DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ATENCIÓ D'INFERMERIA A LA GENT GRAN AMB PROBLEMES SOCIOSANITARIS Codi 18061216
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
SANTACATALINA UBIEDO, MARIA DE LOS DOLORES
Adreça electrònica lola.santacatalina@urv.cat
Professors/es
SANTACATALINA UBIEDO, MARIA DE LOS DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant Des de fa dècades, la societat pateix un procés d’envelliment progressiu que té una característica important: cada vegada és més alt el nombre de persones grans. Moltes d’aquestes persones solen estar afectades per més d’una patologia. Aquesta situació condueix a un major ús de la xarxa assistencial. Les cures de la persona anciana són un repte per a les infermeres en multitud d’entorns, des de centres hospitalaris, centres sociosanitaris, fins a la complexitat psicosocial i ambiental del domicili de l’ancià. Aquesta assignatura va dirigida a aconseguir que l’alumne ampliï aspectes dels coneixements obtinguts en altres matèries, en tot allò que fa referència als processos de malaltia, quan aquestes afecten a la gent gran, i aprendre a diferenciar-los del procés d’envelliment. Perquè cal tenir present que les característiques pròpies de les persones grans fan que qualsevol situació patològica que pateixin s’acompanyi d’una pèrdua d’independència, que els limita les possibilitats d’autosatisfer les seves necessitats , la qual cosa fa que les infermeres s’hagin de plantejar diferents nivells d’intervenció.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A11 Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…)
A14 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Identificar les situacions que provoquen més dependència en la població Geriàtrica. A1
A2
A10
C5
2. Conèixer i diferenciar les repercussions que els diferents processos patològics poden produir en la gent gran. A1
A2
A10
C5
3. Identificar i distingir les peculiaritats de l’atenció en l’àmbit sociosanitari. A3
C5
4. Analitzar els aspectes ètics que es plantegen en l’àmbit sociosanitari. A7
A14
C5
5. Conèixer i prendre consciència de la importància del suport que requereixen els cuidadors principals i la família. A11
B10
B20
C5

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1: Aspectes generals en l’atenció d’infermeria a la persona gran malalta.
Bloc 2: Situacions que provoquen dependència en la població geriàtrica.
Bloc 3: Trastorns que afecten al sistema cardiorespiratori, osteoarticular i neurològic.
Bloc 4: Ètica en les cures gerontogeriàtriques.
Bloc 5: Cuidadors principals: entorn i suport.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 30 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
22 5.5 27.5
Presentacions / exposicions
1 0 1
Treballs
15 0 15
Seminaris
13 0 13
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa, activitats d’avaluació i seguiment de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició de continguts teòrics amb suport de mitjans audiovisuals. A partir de l’explicació l’alumne haurà de profunditzar i treballar en els temes de forma autònoma.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctica guiada d’anàlisi de casos, lectura de textos, treball en grup a partir de temàtiques diverses proposades a l’aula.
Presentacions / exposicions Ha fonamentar-se en una exposició que tracti de fer una síntesi de tot el treball fet. Partirà d’un guió orientador fet de la manera més esquemàtica possible i basat en les parts considerades claus del treball. Les característiques principals han de ser la claredat, la síntesi i el rigor. Cal fer èmfasi en el fet que la presentació oral es durà a un estricte control del temps.
Treballs Realització d’un treball d’avaluació continuada a escollir entre diferents propostes realitzades per la professora.
Seminaris Sessions de debat sobre temes relacionats amb esl vells amb problemes sociosanitaris

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Treballs
Seminaris
Descripció
Sessió Magistral: Es basarà en l’orientació a l’alumne en els seus dubtes com en la cerca bibliogràfica complementària per realitzar el treball autònom d’estudi dels continguts bàsics de l’assignatura. Resolució de problemes, exercicis a l’aula ordinària: Orientació a l’aula individualitzada o grupal, segons el cas, per l’anàlisi del casos, selecció dels textos, resolució dels problemes plantejats a resoldre a l’aula. Treballs: Orientació respecte als aspectes formals i de contingut relacionats amb la temàtica específica del treball. Presentacions/exposicions: L’alumne rebrà tutorització respecte a com elaborar el treball per tal de ser presentat de forma oral. Ús de l’entorn virtual: L’alumne ho podrà utilitzar com a mitjà de comunicació amb el professor.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària S’avaluarà a partir de treballs presentats, considerant els aspectes formal i de contingut segons l’especificitat del treball. 10%
Presentacions / exposicions Es valorarà la capacitat de síntesi tenint en compte els continguts del tema i el temps disponible per la seva presentació. 10%
Treballs S’avaluarà els exercicis d’avaluació continuada, tenint en compte els criteris formals i de contingut proposats per les activitats. 20%
Proves objectives de preguntes curtes S’avaluarà els conceptes presentats en les sessions magistrals mitjançant una prova escrita. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • Bruke M M, Wals M B Enfermería Gerontológica. Cuidados integrales en el adulto mayor. Madrid: Harcourt Brtace; 1998.
  • García V Rodríguez C Toronjo A  Enfermería del anciano. Madrid: Ediciones DAE (Grupo Paradigma); 2001.
  • Staab A S Hodges L C Enfermería Gerontológica. Mexico: Interamericana; 1997.
  • Quntanilla M Enfermería Geriátrica. Cuidados integrales en el anciano. Tomo I y II Barcelona: Mexico Instituto Monsa de Ediciones; 2002.
Complementària

Per a cada tema hi haurà una bibliografia específica i unes lectures recomanades, que s’aniran adapten segons les necessitats especifiques de l’alumne i de l’actualitat científica i social del moment.

Altres recursos:

Videografia, webgrafia. Entorn virtual.


 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent