DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura TÈCNIQUES DE RECOLLIDA DE DADES I AVALUACIÓ DE RESULTATS Codi 18061212
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MATEU GIL, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marialuisa.mateu@urv.cat
marialuisa.panisello@urv.cat
Professors/es
MATEU GIL, MARÍA LUISA
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir a l’alumne en el del procés d’investigació i recollida de dades, així com la presentació de la informació mitjançant les TIC.

Competències
Codi  
A17 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació.
B1 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer les parts del procés d’investigació científica. A17
2. Aprendre a utilitzar les eines d’informació bibliogràfica. A17
B1
B4
B5
3. Identificar i avaluar de forma crítica el contingut de cada una de les parts d’un article científic. A17
B3
4. Realitzar un disseny/projecte d’investigació, a partir d’un problema. A17
B4
C5

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: Introducció general a la investigació i mètode científic.
TEMA 2: REVISIÓ BIBLIOGRÀFICA
• Introducció a la revisió bibliogràfica com a tècnica documental.
• Fonts d’informació en Ciències de la Salut.
• Estratègies de cerca per a l’obtenció d’informació.
• Normativa de Vancouver.
TEMA 3:
PROBLEMA I OBJECTIUS
• Identificació de l’àrea problema.
• Definició i formulació del problema.
• Definició i formulació d'objectius.
TEMA 4:
MARC TEÒRIC
• Concepte i enfocament del marc teòric.
• Coneixements sobre el tema d'estudi.
• Les variables. Les hipòtesis.
• Procés de construcció del marc teòric.
TEMA 5:
DISSENY METODOLÒGIC
- Hipòtesis i variables.
* Tipus d’hipòtesis i la seva formulació.
* Tipus de variables i la seva formulació.
- Població i mostra.
- Tipus d'estudi.
TEMA 6:
MÈTODES DE RECOLLIDA DE DADES
- L’observació.
* Mètodes observacionals.
* Selecció dels fenòmens a observar.
* La relació entre l'observador i l'observat.
* Mètodes d'observació estructurats i no estructurats.
* L'observació en infermeria.

- L'entrevista.
* Antecedents, noció i característiques.
* Classes d'entrevistes.
* Requisits, dificultats i regles.
* Mètodes per enregistrar la informació.
* L'entrevista en infermeria.

- Els qüestionaris.
* Introducció.
* El qüestionari: tipus i modalitats.
* Requisits fonamentals per l’elaboració d’un qüestionari.

- Escales.

- Confiabilitat, validesa dels instruments de mesura.

PROCEDIMENTS DE RECOLLIDA DE DADES

PLA DE TABULACIÓ I ANÀLISI



TEMA 7: PROTOCOL i INFORME FINAL

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
25 26 51
Resolució de problemes, exercicis
7 15 22
Treballs
4 20 24
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
0 12 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de la assignatura, explicació del objectius, de l’avaluació i el cronograma de les activitats.
Sessió Magistral Explicació dels conceptes bàsics del procés d’investigació.
Resolució de problemes, exercicis Exercicis relacionats en la cerca bibliogràfica a les bases de dades i buscar articles amb diferents metodologies, critica d’un article i valoració segons una guia del propi projecte. En grups d’alumnes.
Treballs Han de presentar un projecte d’investigació, en grups d’alumnes.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada en grups d’alumnes per orientar el desenvolupament del treball, i els exercicis que realitzen durant el curs. Cal que en la tutoria hi acudeixin els alumnes que composen el grup.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Els diferents exercicis plantejats durant el curs es valoren qualitativament i el promig és la valoració d’aquest exercici. 10%
Treballs Es valora la elaboració d'un protocol d'investigació. 20%
Proves objectives de tipus test Es farà una prova objectiva and preguntes tipus test. 70%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • Burns N, Grove S K. Investigación en Enfermería. Madrid:  Elsevier; 2004
  • Contrandriopoulos A.P, et al. Preparar el proyecto de investigacion.
  • Barcelona: SG Editores; 1991
  • Fortin M.f. El proceso de investigación: de la concepción a la realización. Mexico D.F: McGraw-Hill Interamericana; 1999
  • Icar Isern MT, Fuentelsanz Gallego C, Pulpón Segura AM. Elaboración y presentación de un Proyecto de Investigación y una Tesina: metodologia 1. Barcelona: Ediciones de la Universidad de Barcelona; 2001
  • Salkind N.J. Metodos de investigacion. Mexico D.F.: Prentice Hall; 1999
Complementària
  • Bobenrieth Astete M.A. El articulo cientifico original. Estructura, estilo y lectura critica. Granada: Escuela Andaluza de Salud Publica; 1994
  • Cabrero Garcia J, Richart Martinez M. Investigar en enfermeria. Concepto y estado actual de la investigacion en enfermeria. Alicante: Universidad de Alicante; 2001
  • Cueva Martín A. de la, Rodriguez Gairin J.M. Fonts d'informació en ciències de la salut. València: Universitat de València; 2001
  • Polit D.F, Hungler B.P. Investigacion cientifica en ciencias de la salud.6a ed. Mexico D.F.: McGraw-Hill Interamericana; 2000
  • Tejada Fernandez J. El proceso de investigación científica. Barcelona: Fundació La Caixa; 1997

Altres recursos:

http://www.nureinvestigacion.es/


 

Recomanacions