”, a: Master de Enfermería., Masson., 1997 Barcelona.
PÍRIZ CAMPOS, R., FUENTES RAMOS, M., “Enfermería médicoquirúrgica”, Vol I, a: Enfermería S 21., DAE., 2001 Madrid.
|
|
Complementària |
NETTER, F.H., Colección Ciba de ilustraciones médicas., Salvat., 1990 Barcelona.
CARPENITO, L.J., Diagnósticos de Enfermería., Interamericana., 1991 Madrid.
ÁLVAREZ RODRIGUEZ, J.A., El cáncer, proceso oncológico integral., Imprenta Moderna., 1998 León.
BEARE, P.G., MYERS, J.L., Enfermería Medicoquirúrgica, Vol I., Harcourt Brace., 1999 Madrid.
MILLER, M.J., Fisiopatología., Interamericana., 1985 México.
FULLER, J.R., Instrumentación quirúrgica, principios y práctica., Panamericana. 3ª edició., 2001 Madrid.
HOSPITAL SEVERO OCHOA., Manual de técnicas y procedimientos de enfermería., Interamericana., 1990 Madrid.
MARTIN TUCKER, S., Normas de cuidados del paciente. Guía de planificación de la práctica asistencial conjunta., Harcourt Brace., 1997 Madrid.
MARTIN DUCE, A., Patología quirúrgica., Elsevier España, S.A., 2005 Madrid.
, www.enfermeria21.com, ,
, www.ulceras.net, ,
IGNATAVICIUS, D.D., VARNER BAYNE, M., “Enfermeria Medicoquirúrgica”, a: Biblioteca Enfermería Profesional, Vol 9, 10 i 12., McGraw-Hill/Interamericana., 1999 Madrid.
GONZÁLEZ, E., SÁEZ, F., “Infección nosocomial. Prevención de las infecciones nosocomiales más frecuentes”., Enfermería Clínica, núm. 146-147, pp 33-37., 1994 Madrid.
KOZIER, B. y cols., “Técnicas en enfermería” a: Biblioteca Enfermería Profesional. Vol 7 i 8., McGraw Hill/Interamericana., 1999 Madrid.
MALDONADO, M.L., “Trastornos del equilibrio ácido-base”, Revista ROL de Enfermería, núm. 185, pp 31-39., 1994 Barcelona.
|
|
|