DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) INFERMERIA PSIQUIÀTRICA I SALUT MENTAL Codi 18061016
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 3 6 Troncal Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ALBACAR RIOBOÓ, NÚRIA MARIA
Adreça electrònica mariapaz.querol@urv.cat
nuria.albacar@urv.cat
mar.lleixa@urv.cat
mariapilar.monteso@urv.cat
pereantoni.dalmau@urv.cat
0
barbara.adell@urv.cat
Professors/es
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
ALBACAR RIOBOÓ, NÚRIA MARIA
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
DALMAU LLORCA, PERE ANTONI
CORTES MOSCOVICIO, ISABEL
ADELL ARGENTO, BARBARA
Web
Descripció general i informació rellevant Proporcionar a l’alumne coneixements bàsics sobre les necessitats i problemes relacionats amb la salut mental en la persona, família i comunitat, així com desenvolupar les habilitats i actituds necessàries per oferir un cuidatge d’infermeria integral, tant en situacions de promoció i prevenció de la salut mental, com en els processos de malaltia i rehabilitació.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A11 Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A13 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B21 Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
B24 Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
B25 Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Comprendre el procés de salut-malaltia mental com a un fenomen en el que intervenen múltiples factors relacionats entre sí. A1
A13
C2
C3
2. Conèixer les principals teories i models relacionats amb la salut mental així com els principals trastorns i la seva manifestació. A1
A13
A15
A16
B22
3. Descriure les modificacions que es produeixen en la satisfacció de les necessitats bàsiques humanes com a conseqüència d’un trastorn mental. A1
A2
A4
B22
4. Prendre consciència de la incidència dels factors culturals i socials en la percepció de la malaltia mental. B9
B10
5. Analitzar el rol d’infermeria en l’atenció a la persona, família i comunitat amb problemes de salut mental. A7
A13
A15
B4
B5
B8
6. Conèixer els diferents recursos i serveis en les actuals xarxes assistencials de salut mental per a planificar una adequada intervenció i participar com a membre actiu dins de l’equip terapèutic. B8
B21
7. Prendre consciència de les pròpies actituds en la pràctica clínica. A7
A16
B7
B9
B10
B24
B25
8. Donar resposta a la cura integral de les persones amb problemes de salut mental en la pràctica clínica. A2
A3
A4
A6
A9
A10
A11
A12
B2
B7
B9
B10
B20
B21
B24
9. Utilitzar les habilitats quan a comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental en la pràctica clínica. A3
A7
A9
A10
B7
B20
B21
B24
B25
10. Aplicar el procés d’atenció d’infermeria en la cura de la persona i família amb alteracions de salut mental i psiquiàtrica en la pràctica clínica. A2
A3
A9
A10
A12
A16
B3
B5
B7
B22
B24

Continguts
Tema Subtema
MÒDUL 1.
SALUT MENTAL. INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA PSIQUIÀTRICA

Tema 1: Salut Mental. Conceptes Bàsics.
Tema 2: Aspectes històrics de la psiquiatria i de la infermeria psiquiàtrica.
Tema 3: Teories psicològiques i models conceptuals.
Tema 4: Sistemes de classificació diagnostica en psiquiatria.
Tema 5: Salut mental en el sistema global de salut.
Tema 6: Rol terapèutic de la infermeria en salut mental.
Tema 7: Acollida i valoració del pacient en salut mental.
MÒDUL II
CURES D’INFERMERIA EN ELS TRASTORNS PSIQUIÀTRICS I DE SALUT MENTAL


Tema 1: Necessitats fonamentals significatives en salut mental.
Tema 2: Procés de canvi i crisi.
Tema 3: Trastorns d’ansietat.
Tema 4: Trastorns somatomofos.
Tema 5: Trastorns de la conducta alimentària.
Tema 6: Trastorns de l’estat d’ànim.
Tema 7: Esquizofrènia i altres trastorns psicòtics.
Tema 8: Trastorns de la personalitat.
Tema 9: Trastorns relacionats amb substàncies.
Tema 10: Trastorn mental orgànic.
Tema 11: Trastorns d’inici de la infància o adolescència.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
29 14.5 43.5
Pràcticum
100 12 112
Seminaris
7 15 22
Fòrums de discussió
2 10 12
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
0.5 15 15.5
Proves objectives de tipus test
0.5 15 15.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de l'assignatura, explicació dels objectius,
avaluació i cronograma de les activitats.
Sessió Magistral Classes teòriques i participatives sobre conceptes i continguts de l'assignatura amb suport audiovisual.
Pràcticum Els alumnes realitzen pràctiques clíniques obligatòries en diferents unitats de psiquiatria i salut mental amb l’objectiu d’integrar la teoria amb la pràctica i poder adquirir habilitats en quant a comunicació, observació i valoració del pacient.
Seminaris S'analitzarà un cas mitjançant la visualització d'una pel·lícula comercial
Fòrums de discussió Anàlisi i opinió personal d'un article científic relacionat amb la infermeria psiquiàtrica mitjançant el moodle

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Pràcticum
Atenció personalitzada
Fòrums de discussió
Proves objectives de preguntes curtes
Proves objectives de tipus test
Descripció
Atenció personalitzada individual o grupal per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats relacionades amb l'assignatura. També podrà utilitzar l'entorn virtual Moodle o e-mail per comunicar-se amb la professora.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràcticum Es portarà a terme mitjançant el seguiment de l’aprenentatge de l’alumne al llarg de tot el període pràctic. L’avaluació es realitzarà a partir de l’observació directa de l’alumne per part de l’equip d’infermeria del centre on ha realitzat les pràctiques i del professor que les ha dirigit, per l’entrevista personal amb l’alumne i per l’execució i presentació del portafoli. 35%
Seminaris S'avaluarà l'assistència i participació en els seminaris així com el treball d'anàlisi que es realitzarà en grup 20%
Fòrums de discussió S'avaluarà la participació i el contingut 5%
Proves objectives de preguntes curtes Es realitzarà una prova amb 4 preguntes curtes sobre el continut de l'assinatura 10%
Proves objectives de tipus test Es realitzarà una prova amb 30 preguntes tipus test 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El pràcticum, les proves objectives de pregunta curta i les proves objectives tipus test s'han d'aprovar per poder obtenir la qualificació final de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Fornes J. Enfermería de Saud Mental y Psiquiátrica. Planes de cuidados. Madrid: Editorial Medica Paramericana; Última edició disponible.

Johnson BS.  Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; Última edició disponible.

Shives LR. Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos básicos. Madrid: McGraw-Hill; Última edició disponible.

Rigol A, Ugalde M. Enfermería de salud mental y psiquiátrica. Barcelona: Masson; Última edició disponible

Complementària

Barlow DH, Durand VM. Psicopatología. Madrid: Thomson; Última edició disponible.

Vallejo J. Introducción a la psicopatología y psiquiatría. Barcelona: Salvat; Última edició disponible.

American  Psychiatric Association (APA). DSM-IV-TR. Manual diagnóstico y estadísticos de los trastornos mentales. Barcelona: Masson; Última edició disponible.

Bobes J. Salud mental: enfermería psiquiátrica. Madrid: Síntesis; Última edició disponible.

Cook JS, Fontaine KL. Fundamentos esenciales de enfermería en salud mental. Madrid: McGraw-Hill; Última edició disponible.

Megías F, Serrano MD. Enfermería en psiquiatría y salud mental. Madrid: Ediciones DEA; Última edició disponible.

Morrison M. Fundamentos en enfermería de salud mental. Madrid: Harcourt Brace; Última edició disponible.

O'Brien PG, et. al. Enfermería psiquiátrica. México: McGraw-Hill. Interamericana; Última edició disponible.

 

Altres recursos:

Documentals i pel·lícules.

http://www.psiquiatria.com

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES I/18061002
CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES II/18061003
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent