Codi |
|
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A17 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Analitzar les diferents etapes de la historia d'infermeria i la seva influència en el moment actual |
A7
|
B1 B8
|
|
Explicar la construció del pensament científic, influències i valor social dels cuidatges |
|
B3 B8
|
|
Conèixer i analitzar les diferents corrents i escoles de pensament des de finals del segle XIX a inici del segle XXI |
A17
|
B8
|
|
Responsabilitzar-se en la recerca de fons documentals |
A17
|
|
C2
|
Aplicar el pensament crític |
|
B3
|
|
Comprometre's a treballar de forma col·laborativa |
|
B5
|
|
Demostras expressar-se correctament tant de forma oral com escrita en la llengua propia utilitzant el llenguatge professional |
|
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Mòdul 1 |
Identificar i analitzar l'evolució dels cuidatges infermers al llarg de les etapes de la historia, tenint en compte
l'estructura social, política, económica, els avanços científics, tecnologics, així com les corrents de pensament i escoles que han influenciat en el cuidatge
Etapes d'estudi:
- Origen de la pràctica de les cures, la seva influència en la pràctica d'infermeria
- Les civilitzacions antigues: Egipte, Babilonia, India i Xina.
- Les arts curatives en l'era pròxima al cristianisme: els hebreus, grecs i romans
- L'Era Cristiana: Roma cristiana
- L'Edad Mitjana: L'Alta i Baixa Edad Mitjana
- Renaixement i Reforma
- Renaixement a Espanya
- De la caritat assistèncial a la infermeria professional (S. XVII, XVIII, XIX)
- El reformisme i el sistema educatiu d'infermeria a Espanya
- Evolució dels títols deprès de la fuerra civil a l'etapa universitària en Espanya
- Correns de pensament i escoles d'infermeria des de finals segle XIX fins al segle XXI |
Mòdul 2 |
Recerca, anàlisisi i fonamentació, oral i escrita de les etapes de l'història d'infermeria |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
16 |
26 |
Seminaris |
|
10 |
15 |
25 |
Treballs |
|
16 |
16 |
32 |
Presentacions / exposicions |
|
16 |
8 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació assignatura i formació de grups de treball i assignació de continguts |
Sessió Magistral |
Exposició de part del contingut de la assignatura |
Seminaris |
Treball de grup per analitzar els continguts donats a les sessions magistrals.
Anàlisi en grups de documents i fotografies historiques |
Treballs |
Cada alumne, integrat a un grup de treball, realizarà el treball corresponent a una part del contingut de la assignatura i el presentarà per escrit juntament a la resta del grup. |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral del treball en l'aula, utilitzant les TIC, i/o amb expressions artístiques com vídeo, teatre, pel·lícules, dibuix.... |
|
Sessió Magistral |
Presentacions / exposicions |
Seminaris |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Sessió magistral:Atenció personalitzada per a qualsevol dubte de l’alumne en horari de tutories
Presentacions/exposicions: Les dubtes de les exposicions es resolen dins de l’aula en el grup de classe i en horari de tutoria si l’alumne ho demana.
Seminaris: Seguiment individualitzat de l’alumne durant els seminaris.
Treballs: Atenció personalitzada per resoldre dubtes relacionades amb la realització del treball
Atenció personalitzada: seguiment de la documentació utilitzada, fonamentació i profundització dels continguts. Cada grup fara com mínim dues tutories obligóries per el seguiment del treball. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
S'avaluarà:
Responsabilitat amb el grup quant els seus compromisos
Rol actiu en el seu proces d'aprenentatge, utilizant elements de comunicació efectius.
Capacitat per donar i rebre crítiques en el treball de grup i col·laboratiu.
Capacitat d'avaluació i autoavaluació. |
33,3% |
Treballs |
S'avalurà:
La utilització de la terminologia adequada al nivell acadèmico.
Redacció comprensible al lector/a. Capacitat de síntesi.
Organització i coherència de les idees presentades.
Reflexions, anàlisi crític i conclusions coherents amb el desenvolupament del tema.
Qualitat en la forma de presentació.
Utilització de bibliografia actualizada, pertinent amb el tema i bé referenciada.
Puntualitat en el lliurament a les professores. Aquest treball té pes a la nota final i és conjunta per a tot el grup. |
33,3% |
Presentacions / exposicions |
S'avaluarà:
Capacitat de síntesis.
Expressió oral.
Creativitat.
Utilització de les TIC
Es valorarà el ppt. realitzat de forma conjunta per tot el grup al que pertany l'alumne/a de forma grupal es a dir amb una nota comuna pel grup i una nota individualitzada per cada alumne/a segons la puntuació assolida de forma individual en la presentació oral de la seva part corresponent |
33,3% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la segona convocatòria es realitzarà un examen amb preguntes tipus test |
Bàsica |
Santo Tomás, Magdalena, Fundamentos de Enfermeria. Historia de enfermeria, Barcelona, Masson, última publicació
Donahue, P., Historia de la enfermeria, Doyma, última edició
Hernandez Martin, Historia de la enfermería en España, Sintesis, última edició
Siles, Jose, Historia de la Enfermería, Alacant, Aguaclara, última edició
Eseverni,C., Historia de la enfermería española e hispano americana, Ed. Salvat, última edició
Dominguez,C, La infermeria a catalunya, Barcelona, Ed. Rol, última edició
Marriner, Ann, Modelos y teorias de enfermería, Elsevier, última edició
Siles, José, Pasado, presente y futuro de la enfermería en España., Consejo de Enfermería de la Comunidad Valenciana., última edició
|
|
Complementària |
Ehrenreich B, English D. , Brujas, cvomadronas y enfermeras: historia de las sanadoras; Dolencias y trastornos: política sexual de la enfermedad 2a ed., 1984, Barcelona: La Sal
Dominguez,C , Sociologia y enfermería, Ed. Pirámide ,
Collièr, MF. , Promover la vida , Madrid, Interamericana ,
Elizando, Frank , Desarrollo histórico de la enfermeria , La premsa Mexicana,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|