DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura FONAMENTS DE CERCA D'INFORMACIÓ ELECTRÒNICA Codi 18061220
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
GARCIA MARTINEZ, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.garciam@urv.cat
Professors/es
GARCIA MARTINEZ, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant La qualitat de la assistència a la dona i a la seva família en salut reproductiva és el producte de la capacitat dels professionals que treballen en l’àrea maternal. El coneixement del desenvolupament fisiològic, psicològic i social en les diferents etapes de la dona són el fonament de les cures en infermeria maternal. D’altra banda, els nens des del seu naixement fins arribar a joves adults, constitueixen un grup ben definit de població. Per a que l’atenció dirigida a aquest grup tingui entitat pròpia cal conèixer les etapes de desenvolupament fisiològic, psicològic i social de l’ésser humà des del naixement fins a l’adolescència.

Competències
Codi  
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Adquirir i/o millorar les estratègies de cerca, localització i identificació de la informació disponible a Internet. A4
A12
A17
A18
B1
B2
B3
B4
B11
C2
2. Aprendre a identificar i concretar les nostres necessitats d’informació. A12
A18
B2
B3
B4
B11
C2
3. Entendre el concepte, la terminologia i els diferents tipus de fonts d’informació. B1
B3
B4
C2
4. Aprendre a elaborar i planificar la cerca i els aspectes a tenir presents a l’hora de seleccionar la font d’informació més apropiada per a la consulta. A4
A12
A18
B1
B2
B3
B4
B5
B11
5. Aprendre a seleccionar, analitzar i sintetitzar la informació que necessitem. A4
A12
A18
B1
B2
B3
B4
B5
B11

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: Fonaments d’infermeria maternal.
TEMA 2: Salut sexual i reproductiva.
TEMA 3: Reproducció humana.
TEMA 4: Problemes de salut reproductiva.
TEMA 5: Fonaments de creixement i desenvolupament humà.
TEMA 6: Descripció i cures de salut en les diferents etapes de la infància i adolescència.
TEMA 7: Problemes de salut més freqüents en les diferents etapes de la infància i adolescència.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
20 40 60
Debats
3 3 6
Treballs
4 0 4
Presentacions / exposicions
2.5 5 7.5
Pràctiques a laboratoris
0 4 4
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
1.5 1.5 3
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de Desenvolupament
0 20 20
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, presa de contacte, recollida de les expectatives dels alumnes. Informació respecte a la evolució i cronograma de les activitats programa i avaluació.
Sessió Magistral Conceptes teòriques de l’assignatura.
Debats Anàlisi i defensa de temes de actualitat d’interès social relacionats amb l’assignatura.
Treballs Planificació d’un projecte de investigació.
Presentacions / exposicions Exposició oral en grups d’alumnes de un tema de l’assignatura.
Pràctiques a laboratoris Aplicació pràctica simulada de la teoria.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació d’un problema, anàlisi i debat.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a laboratoris
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Presentacions / exposicions
Proves de Desenvolupament
Proves objectives de preguntes curtes
Descripció
S’ofereix un horari d’atenció a l’alumnat (personal o per correu electrònic). Seguiments del treballs.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Treball previ, col•laboració i implicació en el grup. 10%
Treballs Recerca prèvia del tema, plantejament del problema i organització de la recerca. 10%
Presentacions / exposicions Aprofundiment del tema, presentació i organització del treball. 10%
Proves de Desenvolupament Examen de preguntes de resposta de llarga extensió, per exemple, un tema complert. Relacionades amb els continguts de l'assignatura. 20
Proves objectives de preguntes curtes Examen de preguntes de resposta curta, relacionades amb els continguts de l'assignatura 20
Altres

Proves objectives test: Preguntes amb diferents alternatives de resposta.

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes amb problemes d'adaptació al programa tindran altres opcions d'avaluació d'acord amb la professora.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Díaz M (Coord) Atención integral de enfermería en el niño y en el adolescente. Madrid. Síntesis. 2002
  • Edege, V. Miller, M. Cuidados de salud a la mujer. Madrid.     Mosby/Doyma. 1995
  • Garcés, B. Manual de procediments i tècniques d’infermeria pediàtrica. Tarragona. Servei de publicacions Universitat Rovira i Virgili. 1998
  • Torrens, Martinez Bueno. Enfermería de la mujer. Madrid. DAE. 2001
  • Vanrell, Iglesias, Cabero. Manual d’Obstetricia i Ginecologia per a pregraduats. Barcelona. Masson. 1996
Complementària
  • Didona, N A.; Marks MG.; Kumm, R.: Enfermería Maternal. México: McGraw-Hill Interamericana 1997
  • González Merlo, J. Ginecología. Barcelona: Salvat 1997
  • Olds, S.; London,M.; Ladewing, P.;  Enfermeria Maternal I y II. Madrid: 2000
  • Pritchard, A.; Maldonald, P.; Williams Obstetricia. Barcelona: Salvat 2002
  • Seguranyes, G.; Enfermería maternal. Barcelona: Masson Salvat 2000
  • Behrman, KliegmaN, Jenson. Nelson Tratado de pediatría I y II. Madrid: McGraw-Hill- Interamericana: 2000
  • Waechter, E.H. Enfermería pediátrica I y II. Méjico: McGraw-Hill-Interamericana 1993
  • Wong, D.L. Enfermeria pediátrica. Madrid: Mosby/Doyma. 1995
Recomanacions