Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A6 |
Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…) |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A8 |
Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats). |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
A13 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B9 |
Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B13 |
Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges. |
B20 |
Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament. |
B22 |
Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Desenvolupar la capacitat d’aplicar i extrapolar els continguts i procediments apresos a les diferents situacions de la pràctica. |
A1 A13
|
B1 B8 B22
|
C5
|
2. Comprendre els processos de presa de decisions i de construcció de cuidatges segons la complexitat de la situació. |
A12
|
B2 B3
|
C3
|
3. Adquirir recursos per realitzar els actes de cures tenint en compte la seguretat, el benestar i la dignitat de la persona, la família i la comunitat. |
A6 A7 A8
|
B2 B9 B13
|
C3
|
4. Desenvolupar les actituds de relació mantenint un compromís professional en l'acte de les cures. |
A7 A9
|
B20
|
C3 C5
|
5. Construir coneixements a partir de l’anàlisi i de la reflexió des de l’acció. |
A12 A13
|
B1 B2 B3
|
C5
|
Procediments |
La selecció la fem tenint en compte el lloc de pràcctiques que ha estat a primer curs i l'assoliment d'objectius d'aprenentatge |
Metodologies :: Proves |
|
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
1 |
0 |
1 |
|
Relació amb el tutor de pràctiques extern |
0 |
0 |
0 |
Presentacions / exposicions |
2 |
0 |
2 |
Selecció de posició de pràctiques |
0 |
0 |
0 |
Estada / execució de pràctiques |
0 |
107 |
107 |
Treballs |
0 |
20 |
20 |
|
Relació amb el tutor de pràctiques intern |
20 |
0 |
20 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió de preparació per al pràcticum |
Relació amb el tutor de pràctiques extern |
RELACIÓ AMB ELS PROFESSIONALS DELS CENTRES DE PRÀCTIQUES:
Tutorització individualitzada per l'aprenentatge mitjançant una relació directa i continuada durant les hores de pràctiques |
Presentacions / exposicions |
DEFENSA TREBALL RESUM:
L'alumne exposa el treball realitzat i l’estudi de casos en les sessions clíniques.
|
Selecció de posició de pràctiques |
PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA, INSTITUCIONS TUTORS:
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
|
Estada / execució de pràctiques |
ESTADA/EXECUCIÓ DE PRÀCTIQUES:
L’alumne ha de realitzar una estada de 6 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent i realitzant les funcions assignades i previstes a la proposta de pràctiques podrà ser de matí i/o de tarda. Creació d’un entorn de suport.
Conceptes a treballar: Sensibilitat envers un mateix i cap a altres; relació d’ajut i de confiança.
Actituds a desenvolupar: Autenticitat, empatia, acceptació, congruència, proximitat, presència, escolta, dignitat, integritat.
Principi que orienta la pràctica: DEMOSTRA RESPECTE PER LES PERSONES / FAMÍLIA I ENTORN.
Creació d’un entorn de protecció i seguretat.
Conceptes a treballar: Factors interns i externs d’amenaça, mecanismes biològics de defensa, risc d’infecció, risc de lesió, risc de caigudes.
Actituds a desenvolupar: Observació i reflexió sobre les mesures que afavoreixen la prevenció dels riscos que té la persona relacionats amb la seva situació (edat, orientació, sentits, malaltia i tractaments) i per l’aplicació de procediments.
Principi que orienta la pràctica: PROTEGEIX I GARANTEIX LA SEGURETAT.
Aplicació del procés de resolució de problemes en l’ajuda a la cobertura de les necessitats bàsiques.
Conceptes a treballar: Valoració de necessitats (motivació, grau de satisfacció, significat). Diagnòstics, decisions clíniques, planificació, implementació, avaluació, taxonomies.
Actituds a desenvolupar: Raonament clínic reflexiu i metodologia de registre.
Principi que orienta la pràctica: FONAMENTA LES INTERVENCIONS QUE REALITZA.
Desenvolupament de l’aprenentatge.
Conceptes a treballar: objectius, evidències, guies d’aprenentatge.
Actituds a desenvolupar: Responsabilitat, capacitat d’adaptació al context, iniciativa, motivació en l’aprenentatge, disponibilitat.
Principi que orienta la pràctica: INTERIORITZACIÓ DE LA RESPONSABILITAT EN EL SEU APRENENTATGE
|
Treballs |
ELABORACIÓ DE TREBALL RESUM:
Portafoli: Plantejament d’ objectius i pla de treball; estudi de casos i observacions clíniques; Guies d’aprenentatge: valoració del dolor, història clínica,...
|
Relació amb el tutor de pràctiques intern |
RELACIO AMB EL TUTOR DE LA UNIVERSITAT:
Tutorització individualitzada per l’aprenentatge i la reflexió per part del tutor acadèmic mitjançant una sèrie d'entrevistes i sessions de treball en diferents moments del desenvolupament de les pràctiques.
|
Mecanismes coordinació/seguiment |
|
Relació amb el tutor de pràctiques intern |
Treballs |
Estada / execució de pràctiques |
|
Descripció |
MECANISMES DE COORDINACIÓ I SEGUIMENT:
Es realitzarà la coordinació i seguiment de l’alumnat a través del tutor acadèmic (TA) i del tutor de pràctiques (TP).
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors/es es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius fixats.
És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc de pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques cumplimentat al seu tutor acadèmic almenys dues vegades. També és convenient que l’estudiant contacti amb el seu tutor acadèmic per tal d’orientar el treball.
El coordinador del pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que requereixen d’orientació de pràctiques, o tenen dubtes del tipus d’activitat a realitzar o simplement s’interessen pel desenvolupament de les mateixes.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
PRESENTACIÓ DEL TREBALL PERSONAL I PARTICIPACIÓ EN EL GRUP DE TREBALL
Fonamentació del treball.
Evidències aportades.
Capacitat de anàlisis i síntesis (expressió oral).
Suggeriments i aportació al grup.
|
10% |
Estada / execució de pràctiques |
ESTADA/
EXECUCIÓ DE PRÀCTIQUES:
Capacitat d’aprendre (presta atenció i dóna significat).
Habilitats interpersonals (ajust social entre iguals i amb el tutor (TP)).
Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica (què sap i pot reproduir).
Resolució de problemes (aplica raonament crític).
Comunicació (aplicació de la relació d’ajuda).
Compromís ètic ( respecta la intimitat, dignitat i privacitat).
|
60% |
Treballs |
ELABORACIÓ DE TREBALL RESUM:
Recollida de dades:
observacions clíniques, cicles reflexius, histories, guies de valoració...
Capacitat d’anàlisis i síntesis de les dades recollides (expressió escrita).
Capacitat de planificar cuidatges en relació a les hipòtesis plantejades.
|
20% |
Relació amb el tutor de pràctiques intern |
RELACIO AMB EL TUTOR ACADÈMIC:
Responsabilitat, serietat i compliment en la realització dels treballs. pactats i l’assistència a les sessions cíniques, presentació periòdica del portafoli complimentat.
Tolerància als suggeriments.
|
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Observacions: L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'autoavaluació de l'alumne i la del tutor. A meitat de període es farà una autoavaluació validada pel seu tutor, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes quant a la manera de procedir. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats. |
Bàsica |
|
-
Long B, Phipps W, Cassmeyer V.L. (eds). Enfermería Medico-quirúrgica: un enfoque del proceso de enfermería. Madrid: Harcourt; 1999.
-
Lewis S.M. Enfermería Medicoquirúrgica: valoración y cuidados de problemas clínicos. Madrid: Elsevier; 2004.
-
Mª Teresa Luís Rodrigo. Los diagnósticos enfermeros. 3ª Edición Barcelona: Masson; 2004. |
Complementària |
|
-
Acebedo S; Ferrater M. Gestió De Cuidatges Infermers. Pràctiques de Casos Clínics en Seminari. Servei de Publicacions de la URV, 2003.
-
Benner, P. Practica de Enfermería Progresiva Grijalbo 1987 Barcelona (versión original en ingles Benner, P. From Novice To Expert: Promoting Excellence And Power In ClinicalNursing Practice).
-
Burns S; Bulman C Reflective Practice In Nursing Blackwell Science 2000.
-
Chalifour, J. La Relación De Ayuda En Cuidados De Enfermería: Una Perspectiva Holística Y Humanista. S.G. Editores S.A. Barcelona, 1994.
-
Johnson M. Et Al. Diagnósticos Enfermeros, Resultados e Intervenciones. Madrid: Harcourt; 2002.
-
Marriner-Tomey, A. Modelos y Teorías en Enfermería. 5ª Edición. Madrid. Mosby 2003.
-
Mccloskey, J. Clasificación de Intervenciones de Enfermería (Cie).3ª Edit Harcourt/Mosby Madrid 2001.
-
Nanda (American Nursing Diagnosis Association). Diagnósticos Enfermeros: Definiciones y Clasificación 2003-2004. Elsevier Madrid 2003.
-
Pesut D.J. ; Herman J.- Clinical Reasoning: The Art And Science Of Critical And Creative Thinking. London: Delmar, 1999.
-
Riopell, Gronding, Phaneuf, M. Cuidados de Enfermería. Un Proceso Centrado en las Necesidades de la Persona. Interamericana - Mcgraw-Hill. Madrid. 1993.
-
Rubenfeld M.G.; Schefer B.K. Raisonnement Critique en Soins Infermiers. Bruxelles: De Boeck, 1999.
-
Watson J. Le Caring: Philosophie et Science des Soins Infirmiers. Paris:Éditions Seli Arslan; 1998.
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18061011 | FONAMENTS D'INFERMERIA/18061020 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomanable que l’alumne tingui aprovada la Introducció a la Infermeria Medicoquirúrgica i Fonaments d’Infermeria. Tanmateix si no s’han assolit els objectius de les pràctiques introductòries no es poden programar objectius de nivell més elevat. |
|