DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura GESTIÓ DE LA QUALITAT TOTAL EN ELS SERVEIS SANITARIS Codi 18061205
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
Adreça electrònica sara.romaguera@urv.cat
Professors/es
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
Web
Descripció general i informació rellevant El sector sanitari es troba immers en canvis importants que requereixen millorar la gestió i la productivitat dels serveis en un context de recursos limitats, per la qual cosa és imprescindible desenvolupar instruments i tècniques per mesurar, conservar i millorar la qualitat de l'assistència sanitària. Tenint en compte que, cada vegada més, la qualitat té un paper important en els cuidatges d’infermeria en qualsevol dels seus àmbits (assistencial, docent i de gestió), es pretén que en aquesta matèria el futur professional d'infermeria prengui consciència de la necessitat de l'aplicació permanent de la gestió de qualitat en els cuidatges infermers.

Competències
Codi  
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
B14 Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat.
B19 Utilitza críticament les eines d'avaluació i auditoria del cuidatge segons els estàndards de qualitat rellevats.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Prendre consciència de la necessitat de la gestió de la qualitat en els cuidatges infermers. B11
2. Conèixer els mètodes d'avaluació de la qualitat. A12
B11
3. Aplicar la metodologia emprada en la millora contínua de la qualitat en els cuidatges d’infermeria. A4
A12
4. Analitzar i reflexionar sobre la qualitat proporcionada en el món sanitari. B1
B11
B19
C2
C5
5. Crear equips per la millora de la qualitat i analitzar situacions de millora de la qualitat. A12
B1
B2
B5
B11
B14
B19

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: Introducció a la GQT.
TEMA 2: Qualitat.
TEMA 3: Gestió de la qualitat.
TEMA 4: Planificació de la qualitat.
TEMA 5: Avaluació de la qualitat.
TEMA 6: Millora de la qualitat.
TEMA 7: Models de qualitat.
TEMA 8: Glossari.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Treballs
15 30 45
Sessió Magistral
10 20 30
Seminaris
30 0 30
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Treballs Treballs de camp que realitzen en els llocs de pràctiques, aplicant els continguts teòrics i tutelats pel professor, en el que detecten una situació de millora i plantegen solucions viables.
Sessió Magistral Classes explicativas i participativas sobre els conceptes i continguts bàsics de l'assignatura
Seminaris Treballs en grup relacionant els continguts teòrics: elaboració de protocols, criteris i construcció del cicle de millora de la qualitat.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Seminaris
Descripció
Orientació en la elecció de la situació de millora i seguiment de la solució plantejada.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treballs de camp: Elaboren un treball de millora en el lloc de practiques supervisat pel professor. 50%
Seminaris En els treballs en grup van elaborant i modificant protocols i a partir d'una situació de millora completen el cercle de qualitat. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,
, , ,
  • AAVV. Implantació d’un Pla de Millora de la Qualitat a l’Atenció Primària de Salut. Comissió de Millora de la Qualitat. Barcelona: 1994.
  • COSTA J M. Gestió de la Qualitat en un món de Serveis. Edicions Gestió 2000, SA. Barcelona: 1998.
  • LONGO D R, BOHR D. Métodos Cuantitativos en la gestión de la Calidad. Una guía práctica. SG Editores: 1994.
  • VARO J. Gestión estratégica de la calidad en los servicios sanitarios. Un modelo de gestión hospitalaria. Ediciones Díaz De Santos, SA: 1994.
  • WESORICK B. Estándares de calidad para cuidados de enfermería. Ediciones DOYMA, Barcelona: 1993.
Complementària , , ,
Torralba L,Manzanera R,López M., Acreditació de centres d'atenció hospitalaria aguda a Catalunya Vol.I-II, 2005, Generalitat de Catalunya Departament de salut
, , ,

Recomanacions