DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura INFERMERIA PSIQUIÀTRICA I SALUT MENTAL Codi 18061016
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 3 6 Troncal Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ALBACAR RIOBOO, NURIA MARIA
Adreça electrònica mariasabina.artero@urv.cat
nuria.albacar@urv.cat
mariajesus.villalta@urv.cat
mariapilar.monteso@urv.cat
mariadelcarmen.prime@urv.cat
pereantoni.dalmau@urv.cat
Professors/es
ARTERO PONS, MARIA SABINA
ALBACAR RIOBOO, NURIA MARIA
VILLALTA LLEIXA, MARIA JESUS
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
PRIME AUDI, MARIA DEL CARMEN
DALMAU LLORCA, PERE ANTONI
Web
Descripció general i informació rellevant Proporcionar a l’alumne coneixements bàsics sobre les necessitats i problemes relacionats amb la salut mental en la persona, família i comunitat, així com desenvolupar les habilitats i actituds necessàries per oferir un cuidatge d’infermeria integral, tant en situacions de promoció i prevenció de la salut mental, com en els processos de malaltia i rehabilitació.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Comprendre el procés de salut-malaltia mental com a un fenomen en el que intervenen múltiples factors relacionats entre sí. A1
A13
C2
C3
2. Conèixer les principals teories i models relacionats amb la salut mental així com els principals trastorns i la seva manifestació. A1
A13
A15
A16
B22
3. Descriure les modificacions que es produeixen en la satisfacció de les necessitats bàsiques humanes com a conseqüència d’un trastorn mental. A1
A2
A4
B22
4. Prendre consciència de la incidència dels factors culturals i socials en la percepció de la malaltia mental. B9
B10
5. Analitzar el rol d’infermeria en l’atenció a la persona, família i comunitat amb problemes de salut mental. A7
A13
A15
B4
B5
B8
6. Conèixer els diferents recursos i serveis en les actuals xarxes assistencials de salut mental per a planificar una adequada intervenció i participar com a membre actiu dins de l’equip terapèutic. B8
B21
7. Prendre consciència de les pròpies actituds en la pràctica clínica. A7
A16
B7
B9
B10
B24
B25
8. Donar resposta a la cura integral de les persones amb problemes de salut mental en la pràctica clínica. A2
A3
A4
A6
A9
A10
A11
A12
B2
B7
B9
B10
B20
B21
B24
9. Utilitzar les habilitats quan a comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental en la pràctica clínica. A3
A7
A9
A10
B7
B20
B21
B24
B25
10. Aplicar el procés d’atenció d’infermeria en la cura de la persona i família amb alteracions de salut mental i psiquiàtrica en la pràctica clínica. A2
A3
A9
A10
A12
A16
B3
B5
B7
B22
B24

Continguts
Tema Subtema
MÒDUL 1.
SALUT MENTAL. INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA PSIQUIÀTRICA

Tema 1: Salut Mental. Conceptes Bàsics.
Tema 2: Aspectes històrics de la psiquiatria i de la infermeria psiquiàtrica.
Tema 3: Teories psicològiques i models conceptuals.
Tema 4: Sistemes de classificació diagnostica en psiquiatria.
Tema 5: Salut mental en el sistema global de salut.
Tema 6: Rol terapèutic de la infermeria en salut mental.
Tema 7: Acollida i valoració del pacient en salut mental.
MÒDUL II
CURES D’INFERMERIA EN ELS TRASTORNS PSIQUIÀTRICS I DE SALUT MENTAL


Tema 1: Necessitats fonamentals significatives en salut mental.
Tema 2: Procés de canvi i crisi.
Tema 3: Trastorns d’ansietat.
Tema 4: Trastorns somatomofos.
Tema 5: Trastorns de la conducta alimentària.
Tema 6: Trastorns de l’estat d’ànim.
Tema 7: Esquizofrènia i altres trastorns psicòtics.
Tema 8: Trastorns de la personalitat.
Tema 9: Trastorns relacionats amb substàncies.
Tema 10: Trastorn mental orgànic.
Tema 11: Trastorns d’inici de la infància o adolescència.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
29 43.5 72.5
Seminaris
6 1 7
Treballs
4 19 23
Pràcticum
120 0 120
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
0.5 0 0.5
Proves objectives de tipus test
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de la assignatura, explicació del objectius,
l’avaluació i cronograma de les activitats.
Sessió Magistral Explicació dels continguts del programa.
Seminaris Es fa una exposició breu d’un tema en concret, o s’aporta material per estimular la discussió i l’anàlisi, l’alumne ha de arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades.
Treballs L’alumne elaborarà un treball individual a partir d’un tema proposat relacionat amb els continguts de l’assignatura.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Treballs
Pràcticum
Atenció personalitzada
Proves objectives de preguntes curtes
Proves objectives de tipus test
Descripció
Atenció personalitzada individual per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació en el disseny i desenvolupament del treball que ha de realitzar.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Reflexió argumentada de pel•lícules, documentals o altres documents relacionat amb algun tema del programa que es veurà a classe. 5%
Treballs Es valora l’estructura del treball relacionada amb la teoria i el contingut. 15%
Proves objectives de preguntes curtes Es realitzarà una prova amb 4 preuntes curtes sobre el continut de l'assinatura 10%
Proves objectives de tipus test Es realitzarà una prova amb 30 preuntes tipus test 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). DSM IV. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales. Barcelona: Masson, 1995.

Enfermeria Psiquiátrica. México: McGraw-Hill Interamericana; 2001.

FORNES J. Enfermería de Saud Mental y Psiquiátrica. Planes de cuidados. Madrid: Editorial Medica Paramericana; 2005.

JOHNSON B.S.  Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria. 4ªed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1999

LUIS RODRIGO M.T. Diagnósticos Enfermeros revisión crítica y guía práctica.Barcelona: Masson; 2002.

MORRISON M. Fundamentos de Enfermería en Salud Mental. Madrid: Harcourt Brace de España; 1999.

RIGOL A., UGALDE M. Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria. 2ª ed. Barcelona: Masson; 2003.

 

Complementària

 

Altres recursos:

Documentals i pel·lícules.

http://www.psiquiatria.com

Recomanacions