DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ Codi 18061017
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
10.5 6 4.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BOFILL MONTORO, DOMINGO DE GUZMAN
Adreça electrònica mariadelcarmen.nieto@urv.cat
flor.saez@urv.cat
elena.gonzalez@urv.cat
0
domingo.bofill@urv.cat
lluisa.maldonado@urv.cat
mariateresa.salvado@urv.cat
joseluis.grasa@urv.cat
lola.santacatalina@urv.cat
Professors/es
NIETO DE LA FUENTE, MARIA DEL CARMEN
SÁEZ VAY, FLORENCIA
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
ARTERO PONS, MARIA SABINA
BOFILL MONTORO, DOMINGO DE GUZMAN
MALDONADO SIMÓ, MARÍA LUISA
SALVADÓ USACH, MARIA TERESA
GRASA MURO, JOSEP LLUÍS
SANTACATALINA UBIEDO, MARIA DE LOS DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant Estudia, d’un punt de vista holístic i integrador, les bases moleculars (bioquimica) i físiques(biofísica), la morfologia de les estructures macroscòpiques(anatomia), microscòpiques(histologia) del ser humà el seu correcte desenvolupament(embriologia) i funcionament (fisiologia),que l’alumne deurà conéixer per poder identificar i diferenciar posteriorment del funcionaments patològics

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A5 Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats).
A11 Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A13 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera
A14 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats.
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
A17 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B15 Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os).
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el desenvolupament, morfologia i funcions normals del cos humà A1
A3
A8
A11
A12
A16
A17
B1
B2
B3
B13
B15
C2
2. Entendre el cos humà com una unitat funcional interrelacionant òrgans i sistemes A3
A5
A8
A13
B1
B3
C2
3. Saber diferenciar els diversos òrgans i aparells A1
A6
A8
A12
A17
B1
B2
B3
C2
4. Conèixer les bases bioquímiques i biofísiques del funcionament del cos humà A1
A6
A8
A12
A17
B1
B2
B3
B4
C1
C2
C5
5. Conèixer l’estructura de la cèl•lula i els teixits A1
A6
A12
B1
B3
6. Reconèixer el funcionament normal de l’organisme A1
A4
A5
B1
B2
B4
7. Conèixer i utilitzar les nomenclatures pròpies de l’anatomofisiologia A13
A14
A15
A16
A17
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica 1. Biofisica 1 Introducció
2 Estructura de la matèria
3 L’aigua i els elements minerals
4 Disperssions i dissolucions aquoses
5 Equilibri àcid/base
6 Dissolucions coloidals.
Unitat temàtica 2. Bioquímica 1 Le molècules orgàniques
2 Glúcids
3 Lípids
4 Proteïnes
5 Àcids nuclèics
6 Biocatalitzadors
7 Metabolisme general
8 Metabolisme dels glúcids
9 Metabolisme dels lípids
10 Metabolisme de les proteïnes
11Metabolisme dels àcids nucleics.
Unitat temàtica 3. Citologia 1 La cèl.lula
2 El nucli cel.lular
3 Divisió cel.lular
Unitat temàtica 4. Histologia 1 Generalitats dels teixits
2 Teixit epitelial
3 Teixit muscular cartilaginòs i òssi
4 Teixit conjuntiu
Unitat temàtica 5. Embriologia 1 Fecundació
2 Diferenciació
3 Desenvolupament del fetus
Unitat temàtica 6. Anatomia I 1 Osteologia
2 Artrologia
3 Neuro-miologia
4 Circulació perifèrica
Unitat temàtica 7. Anatomo-fisiologia 1 La sang
2 Aparell cardiocrculartori
3 Aparell respiratòri
4 Aparell genito urinari
5 Aparell digestiu
6 Sistema nerviòs
7 Sentits
8 Sistemes de regulació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0.5 1.5
 
Sessió Magistral
60 75 135
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 15 25
Seminaris
10 17.5 27.5
Debats
10 12.5 22.5
Presentacions / exposicions
35 0 35
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
8 0 8
Proves objectives de tipus test
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició teòrica de l’assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació anàlisi i resolució de problemes relacionats amb la temàtica de l’assignatura
Seminaris Treballs conjunts i en profunditat d’un tema monogràfic. Ampliació dels continguts de l’exposició magistral
Debats Dos grups defensen de forma argumentada postures diferents respecte a un tema
Presentacions / exposicions

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Seminaris
Debats
Presentacions / exposicions
Descripció
Per qualsevol dubte relacionat amb el contingut teòric de l’assignatura. Per orientar la forma de aprendre i entendre l’assignatura. Per resoldre dubtes i problemes de comprensió no solventats amb anterioritat.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de preguntes curtes Relacionat amb el contingut teòric 70%
Proves objectives de tipus test Relacionat amb el contingut teòric. Examen de resposta múltiple 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , BIOFÍSICA. Curso de nivelación de la UNED., ,
, BIOQUÍMICA. Curso de nivelación de la UNED., ,
LATARJET y otros., “Anatomía humana”., Panamericana., 1983.
LATARJET y otros., “Anatomía humana”., Panamericana., 1983.
SOBOTA/BECHER., “Atlas de Anatomía humana”., Toray., 1984 Barcelona.
NETTER., “Atlas de anatomía”., Salvat., 1987 Barcelona.
NETTER., “Atlas de anatomía”., Salvat., 2004 Barcelona.
BEARKALOP, A y otros., “Biología y Fisiología celular”, Omega, S.A. 4ª edició., 1975 Barcelona.
PASTERNAK., “Bioquímica Humana”., Expax.,
GUYTON., “Fisiología humana”., Interamericana., 1994.
HAROLD/HARPER., “Manual de Química Fisiológica”., El Manual Moderno S.A.,
A. ORTIZ GONZALEZ., “Medio Interno”., ,
REITH, E.J. y otros., “Texto básico de Anatomía y Fisiología para enfermería”., Doyma., 1982 Barcelona.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent