Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A2 |
Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials. |
A3 |
Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant. |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A10 |
Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…) |
A11 |
Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…) |
A14 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats. |
A15 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B9 |
Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B10 |
Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort. |
B13 |
Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges. |
B20 |
Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament. |
B21 |
Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions. |
B22 |
Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió. |
B24 |
Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació. |
B25 |
Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient). |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer els principis generals de les cures pal•liatives. |
A9 A14
|
B6 B9 B10 B20
|
C3
|
2. Assolir coneixements i habilitats en la cura al malalt en fase terminal i la seva família. |
A1 A2 A3 A7 A9 A10 A11
|
B2 B7 B21 B22 B24 B25
|
C5
|
3. Conèixer el paper que han de desenvolupar els diferents professionals. |
|
B4 B5 B8 B13 B21
|
|
4. Prendre consciència de les respostes d’afrontament en situacions relacionades amb la malaltia terminal. |
A7 A9 A15
|
B2 B9
|
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1: |
Introducció:
- Medicina pal•liativa. Malaltia terminal. Objectius i bases de la terapèutica. Instruments bàsics.
- Principis generals del control de símptomes. Criteris per a l’ús de drogues en pacients terminals. Sistemes d’avaluació dels símptomes.
|
TEMA 2: |
Control de síntomas:
- Tractament del dolor. Principis generals. Escala analgèsica de l’OMS. Prejudicis sobre l’ús de la morfina.
- Símptomes digestius: Nàusees i vòmits. Restrenyiment. Anorèxia i caquèxia.
- Símptomes respiratoris. Dispnea. Tos. Singlot. Ranera de la mort.
- Símptomes neurològics. Insomni. Ansietat. Depressió. Estat confusional.
|
TEMA 3: |
Cures específiques d’infermeria:
- Cures de confort.
- L’alimentació.
- Cures de la pell i la boca.
- Problemes d’eliminació.
|
TEMA 4: |
Atenció domiciliaria:
- Assistència domiciliària.
- Coordinació entre els diferents nivells assistencials.
|
TEMA 5: |
La comunicació amb el malalt terminal. |
TEMA 6: |
Abordatge dels problemes psicològics durant la malaltia terminal. |
TEMA 7: |
Atenció a la família del malalt terminal. |
TEMA 8: |
Atenció de l’agonia. |
TEMA 9: |
L’assistència al procés del dol. |
TEMA 10: |
L’organització de les cures pal•liatives. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
25 |
50 |
75 |
Presentacions / exposicions |
|
7 |
1 |
8 |
Treballs |
|
1 |
15 |
16 |
Debats |
|
3 |
1 |
4 |
Estudis previs |
|
0 |
5 |
5 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació. |
Sessió Magistral |
Classes explicatives i participatives sobre els conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Sessions dedicades a la presentació del treball sobre les lectures obligatòries. |
Treballs |
- Treballs en grups de tres alumnes sobre la lectura d’un llibre relacionat amb l’assignatura.
- Treball individual sobre el contingut d’una pel•lícula.
|
Debats |
Cinefòrum, visualització i debat d’una pel•lícula. |
Estudis previs |
Lectura de llibres i articles dels temes proposats a classe. |
|
Treballs |
Presentacions / exposicions |
Sessió Magistral |
|
Descripció |
Sessió magistral: Per qualsevol dubte relacionat amb el contingut teòric de l’assignatura.
Treballs en grup: Es realitzarà un seguiment i orientació del treball a les hores de tutoria.
Treball individual: Per qualsevol dubte relacionat amb el treball.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Treball en grup:
El treball consistirà en desenvolupar un anàlisi d’un llibre relacionat amb l’assignatura (màxim 5 fulls), que constarà de resum, relació amb l’assignatura i opinió personal. Es valorarà la capacitat de desenvolupament i síntesi, la presentació del treball i l’exposició. (30%)
Treball individual:
Treball sobre una pel•lícula per veure com s’han interioritzat i s’apliquen els conceptes treballats a clase. (20%)
|
50% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Preguntes curtes relacionades amb els continguts de l'assignatura |
20% |
Proves objectives de tipus test |
Preguntes tipo test relacionades amb els continguts de l'assignatura |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
-
Gómez Sancho, M. Cuidados Paliativos e Intervención psicosocial en enfermos terminales. Instituto Canario de Estudios y Promoción Social Sanitaria (ICEPS) Las Palmas. 1994.
-
Sanz Ortiz y cols. Cuidados Paliativos. Ministerio de Sanidad y Consumo. Madrid. 1993.
-
Vanc, MC. Paciente terminal y muerte. Atención integral en enfermería. Doyma. Barcelona. 1987.
-
Astudillo, W. Hendinueta, C. Astudillo, E. Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia. EUNSA. Pamplona. 1997.
-
López Imedio, E. Enfermería en cuidados paliativos. Médica Panamericana S.A. Madrid. 1998. |
Complementària |
|
-
Jomain, C. Morir en la tendresa . Eumo. Vic. 1988.
-
Latorre, L.M. Ciencias Psicosociales Aplicadas II. Síntesis. Madrid. 1995.
-
Bobes, J. Salud Mental: Enfermería Psiquiatrica. Síntesis. Madrid. 1994.
-
Twycross, R.G. Lack, S.A. Terapèutica del pacient amb càncer terminal. Eumo. Vic 1987.
-
López Imedio, E. Formación Continuada. Monográficos de Enfermería. Cuidados Paliativos. Olalla. Madrid. 1996.
-
Espejo Arias, M.D. Cuidados Paliativos. Paradigma TEC S.L. Madrid. 2000.
-
Ariès, P. La muerte en Occidente. Argos Vergara. Barcelona 1982.
-
Kübler-Ros, E. La muerte: un amanecer. Luciérnaga. Barcelona 1991.
-
Kübler-Ros, E. Sobre la muerte i los moribundos. Grijalbo. Barcelona 1993.
-
Torralba, F. El sofriment un nou tabú?. Caret. Barcelona 1995. |
|