DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) HISTÒRIA DEL CUIDATGE EN INFERMERIA. MODELS I DESENVOLUPAMENT CIENTÍFIC EN INFERMERIA Codi 18061101
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
SANTACATALINA UBIEDO, MARIA DE LOS DOLORES
Adreça electrònica mariadelcarmen.nieto@urv.cat
lola.santacatalina@urv.cat
Professors/es
NIETO DE LA FUENTE, MARIA DEL CARMEN
SANTACATALINA UBIEDO, MARIA DE LOS DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura d'Historia del cuidar té com finalitat donar a conèixer la trajectòria que les imfermeres han seguit en els cuidatges a la societat, i els nivells de responsabilitat que aquesta ha anat donant a la infermeria; així com també les respostes que la infermeria ha donat en cada moment històric, en funció del que d'ella s'esperava

Competències
Codi  
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A17 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació.
B1 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar les diferents etapes de la historia d'infermeria i la seva influència en el moment actual A7
B1
B8
Explicar la construció del pensament científic, influències i valor social dels cuidatges B3
B8
Conèixer i analitzar les diferents corrents i escoles de pensament des de finals del segle XIX a inici del segle XXI A17
B8
Responsabilitzar-se en la recerca de fons documentals A17
C2
Aplicar el pensament crític B3
Comprometre's a treballar de forma col·laborativa B5
Demostras expressar-se correctament tant de forma oral com escrita en la llengua propia utilitzant el llenguatge professional C5

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1 Identificar i analitzar l'evolució dels cuidatges infermers al llarg de les etapes de la historia, tenint en compte
l'estructura social, política, económica, els avanços científics, tecnologics, així com les corrents de pensament i escoles que han influenciat en el cuidatge
Etapes d'estudi:
- Origen de la pràctica de les cures, la seva influència en la pràctica d'infermeria
- Les civilitzacions antigues: Egipte, Babilonia, India i Xina.
- Les arts curatives en l'era pròxima al cristianisme: els hebreus, grecs i romans
- L'Era Cristiana: Roma cristiana
- L'Edad Mitjana: L'Alta i Baixa Edad Mitjana
- Renaixement i Reforma
- Renaixement a Espanya
- De la caritat assistèncial a la infermeria professional (S. XVII, XVIII, XIX)
- El reformisme i el sistema educatiu d'infermeria a Espanya
- Evolució dels títols deprès de la fuerra civil a l'etapa universitària en Espanya
- Correns de pensament i escoles d'infermeria des de finals segle XIX fins al segle XXI
Mòdul 2 Recerca, anàlisisi fonamentació, oral i escrita de les etapes de l'història d'infermeria

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
6 6 12
Seminaris
6 6 12
Treballs
15 30 45
Presentacions / exposicions
11 27.5 38.5
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació assignatura i formació de grups de treball i assignació de continguts
Sessió Magistral Exposició de part del contingut de la assignatura
Seminaris Treball de grup per analitzar els continguts donats a les sessions magistrals.
Anàlisi en grups de documents i fotografies historiques
Treballs Cada alumne realizarà un treball corresponent a una part de la assignatura i el presentarà per escrit
Presentacions / exposicions Presentació oral del treball en l'aula, utilitzant les TIC, i/o amb expressions artístiques com vídeo, teatre, pel·lícules, dibuix...

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Seminaris
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Sessió magistral:Atenció personalitzada per a qualsevol dubte de l’alumne en horari de tutories Presentacions/exposicions: Les dubtes de les exposicions es resolen dins de l’aula en el grup de classe i en horari de tutoria si l’alumne ho demana. Seminaris: Seguiment individualitzat de l’alumne durant els seminaris. Treballs: Atenció personalitzada per resoldre dubtes relacionades amb la realització del treball Atenció personalitzada: seguiment de la documentació utilitzada, fonamentació i profundització dels continguts. Cada grup fara com mínim dues tutories obligóries per el seguiment del treball.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris S'avaluarà:
Responsabilitat amb el grup quant els seus compromisos
Rol actiu en el seu proces d'aprenentatge, utilizant elements de comunicació efectius.
Capacitat per donar i rebre crítiques en el treball de grup i col·laboratiu.
Capacitat d'avaluació i autoavaluació.
25%
Treballs S'avalurà:
La utilització de la terminologia adequada al nivell acadèmico.
Redacció comprensible al lector. Capacitat de síntesi.
Organització i coherència de les idees presentades.
Reflexions, anàlisi crític i conclusions coherents amb el desenvolupament del tema.
Qualitat en la forma de presentació.
Utilització de bibliografia actualizada, pertinent amb el tema i bé referenciada.
Puntualitat en el lliurament a les professores
50%
Presentacions / exposicions S'avaluarà:
Capacitat de síntesis.
Expressió oral.
Creativitat.
Utilització de les TIC
25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es realitzarà un examen tipus test


Fonts d'informació

Bàsica Santo Tomás, Magdalena, Fundamentos de Enfermeria. Historia de enfermeria, Masson, 1998
Eglich., Brujas , comadronas y enfermeras, Ed. La Sal,
Elizando, Frank, Desarrollo histórico de la enfermeria, La premsa Mexicana, 1981
Donahue, P., Historia de la enfermeria, Doyma, 1984
, Historia de la Enfermería, Amalgama, 1999
Hernandez Martin, Historia de la enfermería en España, Sintesis, 1996
Eseverni,C., Historia de la enfermería española e hispano americana, Ed. Salvat, 1984
Dominguez,C, L’infermeria a catalunya, Ed. Rol, 1981
Marriner, Ann, Modelos y teorias de enfermería, Ed. Rol,
Siles, José, Pasado, presente y futuro de la enfermería en España., Consejo de Enfermería de la Comunidad Valenciana., 1996
Dominguez,C, Sociologia y enfermería, Ed. Pirámide,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent