DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) FARMACOLOGIA Codi 18061018
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
GIRALT BATISTA, MONTSERRAT
Adreça electrònica mariacarmen.escoms@urv.cat
mariafrancesca.ortin@urv.cat
montse.giralt@urv.cat
Professors/es
ESCOMS MORENO, MARIA CARMEN
ORTÍN FONT, MARIA FRANCESCA
GIRALT BATISTA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant La realització de la teràpia farmacològica té caràcter interdisciplinari, de manera que tots els professionals de la salut desenvolupin activitats complementàries amb tendència a millorar el rendiment del tractament farmacològic. Així, el professional d’infermeria per a poder ser eficaç, mitjançant l’ús dels coneixements i metodologia adequats, ha de plantejar-se uns objectius, activitats o adquisició d’habilitats relacionades amb aquest tema, com: • Administrar els fàrmacs segons les seves propietats. Seguir totes les observacions contingudes en la prescripció mèdica. • Valorar l’eficàcia del tractament, controlar les circumstàncies fisiològiques i fisiopatològiques que poden afectar-lo. • Valorar els senyals d’alarma indicatius de toxicitat lleu/greu. Posar en funcionament, si escau, els mecanismes d’urgències específics. • Analitzar les interaccions potencials clínicament significatives. • Prevenir la toxicitat del fàrmac per a incrementar la seguretat del pacient. Disminuir o alleujar les molèsties del tractament farmacològic; valorar i controlar les circumstàncies precipitants. • Informar al pacient, valorar els seus coneixements previs i el compliment del tractament prescrit.

Competències
Codi  
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A5 Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A11 Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
A17 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació.
A18 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar tecnologies i informàtica a les cures de salut.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
B12 Capacitat per ajustar el seu paper amb l'objectiu de respondre efectivament a les necessitats de la població o els pacients. Quan sigui necessari i apropiat, ser capaç de desafiar els sistemes vigents per cobrir les necessitats de la població i els pacients.
B23 Capacitat per informar, enregistrar, documentar i derivar cuidatges utilitzats tecnologies adequades.
B26 Capacitat per representar adequadament la perspectiva del pacient i actuar per evitar abusos.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer els principals conceptes de la farmacologia i el seu pes dintre del currículum d’infermeria. A16
B8
2. Interpretar textos relacionats amb la descripció dels medicaments. A6
B7
3. Comprendre els paràmetres farmacocinètics en la utilització clínica dels medicaments. A6
A16
4. Distingir com actua el fàrmac en l’organisme humà i els efectes que produeix en relació al seu mecanisme d’acció i la seva dosis. A6
A16
5. Identificar els diferents tipus d’interaccions, efectes adversos i tòxics dels fàrmacs. A6
A16
6. Conèixer les propietats farmacològiques i terapèutiques de les substàncies utilitzades en la pràctica clínica diària. A6
A16
7. Organitzar les pautes d’administració de fàrmacs a nivell hospitalari i domiciliari seguint un protocol de tractament. A6
B1
B2
B3
B4
B5
B11
8. Utilitzar, avaluar de forma crítica i sistematitzada la informació sobre els medicaments. A4
A5
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B11
C1
C2
9. Sintetitzar la informació bàsica per a poder facilitar la educació sanitària als pacients sobre medicació i adequar el llenguatge a cada situació. A11
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B10
B11
B23
C5
10. Prendre consciència dels problemes d’automedicació. B1
B2
B3
B4
B5
B6
B11
B26
11. Adaptar el pla terapèutic a cada malalt per facilitar l’adherència al tractament. A2
A11
A12
A18
B1
B2
B3
B4
B5
B11
B12
C2

Continguts
Tema Subtema
UNITAT I: TERAPÈUTICA MEDICAMENTOSA. GENERALITATS Tema 1-. Concepte de Farmacologia clínica. Concepte de fàrmac i medicament. Branques de la Farmacologia.
Tema 2-. Farmacocinètica: absorció, distribució, metabolització i elxcreció dels fàrmacs.
Tema 3-. Vies d’administració dels medicaments. Farmacodinàmia.
Tema 4-. Interaccions dels fàrmacs.
Tema 5-. Reaccions adverses dels fàrmacs.

UNITAT II: FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS PERIFÈRIC Tema 6-. Sistema nerviós autònom o vegetatiu. Sistema nerviós simpàtic: simpaticomimètics i simpaticolítics.
Tema 7-. Sistema nerviós autònom o vegetatiu. Sistema nerviós parasimpàtic: parasimpaticomimètics i parasimpaticolítics.
Tema 8-. Sistema nerviós somàtic: blocadors de la placa motriu o relaxants musculars perifèrics.

UNITAT III: FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS CENTRAL Tema 9-. Ansietat i trastorns de la son. Fàrmacs ansiolítics. Fàrmacs hipnòtics-sedants.
Tema 10-. Epilèpsia. Fàrmacs antiepilèptics i anticonvulsivants.
Tema 11-. Patologies dels ganglis basals. Malatia de Parkinson. Fàrmacs antiparkinsonians.
Tema 12-. Trastorns afectius. Fàrmacs antidepressius i animaníacs.
Tema 13-. Trastorns psicòtics. Fàrmacs antipsicòtics o neurolèptics o tranquil·litzants majors.

UNITAT IV: FARMACOLOGIA DEL DOLOR Tema 14-. Fàrmacs anestèsics.
Tema 15-. Fàrmacs analgèsics: opiacis, no opiacis i coadjuvants.

UNITAT V: ANTIMICROBIANS Tema 16-. Antibiòtics - Generalitats.
Tema 17-. Antibiótics betalactàmics .
Tema 18-. Macròlits, lincosamines i glicopèptids.
Tema 19-. Aminoglucòsids, quinolones i altres antibiòtics.
Tema 20-. Antifúngics.
Tema 21-. Antivirals. Antiretrovirals.
Tema 22-. Antisèptics i desinfectants.
Tema 23-. Quimioteràpia de la tuberculosi.

UNITAT VI: FARMACOLOGIA DE L’APARELL RESPIRATORI
Tema 24-. Antitussígens. Broncodilatadors. Antihistamínics H1.
UNITAT VII: FARMACOLOGIA DEL SISTEMA CÀRDIO-VASCULAR Tema 25-. Digoxina. Inotrops adrenèrgics.
Tema 26-. Blocadors beta adrenèrgics. Blocadors alfa, beta adrenèrgics. Vasodilatadors directes.
Tema 27-. Antagonistes del calci. Inhibidors de l’ECA. Antagonistes receptor de l’angiotensina II.
Tema 28-. Diürètics.
Tema 29-. Nitrats.
Tema 30-. Agents modificadors de la coagulació sanguínia: agents hemostàtics (locals, sistèmics, antifibrinolítics).
Tema 31-. Agents modificadors de la coagulació sanguínia: antiagregants plaquetaris, anticoagulants i fibrinolítics.

UNITAT VIII: FARMACOLOGIA DE L'APARELL DIGESTIU Tema 32-. Fàrmacs utilitzats en el tractament de la malaltia ulcerosa.
Tema 33-. Fàrmacs antiemètics.
Tema 34-. Fàrmacs utilitzats en el tractament del restrenyiment o la diarrea.

UNITAT IX: FÀRMACS RELACIONATS AMB L'ALTERACIÓ DE L'EQUILIBRI HORMONAL I METABOLIC Tema 35-. Hormones de l’escorça suprarenal:glucocorticoides i mineralcorticoides.
Tema 36-. Hormones pancreàtiques: insulina i glucagó. Diabetis: insulina i antidiabètics orals.
Tema 37-. Hormones de la tiroide i fàrmacs antitiroïdals.
Tema 38-. Hormones que intervenen en el metabolisme del calci i del fosfor: calcitonina. Parathormona i vitamina D3. Farmacologia del trastorns ossis i del calci.
Tema 39-. Fàrmacs antiateromatosos o hipolipemiants.
Tema 40-. Fàrmacs antigotosos.
Tema 41-. Fàrmacs antianèmics i factors de creixement hematopoètics.

UNITAT X: QUIMIOTERÀPIA ANTINEOPLÀSTICA Tema 42-. Citostàtics.
CLASES PRÀCTIQUES Seminari 1-. Preparació i administració de medicaments.
Seminari 2-. Fonts d’informació de medicaments. Informació farmacològica al malalt i a la població en general.
Seminari 3-. Errors de medicació.
Seminari 4-. Adherència al tractament.
Seminari 5-. Citostàtics: conceptes bàsics i maneig.

Taller-. Maneig de citostàtics.

Sessió de resolució de problemes relacionats amb els càlculs de dosificació més habituals.

Sessió de resolució de preguntes aplicatives relacionades amb alguns conceptes i fàrmacs.

Càs clínic:
- Informació medicaments.
- Plà terapèutic.
- Informació al malalt/cuidador.
- Educació a la població.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3.5 0 3.5
 
Sessió Magistral
40 60 100
Seminaris
12 9 21
Metodologies integrades
2 5 7
Pràctiques a laboratoris
2 1 3
Presentacions / exposicions
3 15 18
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
1.5 0 1.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa teòric: continguts.
Explicació del programa pràctic: continguts, material i activitats a desenvolupar per l’alumne de forma independent i en grup.
Explicació del procés d’avaluació: proves i activitats avaluables.
Explicació del funcionament de les tutories (lloc i horaris).

Sessió Magistral Sessions magistrals, proporcionant-li a l’alumne els esquemes de les classes i bibliografia (per escrit o en l'espai del moodle).
Discussió del contingut teòric del cas clínic assignat.

Seminaris Teoria: Discussió de preguntes aplicatives en grups. Algunes unitats teòriques es treballaran exclusivament amb aquesta metodologia.
Pràctica: Seminaris teòrics en grups, relacionats amb els continguts a aplicar en la posterior resolució d’un cas clínic.
Metodologies integrades
Resolució, per diferents mètodes, de problemes relacionats amb els càlculs de dosificació més habituals que l’infermer/a es trobarà en la pràctica diària. L’alumne els ha de treballar abans a casa. Participació dels alumnes en la resolució a classe. Assignació d’un cas clínic per grups de 7-8 alumnes. Cada alumne del grup ha de buscar informació sobre un medicament del cas clínic i respondre a unes preguntes. Tot el grup ha de fer la programació horària de l’administració de medicaments al pacient, adequar la informació al llenguatge del pacient i a la població en general.
Per al desenvolupament de les pràctiques, es proporciona un llibre de pràctiques que l'alumne haurà de lliurar complimentat al professor per a la valoració final.

Pràctiques a laboratoris Taller en grups reduïts sobre normes generals de manipulació de citostàtics i càlculs a realitzar en la seva preparació. Visita a la Unitat de preparació de citostàtics del Servei de Farmàcia de l’Hospital Verge de la Cinta.

Presentacions / exposicions Exposició dels casos clínics amb la participació de tots els membres del grup.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Metodologies integrades
Pràctiques a laboratoris
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Descripció
Presencial: dijous 9-10h al Servei de Farmàcia de l'Hospital Verge de la Cinta durant el primer quadrimestre. En tot cas, altres hores de consulta seran a convenir. Virtual: Mitjançant l'espai moodle o per e-mail.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris En els seminaris de les preguntes aplicatives s'avaluarà l'assistència (obligatòria), la participació activa i les respostes dels alumnes. La valoració durant les sessions presencials podrà sumar 1 punt a la nota de l'exàmen teòric.
En els seminaris teòrics, s'avaluarà l'assistència obligatòria de l'alumne i l'aplicació dels seus continguts en la resolució del llibre de pràtiques.
10%
Metodologies integrades Basada en l'assistència obligatòria, participació activa i presentació dels problemes relacionats amb els càlculs de dosificació degudament resolts.
Presentació del llibre de pràctiques degudament complimentat.
La nota dels problemes de càlculs i del cas clínic puntua un total de 70 punts sobre 100 del total de pràctiques: 20 punts de la resolució correcta dels problemes, 25 punts del llibre de pràctiques de la part individual, 25 punts del treball en grup.
35%
Pràctiques a laboratoris Assistència obligatòria i presentació de les preguntes relacionades amb el taller de maneig de citostàtics. La puntuació serà d'un total de 15 punts sobre 100 del total de les pràctiques.
7.5%
Presentacions / exposicions Assitència obligatòria al seminari i participació activa en l'exposició del cas clínic resolt. La nota, relacionada amb la presentació i actitud del alumne en el desenvolupament de les pràctiques, puntua un total de 15 punts sobre 100 del total de pràctiques. 7,5%
Proves objectives de tipus test Continguts teòrics: Desenvolupament d’una prova objectiva amb 50 qüestions de tipus test amb 5 opcions de resposta.
Cada resposta correcta suma un punt positiu.
Cada resposta errònia resta 0.25 punts.
Per a obtenir la nota de la part teòrica (0-10), la suma dels punts obtinguts es dividirà per 5.
40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota pràctica és la suma del treball de citostàtics, dels càlculs de dosificació i del cas clínic (total 100 punts), dividit per 10. La no assistència sense justificar als blocs obligatoris resta 5 punts del total de 100. L'alumne aprovarà la part pràctica si obté una nota mínima de 5 (sobre 10). La nota de teoria serà la suma del tets mes la nota de les preguntes aplicatives. L'alumne aprovarà la part teòrica si obté una nota mínima de 5 (sobre 10). La part que no s'aprovi haurà de presentar-se a un exàmen a la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica J. Flórez i col., Farmacología Humana, 4ª edició, Masson. Barcelona 2003
S. Castells i M. Hernàndez, Farmacología humana en enfermería, 1ª edició, Harcourt. Madrid 2001

Complementària E. Pacheco, Enfermería. Farmacología pràtica de enfermería. Serie de manuales de enfermería, 1ª edició, Masson. Barcelona 2000
Lilley-Aucker, Farmacología en enfermería, 2ª edició, Mosby. Madrid 2000
JM. Mosquera i col., Farmacología para enfermería, 3ª edició, Interamericana-Mcgraw-Hill. Madrid 2002
Dawson, Taylor, Reide, Lo esencial en farmacología. Cursos de Crash de Mosby, 2ª edició, Mosby.Madrid 2003

Altres Recursos:

Fonts d’informació addicionals referides al Seminari destinat a tal efecte: Pàgines Web, Butlletins informatius, Revistes científiques, Catàlegs d’especialitats farmacèutiques, ...


 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent