DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA II Codi 18061013
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
12 4.5 7.5 Troncal Tercer Anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
Adreça electrònica elena.gonzalez@urv.cat
sara.romaguera@urv.cat
encarna.bonfill@urv.cat
montserrat.marti@urv.cat
mar.lleixa@urv.cat
sandra.anento@urv.cat
marta.berenguer@urv.cat
mariapilar.monteso@urv.cat
Professors/es
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
MARTI CAVALLE, MARIA MONTSERRAT
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
ANENTO NOLLA, SANDRA
BERENGUER POBLET, MARTA
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
Web
Descripció general i informació rellevant La Infermeria Medicoquirúrgica (IMQ) és una matèria que s'ocupa de desenvolupar els coneixements dels cuidatges infermers a la persona adulta amb problemes de salut. La finalitat d'aquesta matèria es posar a l'alumne enfront de continguts i situacions per afavorir l’aprenentatge de tal manera què: - Valori els factors que han influit en el procés-malaltia. - Analitzi la forma en què les alteracions afecten la persona i comprengui l'acció dels tractaments en relació amb les manifestacions d'aquestes alteracions, així com la incidència de les activitats de la vida quotidiana en els tractaments i viceversa. ­ Treballi sobre la manera d'ajudar a compensar i/o estimular o acompanyar tenint en compte la resposta de la persona i l'evolució de la situació en el temps. ­ Orienti en les modificacions que afavoreixen un bon estat de salut i una millor qualitat de vida. Aquesta matèria es desenvolupa al llarg dels tres cursos acadèmics i s'organitza en tres assignatures: Introducció a la Infermeria Medicoquirúrgica, Infermeria Medicoquirúrgica de l’Adult I i Infermeria Medicoquirúrgica de l’Adult II.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A5 Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats).
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A14 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B12 Capacitat per ajustar el seu paper amb l'objectiu de respondre efectivament a les necessitats de la població o els pacients. Quan sigui necessari i apropiat, ser capaç de desafiar els sistemes vigents per cobrir les necessitats de la població i els pacients.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B24 Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Identificar la situació de salut i malaltia i els aspectes epidemiològics, fisiopatològics, psicològics, socials, econòmic i tractaments que influeixen en els problemes de salut tractats. A1
A2
A3
B1
B8
C1
2. Comprendre les dificultats / incapacitats de les persones afectades de malalties agudes i cròniques. A1
A7
A9
B20
B24
C3
3. Analitzar dades per aprendre a identificar les dificultats i les respostes d’afrontament de la persona/ família en les situacions presentades. A1
A5
A10
A12
A14
B2
B3
B24
C3
4. Planificar cuidatges adients a la persona i a la situació, fomentant la seva participació en el procés. A2
A3
A5
A6
A14
B2
B9
B24
5. Realitzar els cuidatges d’infermeria fomentant la dignitat i el compromís ètic amb el malalt i família. A7
C5
6. Aplicar tècniques o procediments d’infermeria amb mesures de seguretat i habilitat en el laboratori d’experimentació. A6
A8
7. Prendre consciència de la importància del rol autònom de la infermera a l’àmbit hospitalari com cuidadora principal. B1
B12
B13

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica VI: Necessitats de moviment, exercici i postura adequada Aplicació del procés infermer a les persones amb afectació d'aquesta necessitat.
1. Valoració física, cognitiva, mental i psicològica de la persona i la seva família. Hàbits i estils de vida que influeixen en el moviment i exercici. Procediments diagnòstics i terapèutics. Descripció i valoració dels diagnòstics infermers més prevalents. 2. Alteració de la mobilitat per afectació de la consciència. Valoració i intervenció terapèutica.
3. Processos aguts que afecten el sistema musculoesquelètic i alteren la mobilitat. Valoració i intervenció terapèutica.
4. Processos aguts i crònics que alteren la transmissió nerviosa i afecten la mobilitat. Valoració i intervenció terapèutica.
Unitat temàtica VII: Necessitat de seguretat Aplicació del procés infermer a les persones amb problemes en la seguretat.
1. Valoració. Hàbits i estils de vida que influeixen en la seguretat. Procediments diagnostics i terapèutics. Descripció i valoració dels diagnòstics infermers més prevalents.
2. Processos que interfereixen en la seguretat per lesions dermatològiques i tèrmiques.
3. Processos que interfereixen en la resposta defensiva per afectació del sistema immunològic.
Unitat temàtica VIII: Necessitat de comunicació Aplicació del procés infermer a les persones amb problemes en la comunicació per afectació sensoperceptiva.
1. Valoració. Hàbits i estils de vida que influeixen en la sensopercepció. Procediments diagnostics i terapèutics. Descripció i valoració dels diagnòstics infermers més prevalents.
2. Processos que interfereixen en la comunicació per afectació auditiva. Valoració i intervenció terapèutica.
3. Processos que interfereixen en la comunicació per afectació visual. Valoració i intervenció terapèutica.
4. Processos que interfereixen en la comunicació per afectació de la veu. Valoració i intervenció terapèutica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
50 100 150
Seminaris
32 9 41
Pràctiques a laboratoris
30 8 38
Treballs
0 40 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 0 12
 
Atenció personalitzada
7 0 7
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
Proves pràctiques
10 0 10
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Sessió Magistral Classes explicatives i participatives.
Seminaris Valoració neurològica, valoració del nivell de consciència, Exposició d’experiències personals relacionades amb els temes per part d’afectats i debats.
Pràctiques a laboratoris Demostracions pràctiques i assaig d’habilitats d’embenats, cuidatges al pacient amb tracció, mobilització a malalts amb limitacions de moviment.
Treballs Treball individual, tutoritzat relacionat amb els continguts de la matèria
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis de “para i pensa” i exercicis de “para i sent”. Exercicis sobre els problemes prevalents i intervencions infermeres en les diferents situacions estudiades.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Pràctiques a laboratoris
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
Sessió magistral: Tutories personalitzades per resoldre dubtes. Resolució de problemes i exercicis a l’aula: Es realitzarà un seguiment i orientació individual o en grup del treball proposat a l’aula. Pràctiques a laboratori/Seminaris: Tutorització individualitzada per adquirir habilitats.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs L'alumne desenvolupa i amplia un tema relacionat amb el contingut de la matèria 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis de "para i pensa". Intervencions d'infermeria i opinions personals en les diferents situacions estudiades 20%
Proves objectives de preguntes curtes Prova objectiva individual sobre els conceptes desenvolupat a classe. 30%
Proves pràctiques Avaluació pràctica d’habilitats i actituds treballades laboratori i seminaris. 10%
Proves objectives de tipus test Prova objectiva individual sobre els conceptes desenvolupats a classe 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • Beare P.G., Myers J.L. Enfermería Medicoquirúrgica. Madrid: Harcourt Brace de España; 1999.
  • Long B C, Phipps W P, Cassmeyer V L. Enfermeria Medico-Quirúrgica. Madrid: Harcourt Mosby; 1999
  • Problemas musculoesqueléticos. Barcelona: Masson; 1994
  • Trastornos Neurològicos. Barcelona:  Mosby/Doyma; 1995
  • Tratado de neurología clinica. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana; 2002
  • Kanski J.J. Oftalmologia clínica. 2ª Ed. Barcelona: Doyma; 1992
Complementària
  • Arnaiz Villena A, Perez Blas M, Subiza Garrido-Lestache JL, Paz Artal E. Inmunopatología. Madrid: Síntesis; 1997
  • Reguero González JR, López Larrea, González Rodríguez S, Martínez Navas E. Inmunología: Biología y patología del sistema inmunológico. 3ª edición. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2002
Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18061011
INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA I/18061012