DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura PRÀCTICUM MÈDICO-QUIRÚRGIC II Codi 18061015
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 0 7.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
GONZALEZ GARCIA, ELENA
Adreça electrònica elena.gonzalez@urv.cat
marialuisa.maldonado@urv.cat
encarna.bonfill@urv.cat
montserrat.marti@urv.cat
nuria.grao@urv.cat
monica.pons@urv.cat
sandra.anento@urv.cat
marta.berenguer@urv.cat
Professors/es
GONZALEZ GARCIA, ELENA
MALDONADO SIMO, MARIA LUISA
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACION
MARTI CAVALLE, MARIA MONTSERRAT
GRAO SANCHEZ, NURIA
PONS PRATS, MONICA
ANENTO NOLLA, SANDRA
BERENGUER POBLET, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant a l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges. Al llarg de les diferents experiències, mobilitza instruments que li permetin analitzar i comprendre els contextos presents en qualsevol situació de cuidatges: el context de la persona, el context de la professió i el context de la unitat on es desenvolupa l’acció dels cuidatges. La pràctica clínica possibilita a l’estudiant la continuïtat de l’aprenentatge, el qual haurà de donar prova d’allò que aprèn en les fases teòriques, tot esperant ser ajudat a mobilitzar o recrear coneixements, fent una justa adequació de coneixements a la particularitat de cada situació. CRITERIS I PROCEDIMENTS DE SELECCIÓ I SITUACIÓ DE CENTRES, TUTORS I ALUMNES: Les institucions sanitàries i la Universitat designen les persones que realitzaran les funcions de tutor en pràctiques (TP) de l’alumne durant la seva estada de pràctiques tenint en compte els criteris de selecció. Dins de la Universitat és el Departament d’infermeria qui assigna els diferents tutors acadèmics de l’assignatura (PE). La coordinadora del pràcticum assigna a cada estudiant el tutor acadèmic. L’assignació de la posició de pràctiques on realitzarà la seva estada es tria tenint en compte les anteriors pràctiques realitzades pel alumne i les seves preferències.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Desenvolupar la capacitat d’aplicar i extrapolar els continguts i procediments apresos a les diferents situacions de la pràctica. A1
A13
B1
B8
B22
C5
2. Comprendre els processos de presa de decisions i de construcció de cures segons la complexitat de la situació. A12
B2
B3
B5
B12
C3
3. Adquirir recursos per realitzar els actes de cures tenint en compte la seguretat, el benestar i la dignitat de la persona, la família i la comunitat. A6
A7
A8
B2
B9
B13
B21
C3
4. Desenvolupar les actituds de relació mantenint un compromís professional en l'acte de les cures. A7
A9
B20
B21
C3
C5
5. Construir coneixements a partir de l’anàlisi i de la reflexió des de l’acció. A12
A13
B1
B2
B3
C5

Continguts
Tema Subtema
Creació d’un entorn de suport. Conceptes a treballar: Sensibilitat envers un mateix i cap a altres; relació d’ajut i de confiança.
Actituds a desenvolupar: Autenticitat, empatia, acceptació, congruència, proximitat, presència, escolta, dignitat, integritat.
Principi que orienta la pràctica: DEMOSTRA RESPECTE PER LES PERSONES / FAMÍLIA I ENTORN.

Creació d’un entorn de protecció i seguretat. Conceptes a treballar: Factors interns i externs d’amenaça, mecanismes biològics de defensa, risc d’infecció, risc de lesió, risc de caigudes.
Actituds a desenvolupar: Observació i reflexió sobre les mesures que afavoreixen la prevenció dels riscos que té la persona relacionats amb la seva situació (edat, orientació, sentits, malaltia i tractaments) i per l’aplicació de procediments.
Principi que orienta la pràctica: PROTEGEIX I GARANTEIX LA SEGURETAT.

Aplicació del procés de resolució de problemes en l’ajuda a la cobertura de les necessitats bàsiques. Conceptes a treballar: Valoració de necessitats (motivació, grau de satisfacció, significat). diagnòstics, decisions clíniques, planificació, implementació, avaluació, taxonomies.
Actituds a desenvolupar: Raonament clínic reflexiu i metodologia de registre.
Principi que orienta la pràctica: FONAMENTA LES INTERVENCIONS QUE REALITZA.

Desenvolupa-ment de l’aprenentatge. Conceptes a treballar: objectius, evidències, guies d’aprenentatge.
Actituds a desenvolupar: Responsabilitat, capacitat d’adaptació al context, iniciativa, motivació en l’aprenentatge, disponibilitat.
Principi que orienta la pràctica: INTERIORITZACIÓ DE LA RESPONSABILITAT EN EL SEU APRENENTATGE.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràcticum
0 243 243
 
Atenció personalitzada
37 0 37
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió de preparació per al pràcticum

Atenció personalitzada
 
Pràcticum
Descripció
MECANISMES DE COORDINACIÓ I SEGUIMENT: Es realitzarà la coordinació i seguiment de l’alumnat a través del tutor acadèmic (PE) i del tutor de pràctiques (TP). L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un tutor responsable dins la institució on realitza les pràctiques. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant. És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix la posició de pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques cumplimentat al seu tutor acadèmic al menys dues vegades. També és convenient que l’estudiant contacte amb el seu tutor acadèmic per tal d’orientar el treball. El coordinador del pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que requereixen d’orientació de pràctiques, o tenen dubtes del tipus d’activitat a realitzar o simplement s’interessen pel desenvolupament de les mateixes.

Avaluació
  Descripció Pes
Atenció personalitzada RELACIO AMB EL TUTOR ACADEMIC:
Responsabilitat, serietat i compliment en la realització dels treballs pactats i l’assistència a les sessions cíniques, presentació periòdica del portafoli complimentat.
Tolerància als suggeriments.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Observacions: L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'autoavaluació de l'alumne i la del tutor. A meitat de període es farà una autoavaluació validada pel seu tutor, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes quant a la manera de procedir. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Long B, Phipps W, Cassmeyer V.L. (eds). Enfermería Medico-quirúrgica: un enfoque del proceso de enfermería. Madrid: Harcourt; 1999.
  • Lewis S.M. Enfermería Medicoquirúrgica: valoración y cuidados de problemas clínicos. Madrid: Elsevier; 2004.
Complementària
  • Acebedo S; Ferrater M. Gestió De Cuidatges Infermers. Pràctiques De Casos Clínics En Seminari. Servei De Publicacions De La Urv, 2003.
  • Benner, P. Practica De Enfermería Progresiva  Grijalbo 1987 Barcelona (Versión Original En Ingles Benner, P. From Novice To Expert: Promoting Excellence And Power In ClinicalNursing Practice).
  • Burns S; Bulman C Reflective Practice In Nursing Blackwell Science 2000.
  • Chalifour, J. La Relación De Ayuda En Cuidados De Enfermería: Una Perspectiva Holística Y Humanista. S.G. Editores S.A. Barcelona, 1994.
  • Johnson M. Et Al. Diagnósticos Enfermeros, Resultados E Intervenciones. Madrid: Harcourt; 2002.
  • Marriner-Tomey, A. Modelos Y Teorías En Enfermería. 5ª Edición. Madrid. Mosby 2003.
  • Mccloskey, J. Clasificación De Intervenciones De Enfermería (Cie).3ª Edit Harcourt/Mosby Madrid 2001.
  • Nanda (American Nursing Diagnosis Association). Diagnósticos Enfermeros: Definiciones Y Clasificación 2003-2004. Elsevier Madrid 2003.
  • Pesut D.J. ; Herman J.- Clinical Reasoning: The Art  And Science Of Critical And Creative Thinking. London: Delmar, 1999.
  • Riopell,  Gronding, Phaneuf, M. Cuidados De Enfermería. Un Proceso Centrado En Las Necesidades De La Persona. Interamericana - Mcgraw-Hill. Madrid. 1993.
  • Rubenfeld M.G.; Schefer B.K. Raisonnement Critique En Soins Infermiers. Bruxelles: De Boeck, 1999.
  • Watson J. Le Caring: Philosophie Et Science Des Soins Infirmiers. Paris:Éditions Seli Arslan; 1998.
Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MÉDICO-QUIRÚRGICA/18061011
FONAMENTS D'INFERMERIA/18061020