Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A3 |
Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant. |
A6 |
Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…) |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A8 |
Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats). |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A13 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera |
A16 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B11 |
Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats. |
B12 |
Capacitat per ajustar el seu paper amb l'objectiu de respondre efectivament a les necessitats de la població o els pacients. Quan sigui necessari i apropiat, ser capaç de desafiar els sistemes vigents per cobrir les necessitats de la població i els pacients. |
B17 |
És conscient dels principis de finançament de cuidatges socio-sanitaris i s'usa els recursos eficientment. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Reconèixer els conceptes bàsics de les cures d'infermeria i el seu marc conceptual |
A1 A13 A16
|
B1 B3 B5 B11 B12
|
C5
|
2. Identificar, descriure i analitzar els conceptes nuclears dels diferents models conceptuals en infermeria |
A13
|
B1 B3 B5 B11 B12
|
C5
|
3. Definir les necessitats humanes i les seves característiques segons diferents autors |
A9 A13
|
B1 B5 B11 B12
|
C3 C5
|
4. Analitzar les necessitats bàsiques de l'ésser humà des de una perspectiva holística |
A1 A9
|
B1 B5 B11 B12
|
C3 C5
|
5. Conèixer les bases teòriques, filosòfiques, històriques i culturals del mètode científic en la seva aplicació a la pràctica infermera |
A1 A3 A13 A16
|
B1 B2 B3 B5 B11 B12
|
C3 C5
|
6. Aplicar las habilitats adquirides en la realització dels procediments bàsics en la pràctica simulada i en la clínica |
A1 A6 A7 A8 A9 A13
|
B1 B2 B3 B5 B11 B12
|
C5
|
7. Utilitzar l'observació, l'entrevista y la valoració física d'infermeria com instruments de treball en la pràctica clínica |
A1 A3 A7 A8 A9 A13
|
B1 B2 B3 B5 B11 B12
|
C5
|
8. Prendre consciència de les necessitats de les persones en la pràctica clínica |
A1 A3 A7 A8 A9 A13
|
B1 B2 B3 B5 B11 B12
|
C5
|
9. Prendre part en la cura integral de les persones en la pràctica clínica |
A1 A3 A6 A7 A8 A9 A13 A16
|
B1 B2 B3 B5 B11 B12 B17
|
C5
|
Tema |
Subtema |
BLOC TEÒRIC
|
TEMA 1 Ésser humà, objectiu d’atenció d’infermeria
TEMA 2 Teoria de les necessitats humanes
TEMA 3 Concepte de professió
TEMA 4 Metodologia científica i tendències i models d’infermeria
TEMA 5 Procés d’atenció d’infermeria (PAI)
TEMA 6 Anàlisi de les necessitats fonamentals de la persona
|
BLOC PRÀCTIC |
PROCEDIMENT 1 Llits: realització, mobilització, higiene
PROCEDIMENT 2 Higiene parcial i total de la persona i mesures d’asèpsia
PROCEDIMENT 3 Mecànica corporal, tècniques de mobilització, mesures i dispositius de protecció i seguretat
PROCEDIMENT 4 Constants vitals
PROCEDIMENT 5 Procés d’Atenció d’Infermeria (PAI): Utilització del dossier del PAI
|
BLOC CLÍNIC |
PRÀCTICA 1 Centre de practiques: Conèixer l’estructura del centre i de la unitat, serveis de suport i complementaris, característiques dels usuaris, composició de l’equip multidisciplinar, circuit de residus i historia clínica i registres del lloc de pràctiques.
PRÀCTICA 2 Procediments bàsics: Identificar les manifestacions de dependència , dels individus en les necessitats bàsiques i aplicar les cures adequades per a cadascuna de les ocasions sempre baix la supervisió de la infermera responsable
PRÀCTICA 3 Relació / Comunicació: Iniciar, mantenir i finalitzar relacions terapèutiques amb el pacient i la família i relacions professionals amb l’equip sanitari
PRÀCTICA 4 Responsabilitat: Acceptar les responsabilitat pròpies d’alumne, assumint de forma integral les cures dels usuaris segons el seu nivell de competència tenint en compte les seves limitacions en quant coneixements, aptituds i habilitats.
PRÀCTICA 5 Recollida de dades d'un pacient utilitzant l'observació, l'entrevista y la valoració física d'infermería y análisis d'aquestes y emisió d'un judici diagnostic |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
50 |
25 |
75 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
20 |
30 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
125 |
0 |
125 |
Treballs |
|
3 |
36 |
39 |
Estudis previs |
|
1 |
10 |
11 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
20 |
0 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
30 |
32 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
30 |
32 |
Proves pràctiques |
|
1 |
4 |
5 |
Proves orals |
|
0.5 |
2 |
2.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica de part del contingut de l’assignatura |
Pràctiques a laboratoris |
Simulacions:
Llits: realització, mobilització, higiene.
Higiene: Higiene parcial i total de la persona. Mesures d’asèpsia
Mecànica corporal: Tècniques de mobilització,mesures i dispositius de protecció i seguretat. Constants vitals.
Higiene postural PAI: Utilització del dossier del PAI
|
Pràctiques de camp/sortides |
Cada alumne realitzà un període obligatori de pràctiques clíniques en una unitat d’hospitalització d’un centre hospitalari o socisanitari assignat per l’Escola |
Treballs |
Cada alumne realitzarà:
La recollida de dades, utilitzant l’entrevista, l’observació i la valoració física i registrant les dades en un document.
El anàlisis de les dades i emisió d'un judici diagnòstic i, elegint una categoria diagnòstica de la NANDA formularà un diagnòstic d’infermeria.
Dossier de pràctiques
Cada alumne complimentarà un dossier de pràctiques en la seva estada a les clíniques reunint informació de: el centre, la unitat, el equip multidisciplinar, la tipologia dels clients, els circuits de residus i material fungibles i no fungibles i l’alimentació. També farà una recollida de dades de 8 variables i aplicarà unes senzilles proves estadístiques
|
Estudis previs |
Lectura d’una documentació proposada (2 llibres i alguns articles relacionats amb el contingut teòric de la assignatura) i, posteriorment l’alumne farà una recensió de cadascun d’ells |
Resolució de problemes, exercicis |
Cada alumne de forma individual resol a l’aula exercicis relacionats amb els temes explicats a les classes magistrals que la professora recull i corregeix tornant-los-ho.
Altra part del contingut de l'assignatura es treballarà mitjançant l'aprenentatge basat en problemes. |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques de camp/sortides |
Treballs |
Estudis previs |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
Sessió magistral:Atenció personalitzada per a qualsevol dubte de l’alumne en horari de tutories
Resolució de problemes, exercicis a l’aula ordinària:Les dubtes dels exercicis es resolen dins de l’aula en el grup de classe i en horari de tutoria si l’alumne ho demana.
Pràctiques a laboratoris:Seguiment individualitzat de l’alumne durant les sessions de pràctiques simulades.
Atenció personalitzada a demanda del alumne en les sales de demostracions dins dels horaris convinguts per a repàs de les simulacions.
Pràctiques externes (de camp/sortides):Seguiment individualitzat de l’alumne durant la realització de les pràctiques clíniques.
Atenció personalitzada per resoldre dubtes relacionades amb la pràctica clínica i la utilització del dossier de pràctiques, en el propi centre de pràctiques o en horari de tutories
Treballs: Atenció personalitzada per resoldre les dubtes en la recollida de dades i valoració del pacient en el propi centre de pràctiques o en horari de tutories
Estudis previs: Atenció personalitzada per qualsevol tipus de dubte respecte a l’esquema del treball i l’examen crític de les obres i articles en horari de tutories.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a laboratoris |
Avaluació mitjançant "l'avaluació clínica objectiva i estructurada"
Es obligatori per a incorporar-se a les pràctiques clíniques haver superat aquesta prova
|
8% |
Pràctiques de camp/sortides |
Avaluació continuada mitjançant l’observació directa de les activitats de l’alumne en les pràctiques clíniques tenint en compte l’aplicació dels coneixement teòric, l’execució dels procediments bàsics, la capacitat de relació/comunicació amb els equips, clients i famílies i la responsabilitat en totes les seves actuacions.
Cal aprovar aquestes pràctiques per a fer la mitjana de l'assignatura |
20% |
Treballs |
Complimentació del document, proporcionat pel professor, amb la recollida de dades fruit de l'observació, l'entrevista i la valoració fisica del pacient dels quals l'alumne realizarà l'anàlisis i el judici diagnòstic.
Es requisit la seva complimentació per aprovar les pràctiques clíniques |
6% |
Estudis previs |
Presentació escrita de les recensions de les lectures
Obligatori per a presentar-se als exàmens
|
4% |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució d'exercicis i problemes a l'aula que després de la correció per part de la professora es tornaran a l'alumne per resoldre dubtes i dificultats dins de l'aula i en horari de tutoria si l'alumne ho demana |
4% |
Proves objectives de tipus test |
Examen de preguntes tancades amb resposta múltiple relacionat amb el contingut teòric i assaig modificat
Cal aprovar aquesta prova per a fer la mitjana de l'assignatura |
26% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Examen de preguntes directes i concretes i que requereixen una resposta breu, directa i concreta i relacionat amb el contingut teòric i assaig modificat
Cal aprovar aquesta prova per a fer la mitjana de l'assignatura |
26% |
Proves orals |
Proves de preguntes obertes i tancades que l'alumne respon verbalment
Es obligatori per a incorporar-se a les pràctiques clíniques haver superat aquesta prova |
4% |
Altres |
Treballs dossier:Presentació del dossier de pràctiques complimentat en tots els seus apartats. Es requisit la seva complimentació per aprovar les pràctiques clíniques |
2% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la segona convocatòria l'alumne s'examinarà de toda la part teòrica de l'assignatura; no es tindran en compte les notes obtingudes en examens o proves d'avaluació anteriors. |
Bàsica |
NANDA., . Diagnòsticos enfermeros: Definiciones y clasificación, Mosby/Doyma, Madrid, 2002
BURNS/GROVE/HASTON (et al), Administración de medicación en enfermería, Doyma, Barcelona, 1985
ALFARO LE FEBRE, Aplicación del proceso de enfermería, Mosby/Doyma, Madrid, 1996
R. ALFARO., Aplicación del proceso de enfermería., Doyma, Barcelona, 1992
NORDMARK/ROHWEDER, Bases científicas de la enfermería, La Prensa Med., Mexico, 1987
MAUREN J. O’BRIEN., Comunicación y relaciones en enfermería, Manual Moderno, México, 1983
ALBERDI/ARROYO/CABELLO/MOMPART/SEGURA, Conceptos de enfermería. Curso de nivelación de ATS, UNED, Madrid, 1983
KOZIER/ERB/ BLAIS., Conceptos y Tècnicas en la pràctica de la enfermeria, Interamericana, Madrid, 1995
J.QUEVAUVILLIERS/L. PERLEMUTER., Cuadernos de la enfermera. Conocimientos básicos y cuidados habituales., Masson, Toray- Barcelona, 1981
M. PHANEUF., Cuidados de enfermería. El proceso de atención de enfermería, Interamericana, Madrid, 1993
RIOPELLE, GRONDIN, PHANEF, Cuidados de enfermería. Un proceso centrado en las necesidades de la persona., Interamericana, Madrid, 1993
LUIS, MT./ FERNÁNDEZ, C./ NAVARRO, MV., De la teória a la práctica. El pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI, Masson, 2a edición. Barcelona, 2000
LUÍS M.TERESA, Diagnósticos de enfermería., Masson, Barcelona, 2000
CARPENITO, LS., Diagnósticos de enfermería., Interamericana, Madrid, 2003
UGALDE/RIGOL, Diagnósticos de enfermería: Taxonomía de la NANDA, Masson, Barcelona, 1995
KEROUAC,S (et al.), El Pensamiento Enfermero., Masson, Barcelona, 1996
H.YURA/M.B.WALSH., El proceso de enfermería: valoración, planificación, implementación y evaluación., Alambra, Madrid, 1982
KING,I.M., Enfermeria como profesión: filosofia, principios y objetivos., Limusa, México, 1984
FERNANDEZ FERRIN, C ( et al.), Enfermeria Fundamental. (Sèrie de Manuals d’Infermeria), Masson, Barcelona. 2000
FERNANDEZ/GARRIDO/SANTO/SERRANO, Enfermería fundamental. Master en Enfermería, Masson, Barcelona, 1995
POTER/PERRY, Fundamentos de enfermería., Harcourt;, Madrid, 2002. 5ª edició Vol I i Vol II
HERNANDEZ CONESA/M. ESTEBAN ALBERT, Fundamentos de la enfermería., Interamericana, Madrid, 1999
HENDERSON, V:, La naturaleza de la enfermeria. Reflexiones 25 años después., Interamericana, Madrid, 1998
PHANEUF, La planificación de los cuidados enfermeros, Mc Graw Hill, Madrid, 1999
M.J.KIM/G.K.MCFARLAND/A.M.MCLANE, Manual de diagnóstico de enfermería, Interamericana, Madrid, 1990
N.ROPER, W.W.LOGAN,A.J.TIERNAY, Movilización, Traslado y Deambulación del Paciente en Enfermería. Nursing Photobook, Doyma, Barcelona, 1988
OREM;D., Normas practicas de enfermeria., Rol, Madrid, 1983
NIGHTINGALE, F., Notas sobre enfermería., Masson-Slava, Barcelona, 1990
PATRICIA BENNER., Práctica progresiva en enfermería. Manual de comportamiento profesional, Grijalbo, Barcelona, 1987
HENDERSON, V:, Principios bàsicos de los cuidados de enfermeria., Alhambra, Ginebra, 1971
CAMPO/ESPINALT/FERNANDEZ, Procés d’Infermeria: valoració, Fundació J.Gol i Gurina, Barcelona, 2000
MURRAY/ATKINSON., Proceso de atención de enfermería, Interamericana, Mèxico, 1996
JANET W GRIFFITH/PAULA J. CHRISTENSEN, Proceso de atención de enfermería. Aplicación de teorías, guías y modelos., Manual Moderno, México, 1986
IYER/TAPTICH/BERNOCCHI-LOSEY, Proceso y diagnóstico de enfermería, Interamericana, Mèxico, 1993
PATRICIA W.IYER/ BÁRBARA J. TAPTICH/ DONNA BERNOCCHI-LOSY, Procesos de enfermería y diagnósticos de enfermería., Interamericana, México, 1989
COLLIÈRE, M.F., Promover la vida. De las pràcticas de las mujeres cuidadoras a los cuidados de Enfermeria., Interamericana, Madrid, 1993
ESTEVE/IBERN/LOPEZ (et al), Protocolos de enfermería., Doyma, Barcelona, 1988
J. ESTEVE/J. MITJANS, Técnicas clínicas, Mc Graw Hill, Madrid, 2000
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|