Objectius |
Competències |
Analitzar les diferents etapes de la historia d'infermeria i la seva influència en el moment actual |
A7
|
B1 B8
|
|
Explicar la construció del pensament científic, influències i valor social dels cuidatges |
|
B3 B8
|
|
Conèixer i analitzar les diferents corrents i escoles de pensament des de finals del segle XIX a inici del segle XXI |
A17
|
B8
|
|
Responsabilitzar-se en la recerca de fons documentals |
A17
|
|
C2
|
Aplicar el pensament crític |
|
B3
|
|
Comprometre's a treballar de forma col·laborativa |
|
B5
|
|
Demostras expressar-se correctament tant de forma oral com escrita en la llengua propia utilitzant el llenguatge professional |
|
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Mòdul 1 |
Identificar i analitzar l'evolució dels cuidatges infermers al llarg de les etapes de la historia, tenint en compte
l'estructura social, política, económica, els avanços científics, tecnologics, així com les corrents de pensament i escoles que han influenciat en el cuidatge
Etapes d'estudi:
- Origen de la pràctica de les cures, la seva influència en la pràctica d'infermeria
- Les civilitzacions antigues: Egipte, Babilonia, India i Xina.
- Les arts curatives en l'era pròxima al cristianisme: els hebreus, grecs i romans
- L'Era Cristiana: Roma cristiana
- L'Edad Mitjana: L'Alta i Baixa Edad Mitjana
- Renaixement i Reforma
- Renaixement a Espanya
- De la caritat assistèncial a la infermeria professional (S. XVII, XVIII, XIX)
- El reformisme i el sistema educatiu d'infermeria a Espanya
- Evolució dels títols deprès de la fuerra civil a l'etapa universitària en Espanya
- Correns de pensament i escoles d'infermeria des de finals segle XIX fins al segle XXI |
Mòdul 2 |
Recerca, anàlisisi fonamentació, oral i escrita de les etapes de l'història d'infermeria |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
23 |
11.5 |
34.5 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
5 |
6 |
Seminaris |
|
5 |
5 |
10 |
Treballs |
|
5 |
50 |
55 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació assignatura i formació de grups de treball i assignació de continguts |
Sessió Magistral |
Exposició de part del contingut de la assignatura |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral del treball en l'aula, utilitzant les TIC, i/o amb expressions artístiques com vídeo, teatre, pel·lícules, dibuix... |
Seminaris |
Treball de grup per analitzar els continguts donats a les sessions magistrals.
Anàlisi en grups de documents i fotografies historiques |
Treballs |
Cada alumne realizarà un treball corresponent a una part de la assignatura |
|
Sessió Magistral |
Presentacions / exposicions |
Seminaris |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Sessió magistral:Atenció personalitzada per a qualsevol dubte de l’alumne en horari de tutories
Presentacions/exposicions: Les dubtes de les exposicions es resolen dins de l’aula en el grup de classe i en horari de tutoria si l’alumne ho demana.
Seminaris: Seguiment individualitzat de l’alumne durant els seminaris.
Treballs: Atenció personalitzada per resoldre dubtes relacionades amb la realització del treball
Atenció personalitzada: seguiment de la documentació utilitzada, fonamentació i profundització dels continguts |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Capacitat de síntesis, expressió oral, creativitat i utilització de les TIC |
30% |
Treballs |
Estructura, profundització, anàlisis del cuidar i la seva relació amb l'actualitat, conclusions i expressió escrita |
35% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Examen de preguntes directes i concretes i que requereixen una resposta breu, directa i concreta i relacionat amb el contingut teòric i assaig modificat |
35% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Santo Tomás, Magdalena, Fundamentos de Enfermeria. Historia de enfermeria, Masson, 1998
Eglich., Brujas , comadronas y enfermeras, Ed. La Sal,
Elizando, Frank, Desarrollo histórico de la enfermeria, La premsa Mexicana, 1981
Donahue, P., Historia de la enfermeria, Doyma, 1984
, Historia de la Enfermería, Amalgama, 1999
Hernandez Martin, Historia de la enfermería en España, Sintesis, 1996
Eseverni,C., Historia de la enfermería española e hispano americana, Ed. Salvat, 1984
Dominguez,C, L’infermeria a catalunya, Ed. Rol, 1981
Marriner, Ann, Modelos y teorias de enfermería, Ed. Rol,
Siles, José, Pasado, presente y futuro de la enfermería en España., Consejo de Enfermería de la Comunidad Valenciana., 1996
Dominguez,C, Sociologia y enfermería, Ed. Pirámide,
|
|
Complementària |
|
|
|