IDENTIFYING DATA 2009_10
Subject (*) NURSING CARE IN EMERGENCY SITUATIONS Code 18061209
Study programme
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cycle 1st
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
4.5 4.5 0 Optional First
Language
Castellà
Català
Department Infermeria
Coordinator
MALDONADO SIMÓ, MARÍA LUISA
E-mail elena.gonzalez@urv.cat
lluisa.maldonado@urv.cat
encarna.bonfill@urv.cat
Lecturers
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
MALDONADO SIMÓ, MARÍA LUISA
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
Web
General description and relevant information El professional d’infermeria, en els seus diferents àmbits d’actuació, es troben amb freqüència davant de situacions d’urgències per la qual cosa és necessari que el futurs infermers/es sàpiguen actuar adequadament davant d’aquestes situacions mantenint, en tot moment, el contacte amb el malalt, la família i l’entorn tenint en compte que la societat actual esta evolucionant cap a un augment de la demanda assistencial en els serveis d’urgències, tant en els hospitalaris com en els extrahospitalaris.

Competences
Code  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Learning aims
Objectives Competences
1. Conèixer la realitat assistencial d’urgències i emergències al nostre país. C3
2. Valorar el malalt en diferents situacions d’urgències. A1
A3
A6
A12
3. Conèixer i aprendre a resoldre amb eficàcia les diferents situacions d’urgències plantejades. B2
B3
4. Conèixer la pròpia funció dins de l’equip assistencial que actuen en l’atenció a les situacions d’urgències. B4
B5
B6
5. Analitzar les dades per aprendre a identificar les dificultats i respostes d’afrontament de la persona/família en les situacions d’urgències. A9
B20

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1: Definició d’urgències i diferents classificacions.
La xarxa assistencial d’urgències i emergències.
A aquest tema se li associa una visita als diferents centres d’urgències i emergències del nostre entorn assistencial.
TEMA 2:
Valoració del malalt urgent. Atenció integral. Mobilitzacions.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
TEMA 3:
Urgències urinàries: Hematúria i retenció urinària.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
TEMA 4:
Urgències gastrointestinals: Hemorràgia digestiva.
Descripció i atenció d’infermeria de la situació descrita.
TEMA 5: Taller de RCP instrumentada.
TEMA 6: Urgències per cremades.
Descripció i atenció d’infermeria de la situació descrita.
TEMA 7: Urgències per intoxicació de fàrmacs, opiacis, alcohol i intoxicacions per fum.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
TEMA 8: Urgències cardiovasculars. Cardiopaties isquèmiques: angor, infart de miocardi i edema agut de pulmó.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
TEMA 9: Urgències traumàtiques. Lesió de l’aparell múscul esquelètic. El malalt politraumatitzat y el malalt amb traumatisme cranial.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
TEMA 10: Situacions de xoc. Xoc hipovolèmic, cardiogènic, vagal, sèptic i medul•lar.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
33 66 99
Seminars
2 2 4
Field work/trips
3 0 3
 
Personal tuition
3 0 3
 
Objective multiple-choice tests
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Lecture Exposició teòrica dels continguts de l’assignatura.
Seminars Dirigits als alumnes on es fa una exposició-recordatori del tema concret de RCP i es realitzen practiques simulades de RCP instrumentalitzada.
Field work/trips Sortides: Realització de visites de formació a serveis especialitzats en urgències i/o emergències.

Personalized attention
 
Lecture
Seminars
Field work/trips
Description
Mètode individualitzat per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació.

Assessment
  Description Weight
Seminars Taller de reanimació cardiopulmonar instrumentada. 10%
Objective multiple-choice tests Realització d’una prova objectiva tipus test. 90%
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic Moya Mir M., Normas de actuación en urgencias, 4 ed. Médica Panamericana, Madrid, 2008
Perales Rodríguez de Viguri N., Guía de resucitación cardiopulmonar básica y desfibrilación semiautomática, 5 ed. Masson, Barcelona, 2006
  • ASOCIACIÓN DE ENFERMERÍA DE URGENCIAS (ENA), Enfermería de úrgencias, en: Biblioteca Enfermería Profesional, Vol. I, II, III y IV. Madrid: McGraw·Hill/Interamericana; 1996.
  • GRUPO DE TRABAJO EN MEDICINA DE URGENCIA, SANTANDER. Manual de Urgencias para Enfermería. Madrid: Editorial ARAN; 1991.
  • LOZANO BLESA, A. Manual de Urgencias. Barcelona: Hospital Clínico Universitario; 1998.
  • Manual de Medicina de Urgencias (4a edición). American Collage of Emergency Physicans. México: McGraw-Hill Interamericana; 2006
  • MARKOVCHICK, V.J. Secretos de la Medicina de Urgencias (2a edición), México: McGraw-Hill INtermericana; 2000
  • MARRUECOS, L., NOGUÉ, S., NOLLA, J. Toxicología clínica. Barcelona: Springer-Verlag Ibérica; 1993.
  • MORENO, E., y del BUSTO, F., Manual de soporte básico (2ª edición). Madrid: Ediciones ARAN; 2000.
Complementary
  • AMIGÓ TADÍN,M. y cols. Jarabe de Ipecacuana versus carbón activado en las intoxicaciones medicamentosas agudas. Metas de Enfermería. Junio 2002 ; 46:6-11.
  • GARCIA, O., VALL, O. Intoxicación, mordeduras y picaduras, en: Protocolos prácticos de pediatría.Barcelona. Bracelona: Doyma; 1994. p. 33-64 y 200-208.
  • MATEU,J. Toxicología médicaBracelona: Mosby/Doyma; 1994.
  • LONG, B.C., PHIPPS, WJ. Tratado de Enfermería Medicoquirúrgica. Bracelona: Interamericana; 1992.
  • SMELTZER, S.C., BARE, B. G. Enfermería Medicoquirúrgica de Brunner y Suddarth. Madrid: McGraw·Hill/Interamericana;  2002.
Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.