DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura EVOLUCIÓ I INFLUÈNCIA DE LA SEXUALITAT HUMANA Codi 18061203
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
Adreça electrònica mariapaz.querol@urv.cat
Professors/es
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
Web
Descripció general i informació rellevant La sexualitat forma part de la integritat de les persones i es manifesta de forma quotidiana en les relacions personals i socials. Afavorir la concepció integral de la sexualitat humana i conèixer el desenvolupament de la sexualitat i de les seves implicacions al llarg de tota la vida, ajuda a potenciar el desenvolupament de l’estima cap a un mateix i cap als altres. Tot plegat afavoreix l’adquisició d’actituds i valors positius, imprescindibles per reconèixer i donar resposta a les necessitats del ésser humà, que son la base del cuidar.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
B1 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
B12 Capacitat per ajustar el seu paper amb l'objectiu de respondre efectivament a les necessitats de la població o els pacients. Quan sigui necessari i apropiat, ser capaç de desafiar els sistemes vigents per cobrir les necessitats de la població i els pacients.
B14 Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat.
B15 Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os).
B19 Utilitza críticament les eines d'avaluació i auditoria del cuidatge segons els estàndards de qualitat rellevats.
B23 Capacitat per informar, enregistrar, documentar i derivar cuidatges utilitzats tecnologies adequades.
B24 Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
B25 Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer la concepció integral de la sexualitat humana. A1
A7
B8
2. Comprendre el desenvolupament de la sexualitat i de les seves implicacions B1
B8
3. Analitzar la influencia de la sexualitat en les vivències de les persones B3
B5
B6
B8
B9
B10
B11
B12
4. Prendre consciència de l'estima cap a un mateix i cap als altres per tal de generar actituds i valors positives. A16
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B14
B15
B19
B24
B25
5. Col•laborar en l'aplicació dels programes de salut sexual durant les diferents etapes evolutives del ésser humà. B7
B8
B9
B10
B11
B12
B14
B15
B19
B23
B24
B25
C5

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: Introducció. Aspectes generals.
TEMA 2: La perspectiva etnològica: interculturalitat.
TEMA 3: Assertivitat i confiança personal.
TEMA 4: Desenvolupament de l’individu.
Relacions interpersonals.
TEMA 5: Sexualitat humana en les diferents etapes del cicle vital.
TEMA 6: Programes de salut sexual i reproductiva.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 30 60
Seminaris
7 0 7
Debats
5 0 5
Estudis previs
2 2 4
Treballs
0 28 28
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 4.5 6.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, presa de contacte, recollida de les expectatives dels alumnes referent a l’assignatura en general, preferències de metodologia..., informació general: atenció personalitzada, exàmens , treballs...
Sessió Magistral Conferencia magistral
Seminaris Obligatoris
Exposició activa de temes relacionats amb el programa; tant per part de la professora com dels alumnes.
Debats Exposició i comentari d'articles cientifics i de divulgació.
Estudis previs Temes del programa que els alumnes preparen previament segons les indicacions de la professora
Treballs Presentació oral i escrita del treball individual o grupal per part dels alumnes.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Debats
Estudis previs
Proves objectives de preguntes curtes
Descripció
S’ofereix un horari d’atenció a l’alumnat (personal o per correu electrònic).

Avaluació
  Descripció Pes
Estudis previs Debats / sessions: Lectura i comentari d’articles científics i documentals relacionats amb l’assignatura. 10%
Treballs Treball individual d’un tema, s’avalua contingut i presentació escrita 20%
Proves objectives de preguntes curtes Examen de 20 preguntes curtes al finalitzar l’assignatura.
L’examen s’ha d’aprovar per poder aprovar l’assignatura.
70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

  • Generalitat de Catalunya. Departament de Salut; Actuacions preventives a l’adolescència. Guia per a l’atenció primària de salut. Barcelona: Direcció General de Salut Pública 2004.
  • Tazón P, Aseguinolaza L, García-Campayo J. Ciencias psicosociales. Barcelona: Masson; 2003.
  • Stassen K, Thomson R. Psicología del desarrollo: Infancia y adolescencia. Madrid: Medica Panamericana; 1998.
  • Castanyer O. La asertividad: expresion de una sana autoestima. Bilbao. Yedisa.1996.
  • André C; Lebord F. La autoestima: gustarse a sí mismo para para mejor vivir con los demás.Barceloa. Kairós. 2001.
  •  

     

     

Complementària
  • Gil J.  Psicología de la Salud. Madrid: Pirámide ;2004.
  • Bishop S. Desarrolle su asertividad. Bilbao. Yedisa. 1996.
  • Fensterheim H.; Baer J. No diga sí cuando quiera decir no. Barcelona. Grijalbo. 1976.
  • Giommi R.; Perrotta M. Programa de educación sexual (3 vol.) 3/6, 7/10, 11/14 años. León. Everest, 1995.
Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INFERMERIA MATERNO-INFANTIL/18061009

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES II/18061003

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES I/18061002