DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) CURES D'INFERMERIA EN PROCESOS TERMINALS Codi 18061219
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
SÁEZ VAY, FLORENCIA
Adreça electrònica flor.saez@urv.cat
encarna.bonfill@urv.cat
Professors/es
SÁEZ VAY, FLORENCIA
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
Web
Descripció general i informació rellevant L’atenció als malalts que pateixen una malaltia avançada o terminal, cada vegada més, és objecte d’un interès creixent per part dels professionals de la salut. Com a conseqüència d’això, també augmenta la demanda de formació d’aquests professionals en el camp de les cures pal•liatives, que tenen com a objecte l’atenció i la cura d’aquests malalts. Les cures pal•liatives tenen com a objectiu fomentar la promoció del confort i la qualitat de vida del malalts i familiars mitjançant el control del dolor i altres símptomes, el suport emocional, la comunicació i el treball en equip.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A11 Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…)
A14 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats.
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B21 Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
B24 Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
B25 Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer els principis generals de les cures pal•liatives. A9
A14
B6
B9
B10
B20
C3
2. Assolir coneixements i habilitats en la cura al malalt en fase terminal i la seva família. A1
A2
A3
A7
A9
A10
A11
B2
B7
B21
B22
B24
B25
C5
3. Conèixer el paper que han de desenvolupar els diferents professionals. B4
B5
B8
B13
B21
4. Prendre consciència de les respostes d’afrontament en situacions relacionades amb la malaltia terminal. A7
A9
A15
B2
B9

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: Introducció:
- Medicina pal•liativa. Malaltia terminal. Objectius i bases de la terapèutica. Instruments bàsics.
- Principis generals del control de símptomes. Criteris per a l’ús de drogues en pacients terminals. Sistemes d’avaluació dels símptomes.
TEMA 2:
Control de síntomas:
- Tractament del dolor. Principis generals. Escala analgèsica de l’OMS. Prejudicis sobre l’ús de la morfina.
- Símptomes digestius: Nàusees i vòmits. Restrenyiment. Anorèxia i caquèxia.
- Símptomes respiratoris. Dispnea. Tos. Singlot. Ranera de la mort.
- Símptomes neurològics. Insomni. Ansietat. Depressió. Estat confusional.
TEMA 3:
Cures específiques d’infermeria:
- Cures de confort.
- L’alimentació.
- Cures de la pell i la boca.
- Problemes d’eliminació.
TEMA 4:
Atenció domiciliaria:
- Assistència domiciliària.
- Coordinació entre els diferents nivells assistencials.
TEMA 5: La comunicació amb el malalt terminal.
TEMA 6: Abordatge dels problemes psicològics durant la malaltia terminal.
TEMA 7: Atenció a la família del malalt terminal.
TEMA 8: Atenció de l’agonia.
TEMA 9: L’assistència al procés del dol.
TEMA 10: L’organització de les cures pal•liatives.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Treballs
6 17 23
Debats
6 2 8
Estudis previs
0 5 5
Supòsits pràctics/ estudi de casos
18 54 72
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Treballs Treballs en grups sobre la lectura d’un llibre relacionat amb l’assignatura.
Debats Visualització i Cinefòrum de pel•lícules projectades a l'aula i debat sobre els treballs de les lectures obligatòries.
Estudis previs Lectura de llibres i articles dels temes proposats a classe.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració

Atenció personalitzada
 
Treballs
Supòsits pràctics/ estudi de casos
Descripció
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball en grup:
El treball consistirà en desenvolupar un anàlisi d’un llibre relacionat amb l’assignatura (màxim 5 fulls), que constarà de resum, relació amb l’assignatura i opinió personal. Es valorarà la capacitat de desenvolupament i síntesi, la presentació del treball i l’exposició.

30%
Debats Es valorarà l'assistència, la participació activa i les respostes a les preguntes que sorgeixin durant les sessions. 20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d'un cas on s'ha de donar resposta a la situació plantejada. El cas no proporciona solucions sinó dades per a reflexionar, analitzar i discutir en grup les possibles sortides al problema 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura es requisit tenir aprovades cadascuna de les parts.

Segona convocatòria:
- Prova mixta tipus test, pregunta curta o cas de tots els continguts de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Gómez Sancho, M. Cuidados Paliativos e Intervención psicosocial en enfermos terminales. Instituto Canario de Estudios y Promoción Social Sanitaria (ICEPS) Las Palmas. 1994.
  • Sanz Ortiz y cols. Cuidados Paliativos. Ministerio de Sanidad y Consumo. Madrid. 1993.
  • Vanc, MC. Paciente terminal y muerte. Atención integral en enfermería. Doyma. Barcelona. 1987.
  • Astudillo, W. Hendinueta, C. Astudillo, E. Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia. EUNSA. Pamplona. 1997.
  • López Imedio, E. Enfermería en cuidados paliativos. Médica Panamericana S.A. Madrid. 1998.
Complementària
  • Jomain, C. Morir en la tendresa . Eumo. Vic. 1988.
  • Latorre, L.M. Ciencias Psicosociales Aplicadas II. Síntesis. Madrid. 1995.
  • Bobes, J. Salud Mental: Enfermería Psiquiatrica. Síntesis. Madrid. 1994.
  • Twycross, R.G. Lack, S.A. Terapèutica del pacient amb càncer terminal. Eumo. Vic 1987.
  • López Imedio, E. Formación Continuada. Monográficos de Enfermería. Cuidados Paliativos. Olalla. Madrid. 1996.
  • Espejo Arias, M.D. Cuidados Paliativos. Paradigma TEC S.L. Madrid. 2000.
  • Ariès, P. La muerte en Occidente. Argos Vergara. Barcelona 1982.
  • Kübler-Ros, E. La muerte: un amanecer. Luciérnaga. Barcelona 1991.
  • Kübler-Ros, E. Sobre la muerte i los moribundos. Grijalbo. Barcelona 1993.
  • Torralba, F. El sofriment un nou tabú?. Caret. Barcelona 1995.

Suarez, M. Diagnóstico cáncer: mi lucha por la vida. Barcelona: DeBolsillo; 2003

 

Gili, E. La sonrisa de Elisabeth. Barcelona: Ed Martínez Roca; 2002

 

Aliern Pons, F. No llores Laura. Campredó: Cinc Torres; 1999

 

Roussel, M. La cuenta atrás. Barcelona: Luciérnaga; 2002

 

Kübler-Ros, E. Vivir hasta despedirnos. Barcelona: Luciérnaga; 1991

 

Kübler-Ros, E. Morir es de vital importancia. Barcelona: Luciérnaga;

 

Rodríguez, P. Morir es nada. Barcelona: Edicciones B; 2002

 

Gómez Sancho, M. Diagnóstico cáncer... ¿cómo decírselo?. Madrid: Aran; 2005

 

Col·legi oficial de metges de Barcelona. Quaderns de la bona praxis. Guia d’actuació en la situació d’agonia del malalt terminal. Desembre 2000

 

Gómez Sancho, M. Medicina paliativa en la cultura latina. Madrid: Aran; 1999

 

Plan nacional de cuidados paliativos. Bases para su desarrollo. Ministerio de Sanidad y Consumo. Madrid: Centro de publicaciones; 2001

 

Monje Sanchez, M A. Sin miedo: cómo afrontar la enfermedad y el final de la vida. Pamplona: EUNSA. Ediciones Universidad de Navarra, SA; 2006

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent