DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ATENCIÓ D'INFERMERIA EN SITUACIONS D'URGÈNCIA Codi 18061209
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 4.5 0 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MALDONADO SIMÓ, MARÍA LUISA
Adreça electrònica elena.gonzalez@urv.cat
lluisa.maldonado@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
Professors/es
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
MALDONADO SIMÓ, MARÍA LUISA
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
Web
Descripció general i informació rellevant El professional d’infermeria, en els seus diferents àmbits d’actuació, es troben amb freqüència davant de situacions d’urgències per la qual cosa és necessari que el futurs infermers/es sàpiguen actuar adequadament davant d’aquestes situacions mantenint, en tot moment, el contacte amb el malalt, la família i l’entorn tenint en compte que la societat actual esta evolucionant cap a un augment de la demanda assistencial en els serveis d’urgències, tant en els hospitalaris com en els extrahospitalaris.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer la realitat assistencial d’urgències i emergències al nostre país. C3
2. Valorar el malalt en diferents situacions d’urgències. A1
A3
A6
A12
3. Conèixer i aprendre a resoldre amb eficàcia les diferents situacions d’urgències plantejades. B2
B3
4. Conèixer la pròpia funció dins de l’equip assistencial que actuen en l’atenció a les situacions d’urgències. B4
B5
B6
5. Analitzar les dades per aprendre a identificar les dificultats i respostes d’afrontament de la persona/família en les situacions d’urgències. A9
B20

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: Definició d’urgències i diferents classificacions.
La xarxa assistencial d’urgències i emergències.
A aquest tema se li associa una visita als diferents centres d’urgències i emergències del nostre entorn assistencial.
TEMA 2:
Valoració del malalt urgent. Atenció integral. Mobilitzacions.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
TEMA 3:
Urgències urinàries: Hematúria i retenció urinària.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
TEMA 4:
Urgències gastrointestinals: Hemorràgia digestiva.
Descripció i atenció d’infermeria de la situació descrita.
TEMA 5: Taller de RCP instrumentada.
TEMA 6: Urgències per cremades.
Descripció i atenció d’infermeria de la situació descrita.
TEMA 7: Urgències per intoxicació de fàrmacs, opiacis, alcohol i intoxicacions per fum.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
TEMA 8: Urgències cardiovasculars. Cardiopaties isquèmiques: angor, infart de miocardi i edema agut de pulmó.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
TEMA 9: Urgències traumàtiques. Lesió de l’aparell múscul esquelètic. El malalt politraumatitzat y el malalt amb traumatisme cranial.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
TEMA 10: Situacions de xoc. Xoc hipovolèmic, cardiogènic, vagal, sèptic i medul•lar.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
33 66 99
Seminaris
2 2 4
Pràctiques de camp/sortides
3 0 3
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts de l’assignatura.
Seminaris Dirigits als alumnes on es fa una exposició-recordatori del tema concret de RCP i es realitzen practiques simulades de RCP instrumentalitzada.
Pràctiques de camp/sortides Sortides: Realització de visites de formació a serveis especialitzats en urgències i/o emergències.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Pràctiques de camp/sortides
Descripció
Mètode individualitzat per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Taller de reanimació cardiopulmonar instrumentada. 10%
Proves objectives de tipus test Realització d’una prova objectiva tipus test. 90%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Moya Mir M., Normas de actuación en urgencias, 4 ed. Médica Panamericana, Madrid, 2008
Perales Rodríguez de Viguri N., Guía de resucitación cardiopulmonar básica y desfibrilación semiautomática, 5 ed. Masson, Barcelona, 2006
  • ASOCIACIÓN DE ENFERMERÍA DE URGENCIAS (ENA), Enfermería de úrgencias, en: Biblioteca Enfermería Profesional, Vol. I, II, III y IV. Madrid: McGraw·Hill/Interamericana; 1996.
  • GRUPO DE TRABAJO EN MEDICINA DE URGENCIA, SANTANDER. Manual de Urgencias para Enfermería. Madrid: Editorial ARAN; 1991.
  • LOZANO BLESA, A. Manual de Urgencias. Barcelona: Hospital Clínico Universitario; 1998.
  • Manual de Medicina de Urgencias (4a edición). American Collage of Emergency Physicans. México: McGraw-Hill Interamericana; 2006
  • MARKOVCHICK, V.J. Secretos de la Medicina de Urgencias (2a edición), México: McGraw-Hill INtermericana; 2000
  • MARRUECOS, L., NOGUÉ, S., NOLLA, J. Toxicología clínica. Barcelona: Springer-Verlag Ibérica; 1993.
  • MORENO, E., y del BUSTO, F., Manual de soporte básico (2ª edición). Madrid: Ediciones ARAN; 2000.
Complementària
  • AMIGÓ TADÍN,M. y cols. Jarabe de Ipecacuana versus carbón activado en las intoxicaciones medicamentosas agudas. Metas de Enfermería. Junio 2002 ; 46:6-11.
  • GARCIA, O., VALL, O. Intoxicación, mordeduras y picaduras, en: Protocolos prácticos de pediatría.Barcelona. Bracelona: Doyma; 1994. p. 33-64 y 200-208.
  • MATEU,J. Toxicología médicaBracelona: Mosby/Doyma; 1994.
  • LONG, B.C., PHIPPS, WJ. Tratado de Enfermería Medicoquirúrgica. Bracelona: Interamericana; 1992.
  • SMELTZER, S.C., BARE, B. G. Enfermería Medicoquirúrgica de Brunner y Suddarth. Madrid: McGraw·Hill/Interamericana;  2002.
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent