DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura FONAMENTS DE CERCA D'INFORMACIÓ ELECTRÒNICA Codi 18061220
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.garciam@urv.cat
Professors/es
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant El propòsit de l’assignatura és proporcionar els elements necessaris per establir els fonaments teòrics i pràctics de la cerca electrònica d’informació professional. Aquesta assignatura té un àmbit d’aplicació ampli i els seus continguts són útils en moltes situacions quotidianes de la nostra professió i de les nostres vides. Tenint en compte la importància creixent de les noves tecnologies de la informació, l’assignatura es basa en les fonts d’informació accessibles a través d’Internet. El coneixements de les diferents fonts d’informació permet un estalvi considerable de temps a l’hora de fer recerques perquè ens permet evitar pèrdues de temps i consultes inadequades. És una assignatura amb un enfocament i una orientació fonamentalment pràctics. Els seus continguts són essencials per a qualsevol professional de la infermeria que vulgui actualitzar, investigar o cercar informació sobre la seva professió.

Competències
Codi  
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A17 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació.
A18 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar tecnologies i informàtica a les cures de salut.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Adquirir i/o millorar les estratègies de cerca, localització i identificació de la informació disponible a Internet. A4
A12
A17
A18
B1
B2
B3
B4
B11
C2
2. Aprendre a identificar i concretar les nostres necessitats d’informació. A12
A18
B2
B3
B4
B11
C2
3. Entendre el concepte, la terminologia i els diferents tipus de fonts d’informació. B1
B3
B4
C2
4. Aprendre a elaborar i planificar la cerca i els aspectes a tenir presents a l’hora de seleccionar la font d’informació més apropiada per a la consulta. A4
A12
A18
B1
B2
B3
B4
B5
B11
5. Aprendre a seleccionar, analitzar i sintetitzar la informació que necessitem. A4
A12
A18
B1
B2
B3
B4
B5
B11

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1:La informació 1. Dades, informació i coneixement
2. Principals problemes que trobem a l’hora de cercar i seleccionar informació a Internet.
TEMA 2:Les font d'informació 1. Concepte de font d’informació
2. Diferents necessitats: diferents fonts d’informació
3. El llenguatge de les fonts d’informació
TEMA 3: Cercar informació mitjançant Internet 1. Diferents fonts d'informació accessibes desde Internet.
2. Avaluació de les fonst d'informació a Internet.
3. Fonts d'informació especialitzades en ciències de la salut a Internet.


TEMA 4:Cercar informació a Internet 1. Fases del procés de cerca de la informació.
2. Selecció, anàlisi i síntesi de la informació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
10 6 16
Treballs
25 29 54
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
14 19 33
 
Atenció personalitzada
0 5 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, presa de contacte, recollida de les expectatives dels alumnes. Informació respecte a la evolució i cronograma de les activitats programa i avaluació.
Sessió Magistral Conceptes teòriques de l’assignatura.
Treballs Execució de cerques i recuperació de la informació sobre els temes que determini la professora
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Execució d'exercicis de cerca, recuperació i avaluació de la informació a Internet.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
S’ofereix un horari d’atenció a l’alumnat (personal o per correu electrònic). Seguiments del treballs.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Execució d'exercicis de cerca, recuperació i avaluació de la informació a Internet.
Presentació escrita a la profesora.
80%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Execució de cerques i recuperació de la informació sobre els temes que determini la profesora. 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes amb problemes d'adaptació al programa tindran altres opcions d'avaluació d'acord amb la professora.


Fonts d'informació

Bàsica
  • OWEN, Tim (1998) Now too much, now. Too much information is as bad as too little. Success at the

    Enquiry Desk. 2n ed. London, Library Association

    Publishing.

  • CORDÓN GARCÍA, JA, LÓPEZ LUCAS,J. VAQUERO PULIDO, JR (1999). La búsqueda bibliográfica: Manual de búsqueda documental y práctica bibliográfica. Madrid.

Pirámide.

  • BOJO CANALES, C. FRAGA MEDÍN, C. HERNÁNDEZ VILLEGAS, S et al. (2005). Internet visible e invisible:búsqueda y selección de recursos de información en ciencias de la salud. Madrid. Instituto Carlos III:Biblioteca Nacional de Ciencias de la Salud.http://www.isciii.es/bncs/
    • RODRÍGUEZ DACAL, JM. (1995). Manual de Internet para enfermería. Difusión Avances de Enfermería. Madrid-Valencia

    I altres en línia que la professora anirà recomanant durant el curs.

    R

    ECOMANACIONS

Complementària , , ,

 

Recomanacions