DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura NUTRICIÓ I DIETÈTICA EN INFERMERIA Codi 18061019
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MALDONADO SIMÓ, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marialuisa.maldonado@urv.cat
Professors/es
MALDONADO SIMÓ, MARÍA LUISA
Web
Descripció general i informació rellevant L’alimentació té una gran importància en el manteniment de la nostra salut i en l’aparició i control d’algunes malalties. Infermeria té un paper fonamental dins de la nostra societat com a promotora d’una alimentació adequada i, per tant, és imprescindible que sigui capaç de conèixer quina és la dieta correcta per a cada individu, tenint en compte la seva edat, sexe i estat fisiològic o patològic.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A5 Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A11 Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
B1 Aprendre a aprendre.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer els diferents nutrients, així com la seva importància en el funcionament de l’organisme. A16
2. Identificar el contingut nutritiu dels aliments. A16
3. Conèixer les característiques generals d’una alimentació equilibrada. A16
4. Reconèixer les necessitats nutritives de cada individu, tenint en compte la seva dimensió holística. A9
A16
5. Analitzar els signes que permeten valorar l’estat nutritiu de la persona. A1
6. Aplicar els coneixements per tal de produir un canvi d’hàbits alimentaris i estils de vida en els individus que ho necessitin. A2
A4
A5
A6
A11
A12
B11
7. Elaborar i exposar correctament els treballs proposats B1
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Introducció.
Tema 2 Necessitats energètiques.
Tema 3 Els nutrients.
Tema 4 Els aliments.
Tema 5 Manipulació i preparació dels aliments.
Conservació dels aliments.
Tema 6 Alimentació equilibrada de l’adult.
Tema 7 Variacions de l’alimentació segons l’edat, el sexe i l’estat isiològic.
Tema 8 Valoració de l’estat nutricional.
Tema 9 Dietes terapèutiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
40 80 120
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 0 5
Resolució de problemes, exercicis
0 5 5
Presentacions / exposicions
1 0 1
Estudis previs
0 14 14
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
1.5 0 1.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis relacionats amb la temàtica de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Casos pràctics: càlcul del percentatge de nutrients d’una dieta i anàlisi. (treball individual)
Presentacions / exposicions Presentació escrita i exposició oral per part dels alumnes d’un tema concret (prèvia presentació d’un esquema de treball). (treball de grup)
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació sobre un tema concret (que posteriorment s’exposarà oralment a l’aula) i presentació d’un esquema de treball per part dels alumnes. (treball de grup)

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis
Estudis previs
Descripció
Sessió magistral: Per a qualsevol consulta relacionada amb l’assignatura s’atendrà a l’alumne en les hores de tutoria. Resolució de problemes, exercicis: Per qualsevol dubte relacionat amb els exercicis proposats s’atendrà a l’alumne a les hores de tutoria. Estudis previs: Per orientar i resoldre dubtes respecte a l’esquema del treball.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Presentació d’un cas pràctic per part de cada alumne. 10%
Presentacions / exposicions Presentació escrita i exposició oral a l’aula d’un tema concret preparat en grup. 20%
Proves objectives de tipus test Prova de resposta múltiple relacionada amb els continguts teòrics de l’assignatura. 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Estudis Previs: Presentació imprescindible de l'esquema de treball. És imprescindible superar les diferents parts de l'avaluació per aprovar l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica CERVERA, P., CLAPËS, J. RIGOLFAS, R., Alimentación y dietoterapia., McGraw-Hill. Interamericana. 4ª edició., 2004 Madrid.
MARTIN, C., Nutrición y dietética. Enfermeria S 21., D.A.E., 2000 Madrid.
CAO TORIJA, M.J., Nutrición y dietética. Master en Enfermeria., Masson. 2ª edició., 2003 Barcelona.
MAHAN, L.K., ESCOTT-STUMP, S., Nutrición y dietoterapia de, Krause., McGraw-Hill.Interamericana. 10ª edició., 2001 México.
SALAS SALVADÓ, J., Nutrición y dietética clínica, Masson, 2000 Barcelona
MUÑOZ, M., ARANCETA, J., GARCÍA JALÓN, I., Nutrición aplicada i dietoterapia, Eunsa. 2ª edició, 2004 Pamplona
MATAIX VERDÚ, F.J., Nutrición y alimentación humana, Ergon, 2002 Majadahonda

Complementària - MARTÍNEZ, J.A., ASTIASARÁN, I., MADRIGAL, H., Alimentación y salud pública., McGraw-Hill. Interamericana. 2ª edició., 2001 Madrid.
ASTIASARÁN, I., MARTÍNEZ, J.A., Alimentos, composición y propiedades., McGraw-Hill. Interamericana., 2002 Madrid.
NELSON, J.K. i cols., Dietética y Nutrición. Manual de la Clínica Mayo., Mosby/Doyma., 1996 Madrid.
MARTÍNEZ, J.A., Fundamentos teórico- prácticos de Nutrición y Dietética., McGraw-Hill. Interamericana., 2001 Madrid.
, http://www.cesnid.es, ,
, http://www.dietamediterranea.com, ,
- LLOVERAS, G., SERRA, J., Menjar: salut i plaer., ACV edicions., 2000 Barcelona.
Departament de Sanitat i Seguretat Social., Protocols dietètics per a l’atenció primària. Manual per al sanitari., - Generalitat de Catalunya., 1992 Barcelona.
FARRAN, A., ZAMORA, R. CERVERA, P., Tablas de composición de alimentos del CESNID., McGraw-Hill. Interamericana. 2ª edició. Edicions Universitat de Barcelona., 2003 Barcelona.
MALDONADO, M.L., “Dieta en la hipertensión arterial”., Revista ROL de Enfermería, núm. 234, febrer 1998. pp. 13-16., 1998 Barcelona.

Recomanacions