DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura CURES D'INFERMERIA EN PROCESOS TERMINALS Codi 18061219
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
SÁEZ VAY, FLORENCIA
Adreça electrònica flor.saez@urv.cat
elena.gonzalez@urv.cat
nuria.albacar@urv.cat
Professors/es
SÁEZ VAY, FLORENCIA
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
ALBACAR RIOBOÓ, NÚRIA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L’atenció als malalts que pateixen una malaltia avançada o terminal, cada vegada més, és objecte d’un interès creixent per part dels professionals de la salut. Com a conseqüència d’això, també augmenta la demanda de formació d’aquests professionals en el camp de les cures pal•liatives, que tenen com a objecte l’atenció i la cura d’aquests malalts. Les cures pal•liatives tenen com a objectiu fomentar la promoció del confort i la qualitat de vida del malalts i familiars mitjançant el control del dolor i altres símptomes, el suport emocional, la comunicació i el treball en equip.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A11 Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…)
A14 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats.
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B21 Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
B24 Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
B25 Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer els principis generals de les cures pal•liatives. A9
A14
B6
B9
B10
B20
C3
2. Assolir coneixements i habilitats en la cura al malalt en fase terminal i la seva família. A1
A2
A3
A7
A9
A10
A11
B2
B7
B21
B22
B24
B25
C5
3. Conèixer el paper que han de desenvolupar els diferents professionals. B4
B5
B8
B13
B21
4. Prendre consciència de les respostes d’afrontament en situacions relacionades amb la malaltia terminal. A7
A9
A15
B2
B9

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: Introducció:
- Medicina pal•liativa. Malaltia terminal. Objectius i bases de la terapèutica. Instruments bàsics.
- Principis generals del control de símptomes. Criteris per a l’ús de drogues en pacients terminals. Sistemes d’avaluació dels símptomes.
TEMA 2:
Control de síntomas:
- Tractament del dolor. Principis generals. Escala analgèsica de l’OMS. Prejudicis sobre l’ús de la morfina.
- Símptomes digestius: Nàusees i vòmits. Restrenyiment. Anorèxia i caquèxia.
- Símptomes respiratoris. Dispnea. Tos. Singlot. Ranera de la mort.
- Símptomes neurològics. Insomni. Ansietat. Depressió. Estat confusional.
TEMA 3:
Cures específiques d’infermeria:
- Cures de confort.
- L’alimentació.
- Cures de la pell i la boca.
- Problemes d’eliminació.
TEMA 4:
Atenció domiciliaria:
- Assistència domiciliària.
- Coordinació entre els diferents nivells assistencials.
TEMA 5: La comunicació amb el malalt terminal.
TEMA 6: Abordatge dels problemes psicològics durant la malaltia terminal.
TEMA 7: Atenció a la família del malalt terminal.
TEMA 8: Atenció de l’agonia.
TEMA 9: L’assistència al procés del dol.
TEMA 10: L’organització de les cures pal•liatives.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
25 50 75
Presentacions / exposicions
7 1 8
Treballs
1 15 16
Debats
3 1 4
Estudis previs
0 5 5
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
Proves objectives de tipus test
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Sessió Magistral Classes explicatives i participatives sobre els conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura.
Presentacions / exposicions Sessions dedicades a la presentació del treball sobre les lectures obligatòries.
Treballs - Treballs en grups de tres alumnes sobre la lectura d’un llibre relacionat amb l’assignatura.
- Treball individual sobre el contingut d’una pel•lícula.
Debats Cinefòrum, visualització i debat d’una pel•lícula.
Estudis previs Lectura de llibres i articles dels temes proposats a classe.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Presentacions / exposicions
Sessió Magistral
Descripció
Sessió magistral: Per qualsevol dubte relacionat amb el contingut teòric de l’assignatura. Treballs en grup: Es realitzarà un seguiment i orientació del treball a les hores de tutoria. Treball individual: Per qualsevol dubte relacionat amb el treball.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball en grup:
El treball consistirà en desenvolupar un anàlisi d’un llibre relacionat amb l’assignatura (màxim 5 fulls), que constarà de resum, relació amb l’assignatura i opinió personal. Es valorarà la capacitat de desenvolupament i síntesi, la presentació del treball i l’exposició. (30%)

Treball individual:
Treball sobre una pel•lícula per veure com s’han interioritzat i s’apliquen els conceptes treballats a clase. (20%)
50%
Proves objectives de preguntes curtes Preguntes curtes relacionades amb els continguts de l'assignatura 20%
Proves objectives de tipus test Preguntes tipo test relacionades amb els continguts de l'assignatura 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • Gómez Sancho, M. Cuidados Paliativos e Intervención psicosocial en enfermos terminales. Instituto Canario de Estudios y Promoción Social Sanitaria (ICEPS) Las Palmas. 1994.
  • Sanz Ortiz y cols. Cuidados Paliativos. Ministerio de Sanidad y Consumo. Madrid. 1993.
  • Vanc, MC. Paciente terminal y muerte. Atención integral en enfermería. Doyma. Barcelona. 1987.
  • Astudillo, W. Hendinueta, C. Astudillo, E. Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia. EUNSA. Pamplona. 1997.
  • López Imedio, E. Enfermería en cuidados paliativos. Médica Panamericana S.A. Madrid. 1998.
Complementària
  • Jomain, C. Morir en la tendresa . Eumo. Vic. 1988.
  • Latorre, L.M.  Ciencias Psicosociales Aplicadas II. Síntesis. Madrid. 1995.
  • Bobes, J. Salud Mental: Enfermería Psiquiatrica. Síntesis. Madrid. 1994.
  • Twycross, R.G. Lack, S.A. Terapèutica del pacient amb càncer terminal.  Eumo. Vic 1987.
  • López Imedio, E. Formación Continuada. Monográficos de Enfermería. Cuidados  Paliativos. Olalla. Madrid. 1996.
  • Espejo Arias, M.D. Cuidados Paliativos. Paradigma TEC S.L. Madrid. 2000.
  • Ariès, P. La muerte en Occidente. Argos Vergara. Barcelona 1982.
  • Kübler-Ros, E. La muerte: un amanecer. Luciérnaga. Barcelona 1991.
  • Kübler-Ros, E. Sobre la muerte i los moribundos. Grijalbo. Barcelona 1993.
  • Torralba, F. El sofriment un nou tabú?. Caret. Barcelona 1995.
Recomanacions