DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA II Codi 18061013
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
12 4.5 7.5 Troncal Tercer Anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
Adreça electrònica elena.gonzalez@urv.cat
sara.romaguera@urv.cat
lluisa.maldonado@urv.cat
encarna.bonfill@urv.cat
montserrat.marti@urv.cat
0
Professors/es
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
MALDONADO SIMÓ, MARÍA LUISA
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
MARTI CAVALLE, MARIA MONTSERRAT
ANENTO NOLLA, SANDRA
Web
Descripció general i informació rellevant La Infermeria Medicoquirúrgica (IMQ) és una matèria que s'ocupa de desenvolupar els coneixements dels cuidatges infermers a la persona adulta amb problemes de salut. La finalitat d'aquesta matèria es posar a l'alumne enfront de continguts i situacions per afavorir l’aprenentatge de tal manera què: - Valori els factors que han influit en el procés-malaltia. - Analitzi la forma en què les alteracions afecten la persona i comprengui l'acció dels tractaments en relació amb les manifestacions d'aquestes alteracions, així com la incidència de les activitats de la vida quotidiana en els tractaments i viceversa. ­ Treballi sobre la manera d'ajudar a compensar i/o estimular o acompanyar tenint en compte la resposta de la persona i l'evolució de la situació en el temps. ­ Orienti en les modificacions que afavoreixen un bon estat de salut i una millor qualitat de vida. Aquesta matèria es desenvolupa al llarg dels tres cursos acadèmics i s'organitza en tres assignatures: Introducció a la Infermeria Medicoquirúrgica, Infermeria Medicoquirúrgica de l’Adult I i Infermeria Medicoquirúrgica de l’Adult II.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A5 Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats).
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A14 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B12 Capacitat per ajustar el seu paper amb l'objectiu de respondre efectivament a les necessitats de la població o els pacients. Quan sigui necessari i apropiat, ser capaç de desafiar els sistemes vigents per cobrir les necessitats de la població i els pacients.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B24 Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Identificar la situació de salut i malaltia i els aspectes epidemiològics, fisiopatològics, psicològics, socials, econòmic i tractaments que influeixen en els problemes de salut tractats. A1
A2
A3
B1
B8
C1
2. Comprendre les dificultats / incapacitats de les persones afectades de malalties agudes i cròniques. A1
A7
A9
B20
B24
C3
3. Analitzar dades per aprendre a identificar les dificultats i les respostes d’afrontament de la persona/ família en les situacions presentades. A1
A5
A10
A12
A14
B2
B3
B24
C3
4. Planificar cuidatges adients a la persona i a la situació, fomentant la seva participació en el procés. A2
A3
A5
A6
A14
B2
B9
B24
5. Realitzar els cuidatges d’infermeria fomentant la dignitat i el compromís ètic amb el malalt i família. A7
C5
6. Aplicar tècniques o procediments d’infermeria amb mesures de seguretat i habilitat en el laboratori d’experimentació. A6
A8
7. Prendre consciència de la importància del rol autònom de la infermera a l’àmbit hospitalari com cuidadora principal. B1
B12
B13

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica VI: Necessitats de moviment, exercici i postura adequada Aplicació del procés infermer a les persones amb afectació d'aquesta necessitat.
1. Valoració física, cognitiva, mental i psicològica de la persona i la seva família. Hàbits i estils de vida que influeixen en el moviment i exercici. Procediments diagnòstics i terapèutics. Descripció i valoració dels diagnòstics infermers més prevalents. 2. Alteració de la mobilitat per afectació de la consciència. Valoració i intervenció terapèutica.
3. Processos aguts que afecten el sistema musculoesquelètic i alteren la mobilitat. Valoració i intervenció terapèutica.
4. Processos aguts i crònics que alteren la transmissió nerviosa i afecten la mobilitat. Valoració i intervenció terapèutica.
Unitat temàtica VII: Necessitat de seguretat Aplicació del procés infermer a les persones amb problemes en la seguretat.
1. Valoració. Hàbits i estils de vida que influeixen en la seguretat. Procediments diagnostics i terapèutics. Descripció i valoració dels diagnòstics infermers més prevalents.
2. Processos que interfereixen en la seguretat per lesions dermatològiques i tèrmiques.
3. Processos que interfereixen en la resposta defensiva per afectació del sistema immunològic.
Unitat temàtica VIII: Necessitat de comunicació Aplicació del procés infermer a les persones amb problemes en la comunicació per afectació sensoperceptiva.
1. Valoració. Hàbits i estils de vida que influeixen en la sensopercepció. Procediments diagnostics i terapèutics. Descripció i valoració dels diagnòstics infermers més prevalents.
2. Processos que interfereixen en la comunicació per afectació auditiva. Valoració i intervenció terapèutica.
3. Processos que interfereixen en la comunicació per afectació visual. Valoració i intervenció terapèutica.
4. Processos que interfereixen en la comunicació per afectació de la veu. Valoració i intervenció terapèutica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
50 100 150
Seminaris
32 9 41
Pràctiques a laboratoris
30 8 38
Treballs
0 40 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 0 12
 
Atenció personalitzada
7 0 7
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
Proves pràctiques
10 0 10
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Sessió Magistral Classes explicatives i participatives.
Seminaris Valoració neurològica, valoració del nivell de consciència, Exposició d’experiències personals relacionades amb els temes per part d’afectats i debats.
Pràctiques a laboratoris Demostracions pràctiques i assaig d’habilitats d’embenats, cuidatges al pacient amb tracció, mobilització a malalts amb limitacions de moviment.
Treballs Treball individual, tutoritzat relacionat amb els continguts de la matèria
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis de “para i pensa” i exercicis de “para i sent”. Exercicis sobre els problemes prevalents i intervencions infermeres en les diferents situacions estudiades.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Pràctiques a laboratoris
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
Sessió magistral: Tutories personalitzades per resoldre dubtes. Resolució de problemes i exercicis a l’aula: Es realitzarà un seguiment i orientació individual o en grup del treball proposat a l’aula. Pràctiques a laboratori/Seminaris: Tutorització individualitzada per adquirir habilitats.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs L'alumne desenvolupa i amplia un tema relacionat amb el contingut de la matèria 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis de "para i pensa". Intervencions d'infermeria i opinions personals en les diferents situacions estudiades 20%
Proves objectives de preguntes curtes Prova objectiva individual sobre els conceptes desenvolupat a classe. 30%
Proves pràctiques Avaluació pràctica d’habilitats i actituds treballades laboratori i seminaris. 10%
Proves objectives de tipus test Prova objectiva individual sobre els conceptes desenvolupats a classe 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • Beare P.G., Myers J.L. Enfermería Medicoquirúrgica. Madrid: Harcourt Brace de España; 1999.
  • Long B C, Phipps W P, Cassmeyer V L. Enfermeria Medico-Quirúrgica. Madrid: Harcourt Mosby; 1999
  • Problemas musculoesqueléticos. Barcelona: Masson; 1994
  • Trastornos Neurològicos. Barcelona:  Mosby/Doyma; 1995
  • Tratado de neurología clinica. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana; 2002
  • Kanski J.J. Oftalmologia clínica. 2ª Ed. Barcelona: Doyma; 1992
Complementària
  • Arnaiz Villena A, Perez Blas M, Subiza Garrido-Lestache JL, Paz Artal E. Inmunopatología. Madrid: Síntesis; 1997
  • Reguero González JR, López Larrea, González Rodríguez S, Martínez Navas E. Inmunología: Biología y patología del sistema inmunológico. 3ª edición. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2002
Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18061011
INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA I/18061012
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent