Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
1. Reconèixer l’aplicació de les tècniques holístiques com a instrument terapèutic en l’atenció d’infermeria. |
A16
|
B1 B6 B8 B11 B13 B22
|
|
2. Conèixer els principis de tractament de la relaxació, la visualització curativa, el ioga, la respiració, el massatge i la reflexoterapia. |
A6 A7 A9 A16
|
B1 B4 B8 B11 B13 B20
|
|
3. Aplicar en un primer nivell les tècniques de relaxació, visualització curativa, ioga, respiració, massatge i reflexoterapia. |
A6 A9
|
B1 B4 B5 B7 B9 B20
|
C4
|
4. Experimentar els beneficis de les tècniques de relaxació, visualització curativa, ioga, respiració, massatge i reflexoterapia. |
|
B1 B2
|
C3
|
Tema |
Subtema |
Introducció |
1. Bases mèdiques de l’estrès i tractament del sobreestrès |
Unitat I: Relaxació i visualització |
1. Relaxació progressiva:
a. Relació tensió- relaxació
b. Autoaplicació
2. Entrenament autogen:
a. Aprendre a dirigir la relaxació a una persona o grup
b. Autoaplicació
3. Relaxació mental:
a. Meditació
b. Autoaplicació
4. Visualització curativa
|
Unitat II: Ioga i respiració |
1. Introducció a les tècniques del ioga i de respiració
2. Identificació del centre de gravetat, postures de desequilibri del cos i com corregir-les.
3. Treball sobre l’eix central: la columna vertebral
4. Identificació dels diferents espais respiratoris; r.abdominal, r.costal, r.mitja i r.alta. Integració d’aquests en una respiració completa.
5. Treball sobre el diafragma |
Unitat III: Massatge terapèutic |
1. Introducció al massatge terapèutic
2. Diferents tipus de massatge, efectes, indicacions i contraindicacions.
3. Pràctica dels diferents moviments del massatge aplicats sobre les cames i l’esquena.
|
Unitat IV: Reflexoteràpia |
1. Introducció a la reflexoteràpia
2. Exploració de les diferents zones del peu
3. Massatge preparatori del peu
4. Massatge reflexològic i aplicació a les afeccions més comunes.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Sessió Magistral |
|
16 |
32 |
48 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
25 |
35 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
4 |
8 |
Treballs |
|
0 |
20.5 |
20.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.25 |
0 |
0.25 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació del contingut teòric de l’assignatura |
Pràctiques a laboratoris |
Simulació de pràctiques de diferent tècniques exposades teòricament |
Presentacions / exposicions |
Exposició en grup d’un treball sobre visualització curativa |
Treballs |
Realització d’un treball individual de comprensió de l’assignatura
Realització d’un treball en grup sobre visualització curativa.
|
|
Sessió Magistral |
Pràctiques a laboratoris |
Presentacions / exposicions |
Treballs |
|
Descripció |
Els horaris d’atenció personalitzada per qualsevol consulta relacionada amb la teoria o la pràctica de l’assignatura són a determinar amb la professora. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a laboratoris |
Observació i avaluació continuada de les pràctiques dels alumnes |
10% |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes han d'exposar la visualització a la resta de companys |
20% |
Treballs |
Realització i exposició d’un treball en grup sobre visualització curativa (20%).
Realització d’un treball individual de comprensió de l’assignatura (50%).
|
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Lodes, H., Aprende a respirar., Oasis- Integral., 1997 Barcelona.
Hewitt, J., Guia práctica de la relajación., Medici., 1998 Barcelona.
Harrod, AF., Manual del masaje., Martínez Roca., 1993 Barcelona.
Marquardt, H., Manual práctico de las zonas reflejas de los pies., Urano., 1994 Barcelona.
Martínez, JL., Relajación y Yoga., Paidotribo., 1993 Barcelona.
AAVV., Técnicas cognitivas para el tratamiento del estrés., Martínez Roca., 1985 Barcelona.
Epstein, G., Visualización curativa., Robinbook., 1991 Barcelona.
|
|
Complementària |
Jacquemart, P; Elkefi, S., El yoga terapéutico., Robinbook., 1994 Barcelona.
Viñas, F., La linfa y su drenaje manual., Integral., 1998 Barcelona.
Burns, S., Las bases médicas del estrés., http://www.teachhealth.com/spanish.html,
Dobbs, B., Reflexologia., Rol., 1990 Barcelona.
Cella, G., Respiración. Abstracción sensorial. Concentración y meditación., Tutor., 1993 Madrid.
|
|
|
Altres comentaris |
Per a la correcta realització de les activitats pràctiques (relaxació, ioga, respiració i massatge) és necessari portar roba còmoda. |
|