DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura COMUNICACIÓ EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA Codi 18061208
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ALBACAR RIOBOÓ, NÚRIA MARIA
Adreça electrònica nuria.albacar@urv.cat
Professors/es
ALBACAR RIOBOÓ, NÚRIA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Les habilitats de comunicació i de relació suposen una de les bases fonamentals de la pràctica dels professionals infermers i constitueixen un dels factors més importants que determinen la qualitat dels serveis de salut. Una adequada comunicació es considera com l’habilitat clínica fonamental que caracteritza a un professional competent. Desenvolupar una comunicació efectiva exigeix tenir coneixements, practicar-los i millorar-los.

Competències
Codi  
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A11 Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
B14 Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B21 Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions.
B23 Capacitat per informar, enregistrar, documentar i derivar cuidatges utilitzats tecnologies adequades.
B24 Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
B25 Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).
B27 Capacitat per identificar i tractar comportaments desafiadors.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Potenciar l’autoconeixement, motivació professional i l’autocrítica. A16
B1
B3
B8
B11
2. Desenvolupar coneixements actituds i habilitats que permetin una comunicació amb el pacient i família efectiva i satisfactòria. A3
A7
A9
A11
A15
A16
B4
B7
B9
B20
B24
B25
B27
C5
3. Abordar de manera multiprofessional el malalt i desenvolupar habilitats de treball en grup. A12
A15
A16
B2
B5
B7
B14
B21
B23
4. Reflexionar sobre les pròpies conductes en el treball individual i en el treball en equip. A7
A12
A15
A16
B1
B2
B3
B5
C3
5. Desenvolupar recursos i habilitats personals per millorar la comunicació en públic. C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1: Tècniques de comunicació i relació. Tema 1: La comunicació verbal.
Tema 2: La comunicació no verbal.
Tema 3: L’estil assertiu.
Tema 4: Habilitats en l’entrevista clínica.
Tema 5: Comunicació escrita. Registres i informes.
Tema 6: El treball en l’equip interdisciplinar de salut.

Mòdul 2: Habilitats discursives. Tema 1: El parlar en públic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
5 2.5 7.5
Presentacions / exposicions
8 20 28
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
18 9 27
Treballs
2 30 32
Fòrums de discussió
4 10 14
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de l’assignatura, explicació dels objectius, l’avaluació i cronograma de les activitats.
Sessió Magistral Classes teòriques i participatives sobre conceptes i continguts de l'assignatura amb suport audiovisual.
Presentacions / exposicions Exposició oral d’un tema proposat per l'alumne.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi, resolució i debat d’exercicis relacionat amb la temàtica.
Treballs Diari reflexiu.
Fòrums de discussió Anàlisi i defensa d'un tema proposat a través del moodle.

Atenció personalitzada
 
Fòrums de discussió
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Sessió magistral: Per qualsevol consulta relacionat amb l’assignatura s’atendrà a l’alumne en les hores de tutoria o durant la classe. Presentacions exposicions: Durant la preparació de l’exposició l’alumne tindrà de realitzar com a mínim una tutoria. Treballs: Durant la realització del treball, l’alumne pot consultar qualsevol dubte durant l’horari de tutoria.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions S'avaluarà la forma i el contingut de la presentació 20% en opció 1 i 2.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es valorarà el contingut dels treballs realitzats durant les classes i la participació. 20%. en Opció 2.
Treballs S'avaluarà el contingut de les diferents parts del diari reflexiu. 50%. en Opció 2.
Fòrums de discussió S'avaluarà la participació i el contingut. 10% en opció 2
Proves objectives de preguntes curtes Examen amb 10 preguntes curtes relacionades amb el contingut de l'assignatura. 80%. en Opció 1.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • Borrell F.Manual de entrevista clínica. Madrid: Harcourt Brace; 1998.
  • Tazón P, Aseguinolaza L, García J. Ciencias psicosociales. Barcelona: Masson; 2004.
  • Latorre LM. Ciencias psicosociales aplicadas II. Madrid: Editorial Síntesis; 1994.
  • Llor B, Abad MA, García M, Nieto J. Ciencias psicosociales aplicadas a la salud. Madrid: Interamericana McGraw-Hill; 1995.
  • Potter A, Perry A. Fundamentos de enfermería. Teoría y práctica. Madrid: Mosby / Doyma Libros; 1996.
  • Novel G, Lluch MT, Miguel MD. Enfermería. Enfermería psicosocial II. Barcelona: Masson; 2004.
  • De Pablo J. Tècniques d’entrevista per a professionals de la salut. Vic: Eumo Editorial; 1997.
  • Tazón M P, García J, Aseguinolaza L. Enfermeria S 21: Relación y comunicación. Madrid: Ediciones  D.A.E; 2000.
  • Serrano S. El regal de la comunicació.Barcelona: Ara Llibres;2003.
  • Borrell F.Entrevista clínica: manual de estrategias prácticas. Barcelona: semfyc ediciones; 2004.
Complementària

Altres recursos:

Vídeos.

Recomanacions


 
Altres comentaris
És important haver realitzat pràctiques assistencials abans de cursar aquesta assignatura.