Codi |
|
A2 |
Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials. |
A4 |
Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència. |
A5 |
Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient. |
A6 |
Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…) |
A11 |
Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…) |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
A16 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida. |
A17 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació. |
A18 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar tecnologies i informàtica a les cures de salut. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B10 |
Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort. |
B11 |
Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats. |
B12 |
Capacitat per ajustar el seu paper amb l'objectiu de respondre efectivament a les necessitats de la població o els pacients. Quan sigui necessari i apropiat, ser capaç de desafiar els sistemes vigents per cobrir les necessitats de la població i els pacients. |
B23 |
Capacitat per informar, enregistrar, documentar i derivar cuidatges utilitzats tecnologies adequades. |
B26 |
Capacitat per representar adequadament la perspectiva del pacient i actuar per evitar abusos. |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer els principals conceptes de la farmacologia i el seu pes dintre del currículum d’infermeria. |
A16
|
B8
|
|
2. Interpretar textos relacionats amb la descripció dels medicaments. |
A6
|
B7
|
|
3. Comprendre els paràmetres farmacocinètics en la utilització clínica dels medicaments. |
A6 A16
|
|
|
4. Distingir com actua el fàrmac en l’organisme humà i els efectes que produeix en relació al seu mecanisme d’acció i la seva dosis. |
A6 A16
|
|
|
5. Identificar els diferents tipus d’interaccions, efectes adversos i tòxics dels fàrmacs. |
A6 A16
|
|
|
6. Conèixer les propietats farmacològiques i terapèutiques de les substàncies utilitzades en la pràctica clínica diària. |
A6 A16
|
|
|
7. Organitzar les pautes d’administració de fàrmacs a nivell hospitalari i domiciliari seguint un protocol de tractament. |
A6
|
B1 B2 B3 B4 B5 B11
|
|
8. Utilitzar, avaluar de forma crítica i sistematitzada la informació sobre els medicaments. |
A4 A5 A17
|
B1 B2 B3 B4 B5 B11
|
C1 C2
|
9. Sintetitzar la informació bàsica per a poder facilitar la educació sanitària als pacients sobre medicació i adequar el llenguatge a cada situació. |
A11 A17
|
B1 B2 B3 B4 B5 B10 B11 B23
|
C5
|
10. Prendre consciència dels problemes d’automedicació. |
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B11 B26
|
|
11. Adaptar el pla terapèutic a cada malalt per facilitar l’adherència al tractament. |
A2 A11 A12 A18
|
B1 B2 B3 B4 B5 B11 B12
|
C2
|
Tema |
Subtema |
UNITAT I: TERAPÈUTICA MEDICAMENTOSA. GENERALITATS |
Tema 1-. Concepte de Farmacologia clínica. Concepte de fàrmac i medicament. Branques de la Farmacologia.
Tema 2-. Farmacocinètica: absorció, distribució, metabolització i elxcreció dels fàrmacs.
Tema 3-. Vies d’administració dels medicaments. Farmacodinàmia.
Tema 4-. Interaccions dels fàrmacs.
Tema 5-. Reaccions adverses dels fàrmacs.
|
UNITAT II: FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS PERIFÈRIC |
Tema 6-. Sistema nerviós autònom o vegetatiu. Sistema nerviós simpàtic: simpaticomimètics i simpaticolítics.
Tema 7-. Sistema nerviós autònom o vegetatiu. Sistema nerviós parasimpàtic: parasimpaticomimètics i parasimpaticolítics.
Tema 8-. Sistema nerviós somàtic: blocadors de la placa motriu o relaxants musculars perifèrics.
|
UNITAT III: FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS CENTRAL |
Tema 9-. Ansietat i trastorns de la son. Fàrmacs ansiolítics. Fàrmacs hipnòtics-sedants.
Tema 10-. Epilèpsia. Fàrmacs antiepilèptics i anticonvulsivants.
Tema 11-. Patologies dels ganglis basals. Malatia de Parkinson. Fàrmacs antiparkinsonians.
Tema 12-. Trastorns afectius. Fàrmacs antidepressius i animaníacs.
Tema 13-. Trastorns psicòtics. Fàrmacs antipsicòtics o neurolèptics o tranquil·litzants majors.
|
UNITAT IV: FARMACOLOGIA DEL DOLOR |
Tema 14-. Fàrmacs anestèsics.
Tema 15-. Fàrmacs analgèsics: opiacis, no opiacis i coadjuvants.
|
UNITAT V: ANTIMICROBIANS |
Tema 16-. Antibiòtics - Generalitats.
Tema 17-. Antibiótics betalactàmics .
Tema 18-. Macròlits, lincosamines i glicopèptids.
Tema 19-. Aminoglucòsids, quinolones i altres antibiòtics.
Tema 20-. Antifúngics.
Tema 21-. Antivirals. Antiretrovirals.
Tema 22-. Antisèptics i desinfectants.
Tema 23-. Quimioteràpia de la tuberculosi.
|
UNITAT VI: FARMACOLOGIA DE L’APARELL RESPIRATORI
|
Tema 24-. Antitussígens. Broncodilatadors. Antihistamínics H1. |
UNITAT VII: FARMACOLOGIA DEL SISTEMA CÀRDIO-VASCULAR |
Tema 25-. Digoxina. Inotrops adrenèrgics.
Tema 26-. Blocadors beta adrenèrgics. Blocadors alfa, beta adrenèrgics. Vasodilatadors directes.
Tema 27-. Antagonistes del calci. Inhibidors de l’ECA. Antagonistes receptor de l’angiotensina II.
Tema 28-. Diürètics.
Tema 29-. Nitrats.
Tema 30-. Agents modificadors de la coagulació sanguínia: agents hemostàtics (locals, sistèmics, antifibrinolítics).
Tema 31-. Agents modificadors de la coagulació sanguínia: antiagregants plaquetaris, anticoagulants i fibrinolítics.
|
UNITAT VIII: FARMACOLOGIA DE L'APARELL DIGESTIU |
Tema 32-. Fàrmacs utilitzats en el tractament de la malaltia ulcerosa.
Tema 33-. Fàrmacs antiemètics.
Tema 34-. Fàrmacs utilitzats en el tractament del restrenyiment o la diarrea.
|
UNITAT IX: FÀRMACS RELACIONATS AMB L'ALTERACIÓ DE L'EQUILIBRI HORMONAL I METABOLIC |
Tema 35-. Hormones de l’escorça suprarenal:glucocorticoides i mineralcorticoides.
Tema 36-. Hormones pancreàtiques: insulina i glucagó. Diabetis: insulina i antidiabètics orals.
Tema 37-. Hormones de la tiroide i fàrmacs antitiroïdals.
Tema 38-. Hormones que intervenen en el metabolisme del calci i del fosfor: calcitonina. Parathormona i vitamina D3. Farmacologia del trastorns ossis i del calci.
Tema 39-. Fàrmacs antiateromatosos o hipolipemiants.
Tema 40-. Fàrmacs antigotosos.
Tema 41-. Fàrmacs antianèmics i factors de creixement hematopoètics.
|
UNITAT X: QUIMIOTERÀPIA ANTINEOPLÀSTICA |
Tema 42-. Citostàtics. |
CLASES PRÀCTIQUES |
Seminari 1-. Preparació i administració de medicaments.
Seminari 2-. Fonts d’informació de medicaments. Informació farmacològica al malalt i a la població en general.
Seminari 3-. Errors de medicació.
Seminari 4-. Adherència al tractament.
Seminari 5-. Citostàtics: conceptes bàsics i maneig.
Taller-. Maneig de citostàtics.
Sessió de resolució de problemes relacionats amb els càlculs de dosificació més habituals.
Sessió de resolució de preguntes aplicatives relacionades amb alguns conceptes i fàrmacs.
Càs clínic:
- Informació medicaments.
- Plà terapèutic.
- Informació al malalt/cuidador.
- Educació a la població.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3.5 |
0 |
3.5 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
60 |
100 |
Seminaris |
|
12 |
9 |
21 |
Metodologies integrades |
|
2 |
5 |
7 |
Pràctiques a laboratoris |
|
2 |
1 |
3 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
15 |
18 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del programa teòric: continguts.
Explicació del programa pràctic: continguts, material i activitats a desenvolupar per l’alumne de forma independent i en grup.
Explicació del procés d’avaluació: proves i activitats avaluables.
Explicació del funcionament de les tutories (lloc i horaris).
|
Sessió Magistral |
Sessions magistrals, proporcionant-li a l’alumne els esquemes de les classes i bibliografia (per escrit o en l'espai del moodle).
Discussió del contingut teòric del cas clínic assignat.
|
Seminaris |
Teoria: Discussió de preguntes aplicatives en grups. Algunes unitats teòriques es treballaran exclusivament amb aquesta metodologia.
Pràctica: Seminaris teòrics en grups, relacionats amb els continguts a aplicar en la posterior resolució d’un cas clínic.
|
Metodologies integrades |
Resolució, per diferents mètodes, de problemes relacionats amb els càlculs de dosificació més habituals que l’infermer/a es trobarà en la pràctica diària. L’alumne els ha de treballar abans a casa. Participació dels alumnes en la resolució a classe. Assignació d’un cas clínic per grups de 7-8 alumnes. Cada alumne del grup ha de buscar informació sobre un medicament del cas clínic i respondre a unes preguntes. Tot el grup ha de fer la programació horària de l’administració de medicaments al pacient, adequar la informació al llenguatge del pacient i a la població en general.
Per al desenvolupament de les pràctiques, es proporciona un llibre de pràctiques que l'alumne haurà de lliurar complimentat al professor per a la valoració final.
|
Pràctiques a laboratoris |
Taller en grups reduïts sobre normes generals de manipulació de citostàtics i càlculs a realitzar en la seva preparació. Visita a la Unitat de preparació de citostàtics del Servei de Farmàcia de l’Hospital Verge de la Cinta.
|
Presentacions / exposicions |
Exposició dels casos clínics amb la participació de tots els membres del grup. |
|
Seminaris |
Metodologies integrades |
Pràctiques a laboratoris |
Presentacions / exposicions |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Presencial: dijous 9-10h al Servei de Farmàcia de l'Hospital Verge de la Cinta durant el primer quadrimestre.
En tot cas, altres hores de consulta seran a convenir.
Virtual:
Mitjançant l'espai moodle o per e-mail. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
En els seminaris de les preguntes aplicatives s'avaluarà l'assistència (obligatòria), la participació activa i les respostes dels alumnes. La valoració durant les sessions presencials podrà sumar 1 punt a la nota de l'exàmen teòric.
En els seminaris teòrics, s'avaluarà l'assistència obligatòria de l'alumne i l'aplicació dels seus continguts en la resolució del llibre de pràtiques. |
10% |
Metodologies integrades |
Basada en l'assistència obligatòria, participació activa i presentació dels problemes relacionats amb els càlculs de dosificació degudament resolts.
Presentació del llibre de pràctiques degudament complimentat.
La nota dels problemes de càlculs i del cas clínic puntua un total de 70 punts sobre 100 del total de pràctiques: 20 punts de la resolució correcta dels problemes, 25 punts del llibre de pràctiques de la part individual, 25 punts del treball en grup. |
35% |
Pràctiques a laboratoris |
Assistència obligatòria i presentació de les preguntes relacionades amb el taller de maneig de citostàtics. La puntuació serà d'un total de 15 punts sobre 100 del total de les pràctiques.
|
7.5% |
Presentacions / exposicions |
Assitència obligatòria al seminari i participació activa en l'exposició del cas clínic resolt. La nota, relacionada amb la presentació i actitud del alumne en el desenvolupament de les pràctiques, puntua un total de 15 punts sobre 100 del total de pràctiques. |
7,5% |
Proves objectives de tipus test |
Continguts teòrics: Desenvolupament d’una prova objectiva amb 50 qüestions de tipus test amb 5 opcions de resposta.
Cada resposta correcta suma un punt positiu.
Cada resposta errònia resta 0.25 punts.
Per a obtenir la nota de la part teòrica (0-10), la suma dels punts obtinguts es dividirà per 5.
|
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota pràctica és la suma del treball de citostàtics, dels càlculs de dosificació i del cas clínic (total 100 punts), dividit per 10. La no assistència sense justificar als blocs obligatoris resta 5 punts del total de 100. L'alumne aprovarà la part pràctica si obté una nota mínima de 5 (sobre 10). La nota de teoria serà la suma del tets mes la nota de les preguntes aplicatives. L'alumne aprovarà la part teòrica si obté una nota mínima de 5 (sobre 10). La part que no s'aprovi haurà de presentar-se a un exàmen a la segona convocatòria. |
Bàsica |
J. Flórez i col., Farmacología Humana, 4ª edició, Masson. Barcelona 2003
S. Castells i M. Hernàndez, Farmacología humana en enfermería, 1ª edició, Harcourt. Madrid 2001
|
|
Complementària |
E. Pacheco, Enfermería. Farmacología pràtica de enfermería. Serie de manuales de enfermería, 1ª edició, Masson. Barcelona 2000
Lilley-Aucker, Farmacología en enfermería, 2ª edició, Mosby. Madrid 2000
JM. Mosquera i col., Farmacología para enfermería, 3ª edició, Interamericana-Mcgraw-Hill. Madrid 2002
Dawson, Taylor, Reide, Lo esencial en farmacología. Cursos de Crash de Mosby, 2ª edició, Mosby.Madrid 2003
|
Altres Recursos:
Fonts d’informació addicionals referides al Seminari destinat a tal efecte: Pàgines Web, Butlletins informatius, Revistes científiques, Catàlegs d’especialitats farmacèutiques, ...
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|