DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura COMUNICACIÓ EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA Codi 18061208
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ALBACAR RIOBOO, NURIA MARIA
Adreça electrònica mariasabina.artero@urv.cat
nuria.albacar@urv.cat
Professors/es
ARTERO PONS, MARIA SABINA
ALBACAR RIOBOO, NURIA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Les habilitats de comunicació i de relació suposen una de les bases fonamentals de la pràctica dels professionals infermers i constitueixen un dels factors més importants que determinen la qualitat dels serveis de salut. Una adequada comunicació es considera com l’habilitat clínica fonamental que caracteritza a un professional competent. Desenvolupar una comunicació efectiva exigeix tenir coneixements, practicar-los i millorar-los.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Potenciar l’autoconeixement, motivació professional i l’autocrítica. A16
B1
B3
B8
B11
2. Desenvolupar coneixements actituds i habilitats que permetin una comunicació amb el pacient i família efectiva i satisfactòria. A3
A7
A9
A11
A15
A16
B4
B7
B9
B20
B24
B25
B27
C5
3. Abordar de manera multiprofessional el malalt i desenvolupar habilitats de treball en grup. A12
A15
A16
B2
B5
B7
B14
B21
B23
4. Reflexionar sobre les pròpies conductes en el treball individual i en el treball en equip. A7
A12
A15
A16
B1
B2
B3
B5
C3
5. Desenvolupar recursos i habilitats personals per millorar la comunicació en públic. C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1: Tècniques de comunicació i relació. Tema 1: La comunicació verbal.
Tema 2: La comunicació no verbal.
Tema 3: L’estil assertiu.
Tema 4: Habilitats en l’entrevista clínica.
Tema 5: Comunicació escrita. Registres i informes.
Tema 6: El treball en l’equip interdisciplinar de salut.

Mòdul 2: Habilitats discursives. Tema 1: El parlar en públic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 30 45
Presentacions / exposicions
5 15 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
Treballs
1 25 26
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de l’assignatura, explicació dels objectius, l’avaluació i cronograma de les activitats.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l’assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral d’un tema concret.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi, resolució i debat d’exercicis relacionat amb la temàtica.
Treballs Diari reflexiu.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Sessió magistral: Per qualsevol consulta relacionat amb l’assignatura s’atendrà a l’alumne en les hores de tutoria o durant la classe. Presentacions exposicions: Durant la preparació de l’exposició l’alumne tindrà de realitzar com a mínim una tutoria. Treballs: Durant la realització del treball, l’alumne pot consultar qualsevol dubte durant l’horari de tutoria.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentació oral d’un tema proposat per l’alumne. 30% en opció 1.
40% en opció 2.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació dels treballs realitzats durant les classes. 30%. Només en Opció 2.
Treballs Diari reflexiu. 30%. Només en Opció 2.
Proves objectives de preguntes curtes Examen amb 10 preguntes curtes relacionades amb el contingut. 70%. Només en Opció 1.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • Borrell F. (1998): Manual de entrevista clínica. Madrid: Harcourt Brace.
  • Tazón P, Aseguinolaza L, García J. (1996): Ciencias psicosociales. Barcelona: Masson.
  • Latorre LM. (1995): Ciencias psicosociales aplicadas II. Madrid: Editorial Síntesis.
  • Llor B, Abad MA, García M, Nieto J. (1995): Ciencias psicosociales aplicadas a la salud. Madrid: Interamericana McGraw-Hill.
  • Potter A, Perry A. (1996): Fundamentos de enfermería. Teoría y práctica. Madrid: Mosby / Doyma Libros.
  • Novel G, Lluch MT, Miguel MD. (1991): Enfermería. Enfermería psicosocial II. Barcelona: Salvat.
  • De Pablo J. (1997): Tècniques d’entrevista per a professionals de la salut. Vic: Eumo Editorial.
  • Tazón M P, García J, Aseguinolaza L.(2000): Enfermeria S 21: Relación y comunicación. Madrid: Ediciones  D.A.E.
  • Serrano S. (2003): El regal de la comunicació.Barcelona: Ara Llibres.
Complementària

Altres recursos:

Vídeos.

Recomanacions