DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ Codi 18061017
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
10.5 6 4.5 Troncal Primer Anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BOFILL MONTORO, DOMINGO DE GUZMAN
Adreça electrònica domingo.bofill@urv.cat
mariateresa.salvado@urv.cat
joseluis.grasa@urv.cat
Professors/es
BOFILL MONTORO, DOMINGO DE GUZMAN
SALVADÓ USACH, MARIA TERESA
GRASA MURO, JOSEP LLUÍS
Web
Descripció general i informació rellevant Estudia, d’un punt de vista holístic i integrador, les bases moleculars (bioquimica) i físiques(biofísica), la morfologia de les estructures macroscòpiques(anatomia), microscòpiques(histologia) del ser humà el seu correcte desenvolupament(embriologia) i funcionament (fisiologia),que l’alumne deurà conéixer per poder identificar i diferenciar posteriorment del funcionaments patològics

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A5 Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats).
A11 Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A13 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera
A14 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats.
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
A17 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B15 Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os).
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el desenvolupament, morfologia i funcions normals del cos humà A1
A3
A8
A11
A12
A16
A17
B1
B2
B3
B13
B15
C2
2. Entendre el cos humà com una unitat funcional interrelacionant òrgans i sistemes A3
A5
A8
A13
B1
B3
C2
3. Saber diferenciar els diversos òrgans i aparells A1
A6
A8
A12
A17
B1
B2
B3
C2
4. Conèixer les bases bioquímiques i biofísiques del funcionament del cos humà A1
A6
A8
A12
A17
B1
B2
B3
B4
C1
C2
C5
5. Conèixer l’estructura de la cèl•lula i els teixits A1
A6
A12
B1
B3
6. Reconèixer el funcionament normal de l’organisme A1
A4
A5
B1
B2
B4
7. Conèixer i utilitzar les nomenclatures pròpies de l’anatomofisiologia A13
A14
A15
A16
A17
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica 1. Biofisica 1 Introducció
2 Estructura de la matèria
3 L’aigua i els elements minerals
4 Disperssions i dissolucions aquoses
5 Equilibri àcid/base
6 Dissolucions coloidals.
Unitat temàtica 2. Bioquímica 1 Le molècules orgàniques
2 Glúcids
3 Lípids
4 Proteïnes
5 Àcids nuclèics
6 Biocatalitzadors
7 Metabolisme general
8 Metabolisme dels glúcids
9 Metabolisme dels lípids
10 Metabolisme de les proteïnes
11Metabolisme dels àcids nucleics.
Unitat temàtica 3. Citologia 1 La cèl.lula
2 El nucli cel.lular
3 Divisió cel.lular
Unitat temàtica 4. Histologia 1 Generalitats dels teixits
2 Teixit epitelial
3 Teixit muscular cartilaginòs i òssi
4 Teixit conjuntiu
Unitat temàtica 5. Embriologia 1 Fecundació
2 Diferenciació
3 Desenvolupament del fetus
Unitat temàtica 6. Anatomia I 1 Osteologia
2 Artrologia
3 Neuro-miologia
4 Circulació perifèrica
Unitat temàtica 7. Anatomo-fisiologia 1 La sang
2 Aparell cardiocrculartori
3 Aparell respiratòri
4 Aparell genito urinari
5 Aparell digestiu
6 Sistema nerviòs
7 Sentits
8 Sistemes de regulació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0.5 1.5
 
Sessió Magistral
60 75 135
Presentacions / exposicions
10 25 35
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 15 25
Seminaris
10 17.5 27.5
Debats
10 12.5 22.5
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
8 0 8
Proves objectives de tipus test
3 0 3
Proves pràctiques
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició teòrica de l’assignatura
Presentacions / exposicions Presentació oral per part d’un alumne que representa a un grup de treball de temes seleccionats del programa. Prèvia revisió en suport paper per part del professor
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació anàlisi i resolució de problemes relacionats amb la temàtica de l’assignatura
Seminaris Treballs conjunts i en profunditat d’un tema monogràfic. Ampliació dels continguts de l’exposició magistral
Debats Dos grups defensen de forma argumentada postures diferents respecte a un tema

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Seminaris
Debats
Proves pràctiques
Descripció
Per qualsevol dubte relacionat amb el contingut teòric de l’assignatura. Per orientar la forma de aprendre i entendre l’assignatura. Per resoldre dubtes i problemes de comprensió no solventats amb anterioritat.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de preguntes curtes Relacionat amb el contingut teòric 60%
Proves objectives de tipus test Relacionat amb el contingut teòric. Examen de resposta múltiple 20%
Proves pràctiques Presentacions, debats i resolució de problemes 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , BIOFÍSICA. Curso de nivelación de la UNED., ,
, BIOQUÍMICA. Curso de nivelación de la UNED., ,
LATARJET y otros., “Anatomía humana”., Panamericana., 1983.
LATARJET y otros., “Anatomía humana”., Panamericana., 1983.
SOBOTA/BECHER., “Atlas de Anatomía humana”., Toray., 1984 Barcelona.
NETTER., “Atlas de anatomía”., Salvat., 1987 Barcelona.
NETTER., “Atlas de anatomía”., Salvat., 2004 Barcelona.
BEARKALOP, A y otros., “Biología y Fisiología celular”, Omega, S.A. 4ª edició., 1975 Barcelona.
PASTERNAK., “Bioquímica Humana”., Expax.,
GUYTON., “Fisiología humana”., Interamericana., 1994.
HAROLD/HARPER., “Manual de Química Fisiológica”., El Manual Moderno S.A.,
A. ORTIZ GONZALEZ., “Medio Interno”., ,
REITH, E.J. y otros., “Texto básico de Anatomía y Fisiología para enfermería”., Doyma., 1982 Barcelona.

Complementària

Recomanacions