DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA Codi 18061201
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CIURANA TOST, TERESA
Adreça electrònica sara.romaguera@urv.cat
teresa.ciurana@urv.cat
Professors/es
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
CIURANA TOST, TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant El propòsit general és donar a conèixer una sèrie d’instruments complementaris en les cures d’infermeria i aprofundir en alguns d’ells per tal de contribuir a l’augment de la qualitat de vida i la salut de la població.

Competències
Codi  
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Reconèixer l’aplicació de les tècniques holístiques com a instrument terapèutic en l’atenció d’infermeria. A16
B1
B6
B8
B11
B13
B22
2. Conèixer els principis de tractament de la relaxació, la visualització curativa, el ioga i la respiració . A6
A7
A9
A16
B1
B4
B8
B11
B13
B20
3. Aplicar en un primer nivell les tècniques de relaxació, visualització curativa, ioga i respiració. A6
A9
B1
B4
B5
B7
B9
B20
C4
4. Experimentar els beneficis de les tècniques de relaxació, visualització curativa, ioga i respiració. B1
B2
C3

Continguts
Tema Subtema
Introducció 1. Bases mèdiques de l’estrès i tractament del sobreestrès
Unitat I: Relaxació i visualització 1. Relaxació progressiva:
a. Relació tensió- relaxació
b. Autoaplicació
2. Entrenament autogen:
a. Aprendre a dirigir la relaxació a una persona o grup
b. Autoaplicació
3. Relaxació mental:
a. Meditació
b. Autoaplicació
4. Visualització curativa
Unitat II: Ioga i respiració 1. Introducció a les tècniques del ioga i de respiració
2. Identificació del centre de gravetat, postures de desequilibri del cos i com corregir-les.
3. Treball sobre l’eix central: la columna vertebral
4. Identificació dels diferents espais respiratoris; r.abdominal, r.costal, r.mitja i r.alta. Integració d’aquests en una respiració completa.
5. Treball sobre el diafragma
Unitat III: Massatge terapèutic 1. Introducció al massatge terapèutic
2. Diferents tipus de massatge, efectes, indicacions i contraindicacions.
3. Pràctica dels diferents moviments del massatge aplicats sobre les cames i l’esquena.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
 
Sessió Magistral
16 32 48
Pràctiques a laboratoris
10 25 35
Presentacions / exposicions
4 4 8
Treballs
0 20.5 20.5
 
Atenció personalitzada
0.25 0 0.25
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Explicació del contingut teòric de l’assignatura
Pràctiques a laboratoris Simulació de pràctiques de diferent tècniques exposades teòricament
Presentacions / exposicions Exposició en grup d’un treball sobre visualització curativa
Treballs Realització d’un treball individual de comprensió de l’assignatura
Realització d’un treball en grup sobre visualització curativa.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Pràctiques a laboratoris
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
Els horaris d’atenció personalitzada per qualsevol consulta relacionada amb la teoria o la pràctica de l’assignatura són a determinar amb la professora.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Observació i avaluació continuada de les pràctiques dels alumnes 10%
Presentacions / exposicions Els alumnes han d'exposar la visualització a la resta de companys 20%
Treballs Realització i exposició d’un treball en grup sobre visualització curativa (20%).
Realització d’un treball individual de comprensió de l’assignatura (50%).
70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Lodes, H., Aprende a respirar., Oasis- Integral., 1997 Barcelona.
Hewitt, J., Guia práctica de la relajación., Medici., 1998 Barcelona.
Harrod, AF., Manual del masaje., Martínez Roca., 1993 Barcelona.
Marquardt, H., Manual práctico de las zonas reflejas de los pies., Urano., 1994 Barcelona.
Martínez, JL., Relajación y Yoga., Paidotribo., 1993 Barcelona.
AAVV., Técnicas cognitivas para el tratamiento del estrés., Martínez Roca., 1985 Barcelona.
Epstein, G., Visualización curativa., Robinbook., 1991 Barcelona.

Complementària Jacquemart, P; Elkefi, S., El yoga terapéutico., Robinbook., 1994 Barcelona.
Viñas, F., La linfa y su drenaje manual., Integral., 1998 Barcelona.
Burns, S., Las bases médicas del estrés., http://www.teachhealth.com/spanish.html,
Cella, G., Respiración. Abstracción sensorial. Concentración y meditación., Tutor., 1993 Madrid.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per a la correcta realització de les activitats pràctiques (relaxació, ioga i respiració ) és necessari portar roba còmoda.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent