DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ATENCIÓ D'INFERMERIA EN SITUACIONS D'URGÈNCIA Codi 18061209
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 4.5 0 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MALDONADO SIMO, MARIA LUISA
Adreça electrònica elena.gonzalez@urv.cat
marialuisa.maldonado@urv.cat
encarna.bonfill@urv.cat
Professors/es
GONZALEZ GARCIA, ELENA
MALDONADO SIMO, MARIA LUISA
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACION
Web
Descripció general i informació rellevant El professional d’infermeria, en els seus diferents àmbits d’actuació, es troben amb freqüència davant de situacions d’urgències per la qual cosa és necessari que el futurs infermers/es sàpiguen actuar adequadament davant d’aquestes situacions mantenint, en tot moment, el contacte amb el malalt, la família i l’entorn tenint en compte que la societat actual esta evolucionant cap a un augment de la demanda assistencial en els serveis d’urgències, tant en els hospitalaris com en els extrahospitalaris.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer la realitat assistencial d’urgències i emergències al nostre país. C3
2. Valorar el malalt en diferents situacions d’urgències. A1
A3
A6
A12
3. Conèixer i aprendre a resoldre amb eficàcia les diferents situacions d’urgències plantejades. B2
B3
4. Conèixer la pròpia funció dins de l’equip assistencial que actuen en l’atenció a les situacions d’urgències. B4
B5
B6
5. Analitzar les dades per aprendre a identificar les dificultats i respostes d’afrontament de la persona/família en les situacions d’urgències. A9
B20

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: Definició d’urgències i diferents classificacions.
La xarxa assistencial d’urgències i emergències.
A aquest tema se li associa una visita als diferents centres d’urgències i emergències del nostre entorn assistencial.
TEMA 2:
Valoració del malalt urgent. Atenció integral. Mobilitzacions.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
TEMA 3:
Urgències urinàries: Hematúria i retenció urinària.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
TEMA 4:
Urgències gastrointestinals: Hemorràgia digestiva.
Descripció i atenció d’infermeria de la situació descrita.
TEMA 5: Taller de RCP instrumentada.
TEMA 6: Urgències per cremades.
Descripció i atenció d’infermeria de la situació descrita.
TEMA 7: Urgències per intoxicació de fàrmacs, opiacis, alcohol i intoxicacions per fum.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
TEMA 8: Urgències cardiovasculars. Cardiopaties isquèmiques: angor, infart de miocardi i edema agut de pulmó.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
TEMA 9: Urgències traumàtiques. Lesió de l’aparell múscul esquelètic. El malalt politraumatitzat y el malalt amb traumatisme cranial.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
TEMA 10: Situacions de xoc. Xoc hipovolèmic, cardiogènic, vagal, sèptic i medul•lar.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
33 66 99
Seminaris
2 2 4
Pràctiques externes (de camp/sortides)
3 0 3
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts de l’assignatura.
Seminaris Dirigits als alumnes on es fa una exposició-recordatori del tema concret de RCP i es realitzen practiques simulades de RCP instrumentalitzada.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Sortides: Realització de visites de formació a serveis especialitzats en urgències i/o emergències.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Descripció
Mètode individualitzat per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Taller de reanimació cardiopulmonar instrumentada. 10%
Proves objectives de tipus test Realització d’una prova objectiva tipus test. 90%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • MORENO, E., y del BUSTO, F., Manual de soporte básico (2ª edición), Ediciones ARAN, Madrid, 2000.
  • LOZANO BLESA, A. Manual de Urgencias. Barcelona: Hospital Clínico Universitario; 1998.
    GRUPO DE TRABAJO EN MEDICINA DE URGENCIA. SANTANDER. Manual de Urgencias para Enfermería. Editorial ARAN, Madrid, 1991.
  • ASOCIACIÓN DE ENFERMERÍA DE URGENCIAS (ENA), “Enfermería de úrgencias”, a: Biblioteca Enfermería Profesional, Vol. I, II, III y IV. McGraw·Hill/Interamericana. Madrid, 1996.
  • MARRUECOS, L., NOGUÉ, S., NOLLA, J. Toxicología clínica. Springer-Verlag Ibérica, Barcelona, 1993.
Complementària
  • AMIGÓ TADÍN,M. y cols. “Jarabe de Ipecacuana versus carbón activado en las intoxicaciones medicamentosas agudas”, Metas de Enfermería, nº 46, junio 2002, Barcelona, pp. 6-11.
  • GARCIA, O., VALL, O. “Intoxicación, mordeduras y picaduras”, a: Protocolos prácticos de pediatría. Doyma, Barcelona, 1994, pp. 33-64 y 200-208.
  • MATEU,J., Toxicología médica, Mosby/Doyma, Barcelona, 1994.
  • LONG, B.C., PHIPPS, WJ,, Tratado de Enfermería Medicoquirúrgica, Interamericana, Barcelona, 1992.
  • SMELTZER, S.C., BARE, B. G., Enfermería Medicoquirúrgica de Brunner y Suddarth, McGraw·Hill/Interamericana. Madri, 2002.
Recomanacions