DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura PRÀCTICUM MEDICOQUIRÚRGIC II Codi 18061015
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 0 7.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
Adreça electrònica elena.gonzalez@urv.cat
eva.llorens@urv.cat
montserrat.garciam@urv.cat
marialuisa.maldonado@urv.cat
encarna.bonfill@urv.cat
montserrat.marti@urv.cat
nuria.grao@urv.cat
monica.pons@urv.cat
sandra.anento@urv.cat
marta.berenguer@urv.cat
Professors/es
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
LLORENS INSA, EVA MARIA
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
MALDONADO SIMÓ, MARÍA LUISA
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
MARTI CAVALLE, MARIA MONTSERRAT
GRAO SANCHEZ, NURIA
PONS PRATS, MONICA
ANENTO NOLLA, SANDRA
BERENGUER POBLET, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant a l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges. Al llarg de les diferents experiències, mobilitza instruments que li permetin analitzar i comprendre els contextos presents en qualsevol situació de cuidatges: el context de la persona, el context de la professió i el context de la unitat on es desenvolupa l’acció dels cuidatges. La pràctica clínica possibilita a l’estudiant la continuïtat de l’aprenentatge, el qual haurà de donar prova d’allò que aprèn en les fases teòriques, tot esperant ser ajudat a mobilitzar o recrear coneixements, fent una justa adequació de coneixements a la particularitat de cada situació. CRITERIS I PROCEDIMENTS DE SELECCIÓ I SITUACIÓ DE CENTRES, TUTORS I ALUMNES: Les institucions sanitàries i la Universitat designen les persones que realitzaran les funcions de tutor en pràctiques (TP) de l’alumne durant la seva estada de pràctiques tenint en compte els criteris de selecció. Dins de la Universitat és el Departament d’infermeria qui assigna els diferents tutors acadèmics de l’assignatura (PE). La coordinadora del pràcticum assigna a cada estudiant el tutor acadèmic. L’assignació de la posició de pràctiques on realitzarà la seva estada es tria tenint en compte les anteriors pràctiques realitzades pel alumne i les seves preferències.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats).
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A13 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B12 Capacitat per ajustar el seu paper amb l'objectiu de respondre efectivament a les necessitats de la població o els pacients. Quan sigui necessari i apropiat, ser capaç de desafiar els sistemes vigents per cobrir les necessitats de la població i els pacients.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B21 Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Desenvolupar la capacitat d’aplicar i extrapolar els continguts i procediments apresos a les diferents situacions de la pràctica. A1
A13
B1
B8
B22
C5
2. Comprendre els processos de presa de decisions i de construcció de cures segons la complexitat de la situació. A12
B2
B3
B5
B12
C3
3. Adquirir recursos per realitzar els actes de cures tenint en compte la seguretat, el benestar i la dignitat de la persona, la família i la comunitat. A6
A7
A8
B2
B9
B13
B21
C3
4. Desenvolupar les actituds de relació mantenint un compromís professional en l'acte de les cures. A7
A9
B20
B21
C3
C5
5. Construir coneixements a partir de l’anàlisi i de la reflexió des de l’acció. A12
A13
B1
B2
B3
C5

Procediments de selecció
Procediments
La selecció la fem tenint en compte el lloc de pràctiques que ha estat al pràcticum I i l'assoliment d'objectius d'aprenentatge

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries 1 0 1
 
Presentacions / exposicions 0 5 5
Selecció de posició de pràctiques 0 0 0
Estada / execució de pràctiques 0 120 120
Treballs 0 30 30
Relació amb el tutor de pràctiques intern 27 0 27
Relació amb el tutor de pràctiques extern 0 0 0
 
Mecanismes de coordinació i seguiment 4.5 0 4.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió de preparació per al pràcticum
Presentacions / exposicions DEFENSA TREBALL RESUM:
L'alumne exposa el treball realitzat, estudi de casos, incidents crítics en les sessions clíniques.

Selecció de posició de pràctiques PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA, INSTITUCIONS TUTORS:
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
Estada / execució de pràctiques ESTADA/EXECUCIÓ DE PRÀCTIQUES:
L’alumne ha de realitzar una estada de 6 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent i realitzant les funcions assignades i previstes a la proposta de pràctiques L’horari de pràctiques podrà ser de matí i/o tarda.
Creació d’un entorn de suport.
Conceptes a treballar: Sensibilitat envers un mateix i cap a altres; relació d’ajut i de confiança.
Actituds a desenvolupar: Autenticitat, empatia, acceptació, congruència, proximitat, presència, escolta, dignitat, integritat.
Principi que orienta la pràctica: DEMOSTRA RESPECTE PER LES PERSONES / FAMÍLIA I ENTORN.




Creació d’un entorn de protecció i seguretat.
Conceptes a treballar: Factors interns i externs d’amenaça, mecanismes biològics de defensa, risc d’infecció, risc de lesió, risc de caigudes.
Actituds a desenvolupar: Observació i reflexió sobre les mesures que afavoreixen la prevenció dels riscos que té la persona relacionats amb la seva situació (edat, orientació, sentits, malaltia i tractaments) i per l’aplicació de procediments.
Principi que orienta la pràctica: PROTEGEIX I GARANTEIX LA SEGURETAT.




Aplicació del procés de resolució de problemes en l’ajuda a la cobertura de les necessitats bàsiques.
Conceptes a treballar: Valoració de necessitats (motivació, grau de satisfacció, significat). diagnòstics, decisions clíniques, planificació, implementació, avaluació, taxonomies.
Actituds a desenvolupar: Raonament clínic reflexiu i metodologia de registre.
Principi que orienta la pràctica: FONAMENTA LES INTERVENCIONS QUE REALITZA.


Desenvolupa-ment de l’aprenentatge.
Conceptes a treballar: objectius, evidències, guies d’aprenentatge.
Actituds a desenvolupar: Responsabilitat, capacitat d’adaptació al context, iniciativa, motivació en l’aprenentatge, disponibilitat.
Principi que orienta la pràctica: INTERIORITZACIÓ DE LA RESPONSABILITAT EN EL SEU APRENENTATGE.


Treballs ELABORACIÓ DE TREBALL RESUM:
Portafoli: Plantejament d’ objectius i pla de treball, estudi de casos i observacions clíniques; valoració del dolor, historia clínica,...

Relació amb el tutor de pràctiques intern RELACIO AMB EL TUTOR DE LA UNIVERSITAT:
Tutorització individualitzada per l’aprenentatge i la reflexió per part del tutor acadèmic (PE) mitjançant una sèrie d'entrevistes i sessions de treball en diferents moments del desenvolupament de les pràctiques.
Relació amb el tutor de pràctiques extern RELACIO AMB EL TUTOR DE L’EMPRESA:
Tutorització individualitzada per l’aprenentatge observacional i la reflexió en acció per part del tutor de pràctiques (TP) mitjançant una relació directa i continuada durant les hores de pràctiques.

Mecanismes de coordinació i seguiment

Mecanismes coordinació/seguiment
 
Mecanismes de coordinació i seguiment
Relació amb el tutor de pràctiques extern
Relació amb el tutor de pràctiques intern
Treballs
Estada / execució de pràctiques
Descripció
MECANISMES DE COORDINACIÓ I SEGUIMENT: Es realitzarà la coordinació i seguiment de l’alumnat a través del tutor acadèmic (PE) i del tutor de pràctiques (TP). L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un tutor responsable dins la institució on realitza les pràctiques. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant. És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix la posició de pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques cumplimentat al seu tutor acadèmic al menys dues vegades. També és convenient que l’estudiant contacte amb el seu tutor acadèmic per tal d’orientar el treball. El coordinador del pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que requereixen d’orientació de pràctiques, o tenen dubtes del tipus d’activitat a realitzar o simplement s’interessen pel desenvolupament de les mateixes.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions PRESENTACIÓ DEL TREBALL PERSONAL I PARTICIPACIÓ EN EL GRUP DE TREBALL:
Fonamentació del treball.
Evidencies aportades.
Capacitat de anàlisis i síntesis (expressió oral).
Suggeriments i aportació al grup.
10%
Estada / execució de pràctiques ESTADA/EXECUCIÓ DE PRÀCTIQUES:
Capacitat d’aprendre (presta atenció i dona significat).
Habilitats interpersonals (ajust social entre iguals i amb els tutors (TP)).
Capacitat de aplicar els coneixements a la pràctica (què sap i pot reproduir).
Resolució de problemes (aplica raonament crític).
Comunicació (aplicació de la relació d’ ajuda).
Compromís ètic (respecta la intimitat, dignitat i privacitat).
60%
Treballs ELABORACIÓ DE TREBALL RESUM:
Recollida de dades:
observacions clíniques, cicles reflexius, histories, guies de valoració...
Capacitat de anàlisis i síntesis de les dades recollides (expressió escrita).
Capacitat de planificar cuidatges en relació a les hipòtesis plantejades.
20%
Relació amb el tutor de pràctiques intern RELACIO AMB EL TUTOR ACADEMIC:
Responsabilitat, serietat i compliment en la realització dels treballs pactats i l’assistència a les sessions cíniques, presentació periòdica del portafoli complimentat.
Tolerància als suggeriments.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Observacions: L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'autoavaluació de l'alumne i la del tutor. A meitat de període es farà una autoavaluació validada pel seu tutor, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes quant a la manera de procedir. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Long B, Phipps W, Cassmeyer V.L. (eds). Enfermería Medico-quirúrgica: un enfoque del proceso de enfermería. Madrid: Harcourt; 1999.
  • Lewis S.M. Enfermería Medicoquirúrgica: valoración y cuidados de problemas clínicos. Madrid: Elsevier; 2004.
Complementària
  • Acebedo S; Ferrater M. Gestió De Cuidatges Infermers. Pràctiques De Casos Clínics En Seminari. Servei De Publicacions De La Urv, 2003.
  • Benner, P. Practica De Enfermería Progresiva  Grijalbo 1987 Barcelona (Versión Original En Ingles Benner, P. From Novice To Expert: Promoting Excellence And Power In ClinicalNursing Practice).
  • Burns S; Bulman C Reflective Practice In Nursing Blackwell Science 2000.
  • Chalifour, J. La Relación De Ayuda En Cuidados De Enfermería: Una Perspectiva Holística Y Humanista. S.G. Editores S.A. Barcelona, 1994.
  • Johnson M. Et Al. Diagnósticos Enfermeros, Resultados E Intervenciones. Madrid: Harcourt; 2002.
  • Marriner-Tomey, A. Modelos Y Teorías En Enfermería. 5ª Edición. Madrid. Mosby 2003.
  • Mccloskey, J. Clasificación De Intervenciones De Enfermería (Cie).3ª Edit Harcourt/Mosby Madrid 2001.
  • Nanda (American Nursing Diagnosis Association). Diagnósticos Enfermeros: Definiciones Y Clasificación 2003-2004. Elsevier Madrid 2003.
  • Pesut D.J. ; Herman J.- Clinical Reasoning: The Art  And Science Of Critical And Creative Thinking. London: Delmar, 1999.
  • Riopell,  Gronding, Phaneuf, M. Cuidados De Enfermería. Un Proceso Centrado En Las Necesidades De La Persona. Interamericana - Mcgraw-Hill. Madrid. 1993.
  • Rubenfeld M.G.; Schefer B.K. Raisonnement Critique En Soins Infermiers. Bruxelles: De Boeck, 1999.
  • Watson J. Le Caring: Philosophie Et Science Des Soins Infirmiers. Paris:Éditions Seli Arslan; 1998.
Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18061011
FONAMENTS D'INFERMERIA/18061020