Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A2 |
Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials. |
A3 |
Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant. |
A5 |
Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient. |
A6 |
Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…) |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A8 |
Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats). |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A10 |
Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…) |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
A14 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B9 |
Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B12 |
Capacitat per ajustar el seu paper amb l'objectiu de respondre efectivament a les necessitats de la població o els pacients. Quan sigui necessari i apropiat, ser capaç de desafiar els sistemes vigents per cobrir les necessitats de la població i els pacients. |
B13 |
Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges. |
B20 |
Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament. |
B24 |
Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació. |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Identificar la situació de salut i malaltia i els aspectes epidemiològics, fisiopatològics, psicològics, socials, econòmic i tractaments que influeixen en els problemes de salut tractats. |
A1 A2 A3
|
B1 B8
|
C1
|
2. Comprendre les dificultats / incapacitats de les persones afectades de malalties agudes i cròniques. |
A1 A7 A9
|
B20 B24
|
C3
|
3. Analitzar dades per aprendre a identificar les dificultats i les respostes d’afrontament de la persona/ família en les situacions presentades. |
A1 A5 A10 A12 A14
|
B2 B3 B24
|
C3
|
4. Planificar cuidatges adients a la persona i a la situació, fomentant la seva participació en el procés. |
A2 A3 A5 A6 A14
|
B2 B9 B24
|
|
5. Realitzar els cuidatges d’infermeria fomentant la dignitat i el compromís ètic amb el malalt i família. |
A7
|
|
C5
|
6. Aplicar tècniques o procediments d’infermeria amb mesures de seguretat i habilitat en el laboratori d’experimentació. |
A6 A8
|
|
|
7. Prendre consciència de la importància del rol autònom de la infermera a l’àmbit hospitalari com cuidadora principal. |
|
B1 B12 B13
|
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica VI: Necessitats de moviment, exercici i postura adequada |
Aplicació del procés infermer a les persones amb afectació d'aquesta necessitat.
1. Valoració física, cognitiva, mental i psicològica de la persona i la seva família. Hàbits i estils de vida que influeixen en el moviment i exercici. Procediments diagnòstics i terapèutics. Descripció i valoració dels diagnòstics infermers més prevalents. 2. Alteració de la mobilitat per afectació de la consciència. Valoració i intervenció terapèutica.
3. Processos aguts que afecten el sistema musculoesquelètic i alteren la mobilitat. Valoració i intervenció terapèutica.
4. Processos aguts i crònics que alteren la transmissió nerviosa i afecten la mobilitat. Valoració i intervenció terapèutica.
|
Unitat temàtica VII: Necessitat de seguretat |
Aplicació del procés infermer a les persones amb problemes en la seguretat.
1. Valoració. Hàbits i estils de vida que influeixen en la seguretat. Procediments diagnostics i terapèutics. Descripció i valoració dels diagnòstics infermers més prevalents.
2. Processos que interfereixen en la seguretat per lesions dermatològiques i tèrmiques.
3. Processos que interfereixen en la resposta defensiva per afectació del sistema immunològic.
|
Unitat temàtica VIII: Necessitat de comunicació |
Aplicació del procés infermer a les persones amb problemes en la comunicació per afectació sensoperceptiva.
1. Valoració. Hàbits i estils de vida que influeixen en la sensopercepció. Procediments diagnostics i terapèutics. Descripció i valoració dels diagnòstics infermers més prevalents.
2. Processos que interfereixen en la comunicació per afectació auditiva. Valoració i intervenció terapèutica.
3. Processos que interfereixen en la comunicació per afectació visual. Valoració i intervenció terapèutica.
4. Processos que interfereixen en la comunicació per afectació de la veu. Valoració i intervenció terapèutica.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
50 |
100 |
150 |
Seminaris |
|
32 |
9 |
41 |
Pràctiques a laboratoris |
|
30 |
8 |
38 |
Treballs |
|
0 |
40 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
0 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
7 |
0 |
7 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
10 |
0 |
10 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació. |
Sessió Magistral |
Classes explicatives i participatives. |
Seminaris |
Valoració neurològica, valoració del nivell de consciència, Exposició d’experiències personals relacionades amb els temes per part d’afectats i debats. |
Pràctiques a laboratoris |
Demostracions pràctiques i assaig d’habilitats d’embenats, cuidatges al pacient amb tracció, mobilització a malalts amb limitacions de moviment.
|
Treballs |
Treball individual, tutoritzat relacionat amb els continguts de la matèria |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis de “para i pensa” i exercicis de “para i sent”. Exercicis sobre els problemes prevalents i intervencions infermeres en les diferents situacions estudiades. |
|
Sessió Magistral |
Seminaris |
Pràctiques a laboratoris |
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Sessió magistral:
Tutories personalitzades per resoldre dubtes.
Resolució de problemes i exercicis a l’aula:
Es realitzarà un seguiment i orientació individual o en grup del treball proposat a l’aula.
Pràctiques a laboratori/Seminaris:
Tutorització individualitzada per adquirir habilitats.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
L'alumne desenvolupa i amplia un tema relacionat amb el contingut de la matèria |
10% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis de "para i pensa". Intervencions d'infermeria i opinions personals en les diferents situacions estudiades |
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Prova objectiva individual sobre els conceptes desenvolupat a classe. |
30% |
Proves pràctiques |
Avaluació pràctica d’habilitats i actituds treballades laboratori i seminaris. |
10% |
Proves objectives de tipus test |
Prova objectiva individual sobre els conceptes desenvolupats a classe |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
-
Beare P.G., Myers J.L. Enfermería Medicoquirúrgica. Madrid: Harcourt Brace de España; 1999.
-
Long B C, Phipps W P, Cassmeyer V L. Enfermeria Medico-Quirúrgica. Madrid: Harcourt Mosby; 1999
-
Problemas musculoesqueléticos. Barcelona: Masson; 1994
-
Trastornos Neurològicos. Barcelona: Mosby/Doyma; 1995
-
Tratado de neurología clinica. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana; 2002
-
Kanski J.J. Oftalmologia clínica. 2ª Ed. Barcelona: Doyma; 1992 |
Complementària |
|
-
Arnaiz Villena A, Perez Blas M, Subiza Garrido-Lestache JL, Paz Artal E. Inmunopatología. Madrid: Síntesis; 1997
-
Reguero González JR, López Larrea, González Rodríguez S, Martínez Navas E. Inmunología: Biología y patología del sistema inmunológico. 3ª edición. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2002 |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18061011 | INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA I/18061012 |
|
|