Codi |
|
A6 |
Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…) |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A16 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B9 |
Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B11 |
Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats. |
B13 |
Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges. |
B20 |
Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament. |
B22 |
Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
Objectius |
Competències |
1. Reconèixer l’aplicació de les tècniques holístiques com a instrument terapèutic en l’atenció d’infermeria. |
A16
|
B1 B6 B8 B11 B13 B22
|
|
2. Conèixer els principis de tractament de la relaxació, la visualització curativa, el ioga i la respiració . |
A6 A7 A9 A16
|
B1 B4 B8 B11 B13 B20
|
|
3. Aplicar en un primer nivell les tècniques de relaxació, visualització curativa, ioga i respiració. |
A6 A9
|
B1 B4 B5 B7 B9 B20
|
C4
|
4. Experimentar els beneficis de les tècniques de relaxació, visualització curativa, ioga i respiració. |
|
B1 B2
|
C3
|
Tema |
Subtema |
Introducció |
1. Bases mèdiques de l’estrès i tractament del sobreestrès |
Unitat I: Relaxació i visualització |
1. Relaxació progressiva:
a. Relació tensió- relaxació
b. Autoaplicació
2. Entrenament autogen:
a. Aprendre a dirigir la relaxació a una persona o grup
b. Autoaplicació
3. Relaxació mental:
a. Meditació
b. Autoaplicació
4. Visualització curativa
|
Unitat II: Ioga i respiració |
1. Introducció a les tècniques del ioga i de respiració
2. Identificació del centre de gravetat, postures de desequilibri del cos i com corregir-les.
3. Treball sobre l’eix central: la columna vertebral
4. Identificació dels diferents espais respiratoris; r.abdominal, r.costal, r.mitja i r.alta. Integració d’aquests en una respiració completa.
5. Treball sobre el diafragma |
Unitat III: Massatge terapèutic |
1. Introducció al massatge terapèutic
2. Diferents tipus de massatge, efectes, indicacions i contraindicacions.
3. Pràctica dels diferents moviments del massatge aplicats sobre les cames i l’esquena.
|
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Sessió Magistral |
|
16 |
32 |
48 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
25 |
35 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
4 |
8 |
Treballs |
|
0 |
20.5 |
20.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.25 |
0 |
0.25 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació del contingut teòric de l’assignatura |
Pràctiques a laboratoris |
Simulació de pràctiques de diferent tècniques exposades teòricament |
Presentacions / exposicions |
Exposició en grup d’un treball sobre visualització curativa |
Treballs |
Realització d’un treball individual de comprensió de l’assignatura
Realització d’un treball en grup sobre visualització curativa.
|
Atenció personalitzada |
|
|
Sessió Magistral |
Pràctiques a laboratoris |
Presentacions / exposicions |
Treballs |
|
Descripció |
Els horaris d’atenció personalitzada per qualsevol consulta relacionada amb la teoria o la pràctica de l’assignatura són a determinar amb la professora. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a laboratoris |
Observació i avaluació continuada de les pràctiques dels alumnes |
10% |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes han d'exposar la visualització a la resta de companys |
20% |
Treballs |
Realització i exposició d’un treball en grup sobre visualització curativa (20%).
Realització d’un treball individual de comprensió de l’assignatura (50%).
|
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Lodes, H., Aprende a respirar., Oasis- Integral., 1997 Barcelona.
Hewitt, J., Guia práctica de la relajación., Medici., 1998 Barcelona.
Harrod, AF., Manual del masaje., Martínez Roca., 1993 Barcelona.
Marquardt, H., Manual práctico de las zonas reflejas de los pies., Urano., 1994 Barcelona.
Martínez, JL., Relajación y Yoga., Paidotribo., 1993 Barcelona.
AAVV., Técnicas cognitivas para el tratamiento del estrés., Martínez Roca., 1985 Barcelona.
Epstein, G., Visualización curativa., Robinbook., 1991 Barcelona.
|
|
Complementària |
Jacquemart, P; Elkefi, S., El yoga terapéutico., Robinbook., 1994 Barcelona.
Viñas, F., La linfa y su drenaje manual., Integral., 1998 Barcelona.
Burns, S., Las bases médicas del estrés., http://www.teachhealth.com/spanish.html,
Cella, G., Respiración. Abstracción sensorial. Concentración y meditación., Tutor., 1993 Madrid.
|
|
|
Altres comentaris |
Per a la correcta realització de les activitats pràctiques (relaxació, ioga i respiració ) és necessari portar roba còmoda. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|