Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
1. Desenvolupar la capacitat d’aplicar i extrapolar els continguts i procediments apresos a les diferents situacions de la pràctica. |
A1 A13
|
B1 B8 B22
|
C5
|
2. Comprendre els processos de presa de decisions i de construcció de cuidatges segons la complexitat de la situació. |
A12
|
B2 B3
|
C3
|
3. Adquirir recursos per realitzar els actes de cures tenint en compte la seguretat, el benestar i la dignitat de la persona, la família i la comunitat. |
A6 A7 A8
|
B2 B9 B13
|
C3
|
4. Desenvolupar les actituds de relació mantenint un compromís professional en l'acte de les cures. |
A7 A9
|
B20
|
C3 C5
|
5. Construir coneixements a partir de l’anàlisi i de la reflexió des de l’acció. |
A12 A13
|
B1 B2 B3
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Creació d’un entorn de suport. |
Conceptes a treballar: Sensibilitat envers un mateix i cap a altres; relació d’ajut i de confiança.
Actituds a desenvolupar: Autenticitat, empatia, acceptació, congruència, proximitat, presència, escolta, dignitat, integritat.
Principi que orienta la pràctica: DEMOSTRA RESPECTE PER LES PERSONES / FAMÍLIA I ENTORN.
|
Creació d’un entorn de protecció i seguretat. |
Conceptes a treballar: Factors interns i externs d’amenaça, mecanismes biològics de defensa, risc d’infecció, risc de lesió, risc de caigudes.
Actituds a desenvolupar: Observació i reflexió sobre les mesures que afavoreixen la prevenció dels riscos que té la persona relacionats amb la seva situació (edat, orientació, sentits, malaltia i tractaments) i per l’aplicació de procediments.
Principi que orienta la pràctica: PROTEGEIX I GARANTEIX LA SEGURETAT.
|
Aplicació del procés de resolució de problemes en l’ajuda a la cobertura de les necessitats bàsiques. |
Conceptes a treballar: Valoració de necessitats (motivació, grau de satisfacció, significat). Diagnòstics, decisions clíniques, planificació, implementació, avaluació, taxonomies.
Actituds a desenvolupar: Raonament clínic reflexiu i metodologia de registre.
Principi que orienta la pràctica: FONAMENTA LES INTERVENCIONS QUE REALITZA.
|
Desenvolupament de l’aprenentatge. |
Conceptes a treballar: objectius, evidències, guies d’aprenentatge.
Actituds a desenvolupar: Responsabilitat, capacitat d’adaptació al context, iniciativa, motivació en l’aprenentatge, disponibilitat.
Principi que orienta la pràctica: INTERIORITZACIÓ DE LA RESPONSABILITAT EN EL SEU APRENENTATGE.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pràcticum |
|
0 |
198 |
198 |
|
Atenció personalitzada |
|
27 |
0 |
27 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió de preparació per al pràcticum |
|
Descripció |
MECANISMES DE COORDINACIÓ I SEGUIMENT:
Es realitzarà la coordinació i seguiment de l’alumnat a través del tutor acadèmic (TA) i del tutor de pràctiques (TP).
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors/es es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius fixats.
És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc de pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques cumplimentat al seu tutor acadèmic almenys dues vegades. També és convenient que l’estudiant contacti amb el seu tutor acadèmic per tal d’orientar el treball.
El coordinador del pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que requereixen d’orientació de pràctiques, o tenen dubtes del tipus d’activitat a realitzar o simplement s’interessen pel desenvolupament de les mateixes.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Atenció personalitzada |
RELACIO AMB EL TUTOR ACADÈMIC:
Responsabilitat, serietat i compliment en la realització dels treballs. pactats i l’assistència a les sessions cíniques, presentació periòdica del portafoli complimentat.
Tolerància als suggeriments.
|
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Observacions: L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'autoavaluació de l'alumne i la del tutor. A meitat de període es farà una autoavaluació validada pel seu tutor, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes quant a la manera de procedir. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats. |
Bàsica |
|
-
Long B, Phipps W, Cassmeyer V.L. (eds). Enfermería Medico-quirúrgica: un enfoque del proceso de enfermería. Madrid: Harcourt; 1999.
-
Lewis S.M. Enfermería Medicoquirúrgica: valoración y cuidados de problemas clínicos. Madrid: Elsevier; 2004.
-
Mª Teresa Luís Rodrigo. Los diagnósticos enfermeros. 3ª Edición Barcelona: Masson; 2004. |
Complementària |
|
-
Acebedo S; Ferrater M. Gestió De Cuidatges Infermers. Pràctiques de Casos Clínics en Seminari. Servei de Publicacions de la URV, 2003.
-
Benner, P. Practica de Enfermería Progresiva Grijalbo 1987 Barcelona (versión original en ingles Benner, P. From Novice To Expert: Promoting Excellence And Power In ClinicalNursing Practice).
-
Burns S; Bulman C Reflective Practice In Nursing Blackwell Science 2000.
-
Chalifour, J. La Relación De Ayuda En Cuidados De Enfermería: Una Perspectiva Holística Y Humanista. S.G. Editores S.A. Barcelona, 1994.
-
Johnson M. Et Al. Diagnósticos Enfermeros, Resultados e Intervenciones. Madrid: Harcourt; 2002.
-
Marriner-Tomey, A. Modelos y Teorías en Enfermería. 5ª Edición. Madrid. Mosby 2003.
-
Mccloskey, J. Clasificación de Intervenciones de Enfermería (Cie).3ª Edit Harcourt/Mosby Madrid 2001.
-
Nanda (American Nursing Diagnosis Association). Diagnósticos Enfermeros: Definiciones y Clasificación 2003-2004. Elsevier Madrid 2003.
-
Pesut D.J. ; Herman J.- Clinical Reasoning: The Art And Science Of Critical And Creative Thinking. London: Delmar, 1999.
-
Riopell, Gronding, Phaneuf, M. Cuidados de Enfermería. Un Proceso Centrado en las Necesidades de la Persona. Interamericana - Mcgraw-Hill. Madrid. 1993.
-
Rubenfeld M.G.; Schefer B.K. Raisonnement Critique en Soins Infermiers. Bruxelles: De Boeck, 1999.
-
Watson J. Le Caring: Philosophie et Science des Soins Infirmiers. Paris:Éditions Seli Arslan; 1998.
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MÉDICO-QUIRÚRGICA/18061011 | FONAMENTS D'INFERMERIA/18061020 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomanable que l’alumne tingui aprovada la Introducció a la Infermeria Medicoquirúrgica i Fonaments d’Infermeria. Tanmateix si no s’han assolit els objectius de les pràctiques introductòries no es poden programar objectius de nivell més elevat. |
|