DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) FONAMENTS DE CERCA D'INFORMACIÓ ELECTRÒNICA Codi 18061220
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.garciam@urv.cat
Professors/es
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant El propòsit de l’assignatura és proporcionar els elements necessaris per establir els fonaments teòrics i pràctics de la cerca electrònica d’informació professional. Aquesta assignatura té un àmbit d’aplicació ampli i els seus continguts són útils en moltes situacions quotidianes de la nostra professió i de les nostres vides. Tenint en compte la importància creixent de les noves tecnologies de la informació, l’assignatura es basa en les fonts d’informació accessibles a través d’Internet. El coneixements de les diferents fonts d’informació permet un estalvi considerable de temps a l’hora de fer recerques perquè ens permet evitar pèrdues de temps i consultes inadequades. És una assignatura amb un enfocament i una orientació fonamentalment pràctics. Els seus continguts són essencials per a qualsevol professional de la infermeria que vulgui actualitzar, investigar o cercar informació sobre la seva professió. La modalitat que segueix és el blended- learning, on la major part de treball de l'estudiant és personal, fent servir les eines de comunicació de la plataforma Moodle.

Competències
Codi  
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A5 Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient.
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A13 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera
A17 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació.
A18 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar tecnologies i informàtica a les cures de salut.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
2. Aprendre a identificar i concretar les nostres necessitats d'informació. A12
A13
A18
B1
B2
B3
B4
B7
B11
C2
C5
1. Adquirir i/o millorar les estratègies de cerca, localització i identificació de la informació disponible a Internet. A5
A12
A17
A18
B1
B2
B3
B4
B11
C2
C5
3. Entendre el concepte, la terminologia i els diferents tipus de fonts d'informació. A5
A17
A18
B1
B3
B4
C2
4. Aprendre a elaborar i planificar la cerca i els aspectes a tenir presents a l'hora de seleccionar la font d'informació més apropiada per a la consulta. A12
A18
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B11
C2
C3
C5
5. Aprendre a seleccionar, analitzar i sintetitzar la informació que necessitem. A4
A12
A18
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B11
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1:La informació 1. Dades, informació i coneixement
2. Principals problemes que trobem a l’hora de cercar i seleccionar informació a Internet.
TEMA 2:Les font d'informació 1. Concepte de font d’informació
2. Diferents necessitats: diferents fonts d’informació
3. El llenguatge de les fonts d’informació
TEMA 3: Cercar informació mitjançant Internet 1. Diferents fonts d'informació accessibes desde Internet.
2. Avaluació de les fonst d'informació a Internet.
3. Fonts d'informació especialitzades en ciències de la salut a Internet.


TEMA 4:Cercar informació a Internet 1. Fases del procés de cerca de la informació.
2. Selecció, anàlisi i síntesi de la informació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 3 5
 
Treballs
0 20 20
Pràctiques a través de TIC
0 30 30
Fòrums de discussió
0 2 2
Resolució de problemes, exercicis
0 30 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos
0 20 20
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, presa de contacte, recollida de les expectatives dels alumnes. Informació respecte a la evolució i cronograma de les activitats programa i avaluació.
Treballs Execució de cerques i recuperació de la informació sobre els temes que determini la professora
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’un cas on s’ha de donar resposta a la situació plantejada. El cas no proporciona solucions sinó dades per a reflexionar, analitzar i discutir en grup les possibles sortides al problema

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
1: atenció a l’alumnat (personal o per correu electrònic).

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Execució d'exercicis de cerca, recuperació i avaluació de la informació a Internet.
Presentació escrita a la profesora.
80%
Altres

Proba de pregunta curta

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En primera convocatòria, l'assignatura es pot superar per dues vies:

- A) Avaluació continuada: efectuant les activitats programades al llarg del curs (80%) i després la proba final de pregunta curta en relació als continguts treballats en les activitats (20%).

- B) Treball final d'assignatura (80%) i proba final (20%)

Es recomana seguir el sistema d'avaluació continuada. Aquest sistema representa un treball més estructurat i continu de l'estudiant i a la vegada major aprofitament dels continguts.

En segona convocatòria, l'assignatura es podrà superar:

Fent un treball final d'assignatura (80%) i una proba final (20%).


Fonts d'informació

Bàsica Parry Aftab, Internet con los menores riesgos, 1ª edició, [Bilbao] : Edex, cop. 2005
José Antonio Cordón García, Jesús López Lucas, José Raúl Vaquero Pulido, Manual de búsqueda documental y práctica bibliográfica , 1ª edició, Madrid : Pirámide, cop. 1999
José Mª Rodríguez Dacal, Manual de internet para enfermeria, 1ª edició, Madrid : DAE, 2005
C. Monereo (coord.) ; A. Badia ... [et al.], Internet y competencias básicas : aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender, 1ª edició, Barcelona : Graó, 2005
Abella Espar, María Teresa, Conocimiento y localización de las fuentes de información según el ámbito de la consulta , 1ª edició, Editorial UOC, S.L.2002
Català Puigbó, Cristina , Introducción a las fuentes de información , 1ª edició, Editorial UOC, S.L. 2003
Borgoñós Martínez, María Dolores, Cómo redactar referencias y citas bibliográficas en un trabajo de investigación : aplicación práctica del Harvard Style , 1ª edició, Madrid : Anabad, 2007
Cristina Bojo Canales, et al, Internet Visible e Invisible: búsqueda y selección de recursos de información en ciencias de la salud. , 1ª edició, Madrid: Instituto de Salud Carlos III, 2004
Sahagún, Felipe , De Gutenberg a Internet : la sociedad internacional de la información , 1ª edició, Fragua, 2004
Buxarrais Estrada, M. Rosa ; Tey Teijón, Amèlia , Ética de la información , 1ª edició , Editorial UOC, S.L. 2004
Lacruz Mantecón, Miguel L. , Propiedad intelectual : derechos fundamentales , 1ª edició, Editorial Reus, S.A., 2005

Complementària , , ,
Blázquez, Niceto , El desafío ético de la información , 1ª edició , Edibesa, 2000
Weckert, John ; Adeney, Douglas , : Ética informática y de las ciencias de la información , 1ª edició, Fragua, 2000
Sanchis Martínez, María Trinidad , Derechos de autor, digitalización e Internet , 1ª edició, Editorial Universitas, S.A., 2004
Ediciones y Publicaciones Autor , El autor y sus derechos en 150 preguntas, 1ª edició, Ediciones y Publicaciones Autor, 1999
Editorial Comares, S.L. , Los derechos de propiedad intelectual en la nueva sociedad de la información , 1ª edició, Editorial Comares, S.L. 1998
Aragón Reyes, Manuel; , Incidencia de internet en los derechos fundamentales, 1ª edició , : Banco Santander Central Hispano, S.A. Asesoría
Ortega Díaz, Juan Francisco , Los enlaces en Internet : propiedad intelectual e industrial y responsabilidad de los prestadores, 1ª edició, Editorial Aranzadi, S.A., 2006

- Web de la Biblioteca Virtual en Salud de España: http://bvs.isciii.es/E/index.php

 

Avís:

Hi haurà una bibliografia complementària recomanada a cadascuna de les activitats programades

Recomanacions


 
Altres comentaris
L'assignatura requereix que l'estudiant tingui assolit un nivell bàsic en lús de les TIC: Internet en general, ús del correu electrònic i software de processament de textos.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent