Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A3 |
Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant. |
A6 |
Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…) |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional. |
B20 |
Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer la realitat assistencial d’urgències i emergències al nostre país. |
|
|
C3
|
2. Valorar el malalt en diferents situacions d’urgències. |
A1 A3 A6 A12
|
|
|
3. Conèixer i aprendre a resoldre amb eficàcia les diferents situacions d’urgències plantejades. |
|
B2 B3
|
|
4. Conèixer la pròpia funció dins de l’equip assistencial que actuen en l’atenció a les situacions d’urgències. |
|
B4 B5 B6
|
|
5. Analitzar les dades per aprendre a identificar les dificultats i respostes d’afrontament de la persona/família en les situacions d’urgències. |
A9
|
B20
|
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1: |
Definició d’urgències i diferents classificacions.
La xarxa assistencial d’urgències i emergències.
A aquest tema se li associa una visita als diferents centres d’urgències i emergències del nostre entorn assistencial.
|
TEMA 2: |
Valoració del malalt urgent. Atenció integral. Mobilitzacions.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
|
TEMA 3: |
Urgències urinàries: Hematúria i retenció urinària.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
|
TEMA 4: |
Urgències gastrointestinals: Hemorràgia digestiva.
Descripció i atenció d’infermeria de la situació descrita.
|
TEMA 5: |
Taller de RCP instrumentada. |
TEMA 6: |
Urgències per cremades.
Descripció i atenció d’infermeria de la situació descrita.
|
TEMA 7: |
Urgències per intoxicació de fàrmacs, opiacis, alcohol i intoxicacions per fum.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
|
TEMA 8: |
Urgències cardiovasculars. Cardiopaties isquèmiques: angor, infart de miocardi i edema agut de pulmó.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
|
TEMA 9: |
Urgències traumàtiques. Lesió de l’aparell múscul esquelètic. El malalt politraumatitzat y el malalt amb traumatisme cranial.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
|
TEMA 10: |
Situacions de xoc. Xoc hipovolèmic, cardiogènic, vagal, sèptic i medul•lar.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
33 |
66 |
99 |
Seminaris |
|
2 |
2 |
4 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
3 |
0 |
3 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels continguts de l’assignatura. |
Seminaris |
Dirigits als alumnes on es fa una exposició-recordatori del tema concret de RCP i es realitzen practiques simulades de RCP instrumentalitzada. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Sortides: Realització de visites de formació a serveis especialitzats en urgències i/o emergències. |
|
Sessió Magistral |
Seminaris |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
Descripció |
Mètode individualitzat per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Taller de reanimació cardiopulmonar instrumentada. |
10% |
Proves objectives de tipus test |
Realització d’una prova objectiva tipus test. |
90% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
- ASOCIACIÓN DE ENFERMERÍA DE URGENCIAS (ENA), Enfermería de úrgencias, en: Biblioteca Enfermería Profesional, Vol. I, II, III y IV. Madrid: McGraw·Hill/Interamericana; 1996.
- GRUPO DE TRABAJO EN MEDICINA DE URGENCIA, SANTANDER. Manual de Urgencias para Enfermería. Madrid: Editorial ARAN; 1991.
- LOZANO BLESA, A. Manual de Urgencias. Barcelona: Hospital Clínico Universitario; 1998.
- Manual de Medicina de Urgencias (4a edición). American Collage of Emergency Physicans. México: McGraw-Hill Interamericana; 2006
- MARKOVCHICK, V.J. Secretos de la Medicina de Urgencias (2a edición), México: McGraw-Hill INtermericana; 2000
- MARRUECOS, L., NOGUÉ, S., NOLLA, J. Toxicología clínica. Barcelona: Springer-Verlag Ibérica; 1993.
-
MORENO, E., y del BUSTO, F., Manual de soporte básico (2ª edición). Madrid: Ediciones ARAN; 2000. |
Complementària |
|
-
AMIGÓ TADÍN,M. y cols. Jarabe de Ipecacuana versus carbón activado en las intoxicaciones medicamentosas agudas. Metas de Enfermería. Junio 2002 ; 46:6-11.
-
GARCIA, O., VALL, O. Intoxicación, mordeduras y picaduras, en: Protocolos prácticos de pediatría.Barcelona. Bracelona: Doyma; 1994. p. 33-64 y 200-208.
-
MATEU,J. Toxicología médicaBracelona: Mosby/Doyma; 1994.
-
LONG, B.C., PHIPPS, WJ. Tratado de Enfermería Medicoquirúrgica. Bracelona: Interamericana; 1992.
-
SMELTZER, S.C., BARE, B. G. Enfermería Medicoquirúrgica de Brunner y Suddarth. Madrid: McGraw·Hill/Interamericana; 2002. |
|