DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura LEGISLACIÓ I ÈTICA PROFESSIONAL Codi 18061021
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
NIETO ALCOVER, EMILI
Adreça electrònica emili.nieto@urv.cat
Professors/es
NIETO ALCOVER, EMILI
Web
Descripció general i informació rellevant Els infermers i infermeres han d’ajustar la seva conducta i la seva actuació professional a les exigències dels valors ètics incorporats al seu codi deontològic així com a la totalitat de l’ordenament jurídic, en especial a aquelles disposicions jurídics relacionades de forma directa amb la seva professió.

Competències
Codi  
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A14 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats.
A17 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació.
A19 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar política nacional i internacional.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
B25 Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).
B26 Capacitat per representar adequadament la perspectiva del pacient i actuar per evitar abusos.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer conceptes bàsics d'ètica, bioètica i dret A14
2. Aplicar els principis de bioètica a la pràctica d'infermeria. A17
3. Conèixer diferents tipus de responsabilitat derivada de l'exercici professional B8
B22
B26
4. Donar resposta als problemes ètics de la pràctica professional d'acord amb els models de pressa de decisions ètiques, els codis deontològics i altres textes jurídics A12
B2
B25
5. Contribuir amb accions per garantir la dignitat, la seguretat, la intimitat i l'autonomia de la persona. A7
B9
6. Prendre consciència dels valors, costums i creences de les persones davant de la salut i la malaltia. B9
7. Conèixer diferents posicionaments ètics i legals en situacions especials en el àmbit de l'assistència sanitària. A10
8. Conèixer els requisits legals per exercir com infermera al nostre país. A19
9. Prendre consciència de la necessitat de la formació permanent i del treball en equip. B11
C3

Continguts
Tema Subtema
MÒDUL I: LEGISLACIÓ PROFESSIONAL TEMA 1: TEORIA GENERAL DEL DRET I DE LA PERSONA
TEMA 2: ORDENACIÓ DE L'EXERCICI PROFESSIONAL D'INFERMERIA.
TEMA 3: RESPONSABILITAT PENAL DEL PROFESSIONAL SANITARI I
TEMA 4: RESPONSABILITAT PENAL DEL PROFESSIONAL SANITARI II
TEMA 5: RESPONSABILITAT CIVIL DEL SANITARI
TEMA 6: AUTONOMIA DE LA PERSONA: CONSENTIMIENT INFORMAT
TEMA 7: AUTONOMIA DE LA PERSONA: VOLUNTATS ANTICIPADES
TEMA 8: HISTORIA I DOCUMENTACIÓ CLÍNICA
TEMA 9: EXTRACCIÓ I TRASPLANTAMENT D'ÒRGANS.
TEMA 10: DRETS HUMANS I LA INFERMERIA. CARTES DE DRETS; DRETS DE L'USUARI, DRETS DEL NEN....
MÒDUL II: ÈTICA TEMA 11: INTRODUCCIÓ A L'ÈTICA: HISTÒRIA I CONCEPTE DE L'ÈTICA, FONAMENT DE LA NORMA MORAL, DIFERÈNCIES ENTRE ÈTICA, MORAL I DEONTOLOGIA.
TEMA 12: INTRODUCCIÓ A LA BIOÈTICA: PERSPECTIVA HISTÒRICA, PRINCIPIS DE BIOÈTICA, UTILITAT DELS PRINCIPIS, LA RELACIÓ D'AJUDA I ELS PRINCIPIS DE BIOÈTICA.
TEMA 13: MODELS DE RELACIÓ ENTRE ELS PROFESSIONALS SANITARIS I ELS INDIVIDUS.
TEMA 14: ELS VALORS HUMANS. CONCEPTE. ORÍGEN I FONAMENTACIÓ DELS VALORS. CLASSE DE VALORS.
TEMA 15: COMPETÈNCIA PROFESIONAL, COMPETÈNCIA ÈTICA. CODIS DÈTICA PROFESSIONAL D'INFERMERIA.
TEMA 16: ELS COMITÈS D'ÈTICA ASSISTENCIAL.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
28 56 84
Seminaris
4 8 12
Resolució de problemes, exercicis
4 10 14
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de la metodologia que s'emprarà i de la seva avaluació.
Sessió Magistral Explicació dels continguts de l’assignatura cercant la participació activa dels alumnes
Seminaris Adreçats als alumnes on es fa una exposició breu d'un tema concret, o s'aporta material per estimular la discussió i l'anàlisi i l'alumne pot arribar a conclusions respecte les questions plantejades.
Resolució de problemes, exercicis Es plantejen qüestions que hauran de ser resoltes per escrit pels alumnes fora de l'aula docent.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Descripció
Tutoria: Resolució de dubtes dels alumnes

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Reflexió argumentada de pel.lícules, documentals o altres documents relacdionats amb algun tema del programa que es veurà a classe. 20
Resolució de problemes, exercicis Realització de treballs per l'alumne fora de l'aula docoent 20
Proves objectives de preguntes curtes Realització d'una prova objectiva tipus test 60
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica A. Continua., El Quehacer ético. Una guia para la educación moral., Editorial Santillana., Madrid 1966
Apel ko, Estudios Éticos., Editorial Alfa., Barcelona 1986
Valls Molins, R., Ética para enfermería., Rol, Barcelona 1996
Medina Castellano, D, Ética y legislación., DAE, Madrid 2000
Varios, Etica y Legislción de Enfermería., , 1998
PASTOR GARCIA. LM/ LEON CORREA FJ., Manual de Etica y Legislación en Enfermería., Editorial Mosby, 1998
Revista Diario medico, www.diariomedico.com, ,
consejo general colegios enfermeria de España, www.enfermundi.com, ,
consejo internacional de enfermeria, www.icn.ch, ,

Consejo internacional de enfermeria. www.icn.ch

Complementària GALAN CORTES, JC., Bioética Pràctica. Legislación y jurisprudencia., , 2000
Romero Casabona, CM (Coordinador), Derecho biomédico y bioética., , 1998
MARTINEZ-CALCERRADA, L/DE LORENZO Y MONTERO, R (dirs)., Derecho Médico. Tratado de Derecho Sanitario. Doctrina. Jurisprudencia. Legislación. Ïndices cronológicos y temáticos., , 2001
BELTRAN ROIG., Guia de los derechos humanos., Editorial Alhambra, Madrid 1987

Recomanacions