Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A2 |
Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials. |
A3 |
Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant. |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A10 |
Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…) |
A11 |
Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…) |
A14 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats. |
A15 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B9 |
Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B10 |
Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort. |
B13 |
Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges. |
B20 |
Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament. |
B21 |
Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions. |
B22 |
Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió. |
B24 |
Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació. |
B25 |
Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient). |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer els principis generals de les cures pal•liatives. |
A9 A14
|
B6 B9 B10 B20
|
C3
|
2. Assolir coneixements i habilitats en la cura al malalt en fase terminal i la seva família. |
A1 A2 A3 A7 A9 A10 A11
|
B2 B7 B21 B22 B24 B25
|
C5
|
3. Conèixer el paper que han de desenvolupar els diferents professionals. |
|
B4 B5 B8 B13 B21
|
|
4. Prendre consciència de les respostes d’afrontament en situacions relacionades amb la malaltia terminal. |
A7 A9 A15
|
B2 B9
|
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1: |
Introducció:
- Medicina pal•liativa. Malaltia terminal. Objectius i bases de la terapèutica. Instruments bàsics.
- Principis generals del control de símptomes. Criteris per a l’ús de drogues en pacients terminals. Sistemes d’avaluació dels símptomes.
|
TEMA 2: |
Control de síntomas:
- Tractament del dolor. Principis generals. Escala analgèsica de l’OMS. Prejudicis sobre l’ús de la morfina.
- Símptomes digestius: Nàusees i vòmits. Restrenyiment. Anorèxia i caquèxia.
- Símptomes respiratoris. Dispnea. Tos. Singlot. Ranera de la mort.
- Símptomes neurològics. Insomni. Ansietat. Depressió. Estat confusional.
|
TEMA 3: |
Cures específiques d’infermeria:
- Cures de confort.
- L’alimentació.
- Cures de la pell i la boca.
- Problemes d’eliminació.
|
TEMA 4: |
Atenció domiciliaria:
- Assistència domiciliària.
- Coordinació entre els diferents nivells assistencials.
|
TEMA 5: |
La comunicació amb el malalt terminal. |
TEMA 6: |
Abordatge dels problemes psicològics durant la malaltia terminal. |
TEMA 7: |
Atenció a la família del malalt terminal. |
TEMA 8: |
Atenció de l’agonia. |
TEMA 9: |
L’assistència al procés del dol. |
TEMA 10: |
L’organització de les cures pal•liatives. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Treballs |
|
6 |
17 |
23 |
Debats |
|
6 |
2 |
8 |
Estudis previs |
|
0 |
5 |
5 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
18 |
54 |
72 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació. |
Treballs |
Treballs en grups sobre la lectura d’un llibre relacionat amb l’assignatura.
|
Debats |
Visualització i Cinefòrum de pel•lícules projectades a l'aula i debat sobre els treballs de les lectures obligatòries. |
Estudis previs |
Lectura de llibres i articles dels temes proposats a classe. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració |
|
Treballs |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Descripció |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Treball en grup:
El treball consistirà en desenvolupar un anàlisi d’un llibre relacionat amb l’assignatura (màxim 5 fulls), que constarà de resum, relació amb l’assignatura i opinió personal. Es valorarà la capacitat de desenvolupament i síntesi, la presentació del treball i l’exposició.
|
30% |
Debats |
Es valorarà l'assistència, la participació activa i les respostes a les preguntes que sorgeixin durant les sessions. |
20% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Plantejament d'un cas on s'ha de donar resposta a la situació plantejada. El cas no proporciona solucions sinó dades per a reflexionar, analitzar i discutir en grup les possibles sortides al problema |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura es requisit tenir aprovades cadascuna de les parts. Segona convocatòria: - Prova mixta tipus test, pregunta curta o cas de tots els continguts de l'assignatura. |
Bàsica |
|
-
Gómez Sancho, M. Cuidados Paliativos e Intervención psicosocial en enfermos terminales. Instituto Canario de Estudios y Promoción Social Sanitaria (ICEPS) Las Palmas. 1994.
-
Sanz Ortiz y cols. Cuidados Paliativos. Ministerio de Sanidad y Consumo. Madrid. 1993.
-
Vanc, MC. Paciente terminal y muerte. Atención integral en enfermería. Doyma. Barcelona. 1987.
-
Astudillo, W. Hendinueta, C. Astudillo, E. Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia. EUNSA. Pamplona. 1997.
-
López Imedio, E. Enfermería en cuidados paliativos. Médica Panamericana S.A. Madrid. 1998. |
Complementària |
|
-
Jomain, C. Morir en la tendresa . Eumo. Vic. 1988.
-
Latorre, L.M. Ciencias Psicosociales Aplicadas II. Síntesis. Madrid. 1995.
-
Bobes, J. Salud Mental: Enfermería Psiquiatrica. Síntesis. Madrid. 1994.
-
Twycross, R.G. Lack, S.A. Terapèutica del pacient amb càncer terminal. Eumo. Vic 1987.
-
López Imedio, E. Formación Continuada. Monográficos de Enfermería. Cuidados Paliativos. Olalla. Madrid. 1996.
-
Espejo Arias, M.D. Cuidados Paliativos. Paradigma TEC S.L. Madrid. 2000.
-
Ariès, P. La muerte en Occidente. Argos Vergara. Barcelona 1982.
-
Kübler-Ros, E. La muerte: un amanecer. Luciérnaga. Barcelona 1991.
-
Kübler-Ros, E. Sobre la muerte i los moribundos. Grijalbo. Barcelona 1993.
-
Torralba, F. El sofriment un nou tabú?. Caret. Barcelona 1995. Suarez, M.
Diagnóstico cáncer: mi lucha por la vida. Barcelona: DeBolsillo; 2003 Gili, E. La sonrisa de Elisabeth. Barcelona: Ed Martínez
Roca; 2002 Aliern Pons, F. No llores Laura. Campredó: Cinc Torres;
1999 Roussel, M. La cuenta atrás. Barcelona: Luciérnaga; 2002 Kübler-Ros, E. Vivir hasta despedirnos. Barcelona: Luciérnaga; 1991 Kübler-Ros, E. Morir es de vital importancia. Barcelona: Luciérnaga; Rodríguez, P. Morir es nada. Barcelona: Edicciones B; 2002
Gómez Sancho, M. Diagnóstico cáncer... ¿cómo decírselo?. Madrid: Aran; 2005 Col·legi oficial de metges de Barcelona. Quaderns de la
bona praxis. Guia d’actuació en la situació d’agonia del malalt terminal.
Desembre 2000 Gómez Sancho, M. Medicina paliativa en la cultura latina.
Madrid: Aran; 1999 Plan nacional de cuidados paliativos. Bases para su
desarrollo. Ministerio de Sanidad y Consumo. Madrid: Centro de publicaciones;
2001 Monje Sanchez, M A. Sin miedo: cómo afrontar la enfermedad
y el final de la vida. Pamplona: EUNSA. Ediciones Universidad de Navarra, SA;
2006 |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|