DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INFERMERIA MÉDICO-QUIRÚRGICA I Codi 18061012
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
15 6 9 Troncal Segon Anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
SÁEZ VAY, FLORENCIA
Adreça electrònica flor.saez@urv.cat
mariasabina.artero@urv.cat
marialuisa.maldonado@urv.cat
encarna.bonfill@urv.cat
monica.pons@urv.cat
marta.berenguer@urv.cat
cintarosa.marsa@urv.cat
montserrat.ramiro@urv.cat
mariateresa.bonfill@urv.cat
Professors/es
SÁEZ VAY, FLORENCIA
ARTERO PONS, MARIA SABINA
MALDONADO SIMÓ, MARÍA LUISA
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
PONS PRATS, MONICA
BERENGUER POBLET, MARTA
MARSA FADURDO, CINTA ROSA
RAMIRO SALIDO, MONTSERRAT
BONFILL ESTELLER, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura IMQ de l'adult I és la segona part de la matèria d'Infermeria Medicoquirúrgica, en ella es desenvolupen l’aplicació del procés infermer a les persones amb problemes en la resposta cardiovascular/ respiratòria, nutricional i d’eliminació.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats).
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Identificar la situació de salut i malaltia i els aspectes epidemiològics, fisiopatològics, psicològics, socials i econòmic que influeixen en las situacions a estudi. A1
A3
B1
C5
2. Reconèixer la manera de com viu i experimenta la persona i la seva família la malaltia i tractaments... i la incidència que té en la seva vida. A10
A12
B9
B20
B22
C3
3. Planificar el cuidatge posant especial èmfasis en el benestar i el confort, l’ètica i l’estètica d’una manera acurada i sensible. A2
A9
A12
B8
B9
B10
C5
4. Prendre part en la resolució de les situacions a estudi plantejades. B1
B2
B3
B5
B8
C3
C5
5. Aplicar tècniques o procediments d’infermeria amb mesures de seguretat i habilitat en el laboratori d’experimentació. A6
A8

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica III Aplicació del procés infermer a les persones amb problemes en la resposta cardiovascular/ respiratòria.
1. Valoració física, cognitiva, mental i psicològica de la persona i la seva família. Hàbits i estils de vida que influeixen en la resposta cardiovascular/ respiratòria. Procediments diagnòstics i terapèutics. Descripció i valoració dels diagnòstics infermers més prevalents.
2. Processos aguts i crònics que interfereixen en la resposta respiratòria. Valoració i intervenció terapèutica.
3. Processos aguts i crònics que interfereixen en la resposta cardiovascular. Valoració i intervenció terapèutica.
Unitat temàtica IV
Aplicació del procés infermer a les persones amb problemes en la resposta nutricional.
1. Valoració. Hàbits i estils de vida que influeixen en la nutrició. Procediments diagnòstics i terapèutics. Descripció i valoració dels diagnòstics infermers més prevalents.
2. Processos que interfereixen en l’equilibri nutricional. Deglució, ingestió i absorció. Valoració i intervenció terapèutica.
3. Processos metabòlics i endocrins. Valoració i intervenció terapèutica.
Unitat temàtica V
Aplicació del procés infermer a les persones amb problemes en l'eliminació.
1. Valoració. Hàbits i estils de vida que influeixen en l’eliminació. Procediments diagnòstics i terapèutics. Descripció i valoració dels diagnòstics infermers més prevalents.
2. Processos que interfereixen en l’eliminació fecal.
3. Processos que interfereixen en l’eliminació urinària.
Bloc pràctic: Pràctiques de laboratori/seminaris/visites facultatives
1. Maneig de la via aèria: Fisioteràpia respiratòria, oxigenoteràpia, teràpia inhalatoria, vías aéreas artificiales, aspiració de secrecions.
2. Tabaquisme.
3. Control de la perfusió tisular: ECG, punció arterial.
4. RCP.
5. Supor nutricional: valoració nutricional, nutrició artificial, sondatge nasogàstric.
6. Diabetis: estudio de casos.
7. Control de l’eliminació: ostomies, procediments urològics.
8. Estudi de casos en les diferents situacions clíniques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
60 90 150
Seminaris
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
47 23.5 70.5
Pràctiques a laboratoris
20 10 30
Estudis previs
18 9 27
Resolució de problemes, exercicis
18 18 36
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
4 15 19
Proves objectives de preguntes curtes
2.5 5 7.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Sessió Magistral Classes explicatives i participatives.
Seminaris Tabaquisme, la persona diabètica, la persona amb ostomia.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis de para i pensa i exercicis de para i sent. Exercicis sobre estils de vida saludables i factors de risc de las situacions a estudi. Exercicis sobre els problemes prevalents e intervencions infermeres en les diferents situacions estudiades. Estudi de casos.
Pràctiques a laboratoris Demostracions pràctiques i assaig d’habilitats de fisioteràpia respiratòria, oxigenoteràpia, teràpia inhalatoria, vies aèries artificials, aspiració de secrecions, ECG, punció arterial, RCP, sondatge nasogàstric i procediments urològics.
Estudis previs Cerca, lectura i treball individual dels casos a estudi per aportar al treball de grup.
Resolució de problemes, exercicis Posta en comú i debat del treball de grup.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
Resolució de problemes i exercicis a l’aula: Tutories dels grups de treball com element d’aprenentatge i autoavaluació. Seguiment i orientació individual o en grup del treball proposat a l’aula. Sessió magistral: Tutories personalitzades per resoldre dubtes. Pràctiques a laboratori/Seminaris: Tutorització individualitzada per adquirir habilitats.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris S’haurà d’obtenir un apte en el 70% de les activitats programades Apte
Pràctiques a laboratoris Examen sobre les diferents habilitats pràctiques realitzades als laboratoris 20%
Proves objectives de tipus test Per poder fer la mitjana de les proves escrites (Unitat III i Unitat IV-V) han d'estar aprovats cadascun d'elles. 50%
Proves objectives de preguntes curtes L’avaluació es farà mitjançant tutories programades i proves escrites de casos sobre les diferents situacions clíniques. Es tindrà en compte la capacitat d’anàlisi, el treball realitzat, l’evolució del procés d’aprenentatge, l’interès i la participació. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

  • Beare,P.G.; Myers, J.L. Enfermería Medicoquirúrgica. Madrid: Harcourt Brace De España, 1999.
  • Esteve J, Mitjans J. Enfermería. Técnicas clínicas. Mc Graw Hill/Interamericana. Madrid, 2000
  • Force E, Oto I. Enfermería Medicoquirúrgica. Necesidad de nitrición/eliminación. Serie manuales de enfermería. Masson. Barcelona 2003
  • Lewis S.M. Enfermeria Medicoquirurgica: Valoracion Y Cuidado De Problemas Clinicos. Madrid: Elsevier; 2004
  • Long B, Phipps W, Cassmeyer V.L. (Eds). Enfermería Medicoquirúrgica : Un Enfoque Del Proceso De Enfermería. Madrid: Harcourt; 1999
  • Oto I, Arque M, Barrachina L. Enfermería Medicoquirúrgica. Necesidad de oxigenación. Serie manuales de enfermería. Masson. Barcelona 2003
  • Piriz R; De La Fuente M Enfermeria Medico-Quirúrgica.  Madrid, Ediciones Dae  2001

Complementària
  • CARPENITO, L.J. Diagnósticos de Enfermería. Interamericana. Madrid, 1991.
  • FARRERES, P., ROZMAN, C. Medicina Interna. Doyma. Barcelona, 1997.
  • GUYTON, A.C. Fisiología Médica. Interamericana, Madrid, 1990.
  • HOLLOWAY, N.M. Planes de cuidados en Enfermería Medicoquirúrgica. Doyma, Barcelona, 1990.
  • HOSPITAL SEVERO OCHOA. Manual de técnicas y procedimientos de enfermería. Interamericana, Madrid, 1990.
  • IGNATAVICIUS, D.D., VARNER BAYNE, M. “Enfermeria Medicoquirúrgica”, a: Biblioteca Enfermería Profesional, Vol 11 i 12. McGraw-Hill/Interamericana, Madrid, 1999.
  • LLOVERAS, G. Diabetis. Monografies de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques de Catalunya i Balears. Doyma, Barcelona, 1992.
  • LUIS RODRIGO, M.T.  Diagnósticos de enfermería. Revisión crítica y guía práctica. Masson, Barcelona, 2000.
  • MARTIN TUCKER, S. Normas de cuidados del paciente. Guía de planificación de la práctica asistencial conjunta. Harcourt Brace, Madrid, 1997.
  • MILLER, M.J. Fisiopatología. Interamericana, México, 1985.
  • NETTER, F.H. Colección Ciba de ilustraciones médicas. Salvat, Barcelona, 1990.
  • SMELTZER, S.C., BARE, B.G. Enfermería Médico-quirúrgica de Brunner y Suddarth. McGraw Hill/Interamericana, Madrid, 2002.
  • WILSON,S.F. THOMPSON, J.M. “Trastornos respiratorios”, a: Serie Mosby de Enfermería Clínica. Mosby/Doyma, Barcelona, 1996.

Altres recursos:

http://www.coloplast.es

http://www.enfermeria21.com

http://teledoc.urv.es/cuidatge/  


 

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MÉDICO-QUIRÚRGICA/18061011