DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura HISTÒRIA DEL CUIDATGE EN INFERMERIA. MODELS I DESENVOLUPAMENT CIENTÍFIC EN INFERMERIA Codi 18061101
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
NIETO DE LA FUENTE, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica mariadelcarmen.nieto@urv.cat
lola.santacatalina@urv.cat
Professors/es
NIETO DE LA FUENTE, MARIA DEL CARMEN
SANTACATALINA UBIEDO, MARIA DE LOS DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura d'Historia del cuidar té com finalitat donar a conèixer la trajectòria que les imfermeres han seguit en els cuidatges a la societat, i els nivells de responsabilitat que aquesta ha anat donant a la infermeria; així com també les respostes que la infermeria ha donat en cada moment històric, en funció del que d'ella s'esperava

Competències
Codi  
A
A
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar les diferents etapes de la historia d'infermeria i la seva influència en el moment actual A7
B1
B8
Explicar la construció del pensament científic, influències i valor social dels cuidatges B3
B8
Conèixer i analitzar les diferents corrents i escoles de pensament des de finals del segle XIX a inici del segle XXI A17
B8
Responsabilitzar-se en la recerca de fons documentals A17
C2
Aplicar el pensament crític B3
Comprometre's a treballar de forma col·laborativa B5
Demostras expressar-se correctament tant de forma oral com escrita en la llengua propia utilitzant el llenguatge professional C5

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1 Identificar i analitzar l'evolució dels cuidatges infermers al llarg de les etapes de la historia, tenint en compte
l'estructura social, política, económica, els avanços científics, tecnologics, així com les corrents de pensament i escoles que han influenciat en el cuidatge
Etapes d'estudi:
- Origen de la pràctica de les cures, la seva influència en la pràctica d'infermeria
- Les civilitzacions antigues: Egipte, Babilonia, India i Xina.
- Les arts curatives en l'era pròxima al cristianisme: els hebreus, grecs i romans
- L'Era Cristiana: Roma cristiana
- L'Edad Mitjana: L'Alta i Baixa Edad Mitjana
- Renaixement i Reforma
- Renaixement a Espanya
- De la caritat assistèncial a la infermeria professional (S. XVII, XVIII, XIX)
- El reformisme i el sistema educatiu d'infermeria a Espanya
- Evolució dels títols deprès de la fuerra civil a l'etapa universitària en Espanya
- Correns de pensament i escoles d'infermeria des de finals segle XIX fins al segle XXI
Mòdul 2 Recerca, anàlisisi fonamentació, oral i escrita de les etapes de l'història d'infermeria

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
23 11.5 34.5
Presentacions / exposicions
1 5 6
Seminaris
5 5 10
Treballs
5 50 55
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació assignatura i formació de grups de treball i assignació de continguts
Sessió Magistral Exposició de part del contingut de la assignatura
Presentacions / exposicions Presentació oral del treball en l'aula, utilitzant les TIC, i/o amb expressions artístiques com vídeo, teatre, pel·lícules, dibuix...
Seminaris Treball de grup per analitzar els continguts donats a les sessions magistrals.
Anàlisi en grups de documents i fotografies historiques
Treballs Cada alumne realizarà un treball corresponent a una part de la assignatura

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Seminaris
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Sessió magistral:Atenció personalitzada per a qualsevol dubte de l’alumne en horari de tutories Presentacions/exposicions: Les dubtes de les exposicions es resolen dins de l’aula en el grup de classe i en horari de tutoria si l’alumne ho demana. Seminaris: Seguiment individualitzat de l’alumne durant els seminaris. Treballs: Atenció personalitzada per resoldre dubtes relacionades amb la realització del treball Atenció personalitzada: seguiment de la documentació utilitzada, fonamentació i profundització dels continguts

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Capacitat de síntesis, expressió oral, creativitat i utilització de les TIC 30%
Treballs Estructura, profundització, anàlisis del cuidar i la seva relació amb l'actualitat, conclusions i expressió escrita 35%
Proves objectives de preguntes curtes Examen de preguntes directes i concretes i que requereixen una resposta breu, directa i concreta i relacionat amb el contingut teòric i assaig modificat 35%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Santo Tomás, Magdalena, Fundamentos de Enfermeria. Historia de enfermeria, Masson, 1998
Eglich., Brujas , comadronas y enfermeras, Ed. La Sal,
Elizando, Frank, Desarrollo histórico de la enfermeria, La premsa Mexicana, 1981
Donahue, P., Historia de la enfermeria, Doyma, 1984
, Historia de la Enfermería, Amalgama, 1999
Hernandez Martin, Historia de la enfermería en España, Sintesis, 1996
Eseverni,C., Historia de la enfermería española e hispano americana, Ed. Salvat, 1984
Dominguez,C, L’infermeria a catalunya, Ed. Rol, 1981
Marriner, Ann, Modelos y teorias de enfermería, Ed. Rol,
Siles, José, Pasado, presente y futuro de la enfermería en España., Consejo de Enfermería de la Comunidad Valenciana., 1996
Dominguez,C, Sociologia y enfermería, Ed. Pirámide,

Complementària

Recomanacions